Utbildningens framväxt och villkor, förskollärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE186
- Kod
- 4PE186
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N, Utbildningssociologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 29 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan och ges inom förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Mål
Kursen ger en överblick över förskolans framväxt och villkor utifrån ett utbildningshistoriskt perspektiv. I kursen lyfts förskolans plats i samhället och hur det förändrats över tid utifrån aspekter som utbildning, omsorg, organisation, profession och värdegrund. Särskild vikt läggs även vid ett barndomshistoriskt perspektiv. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för förskolans utformning och värdegrund i ett historiskt och sociologiskt perspektiv. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala strukturers betydelse inom förskola, skola och familj.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva förskolans och förskollärarkårens framväxt och villkor i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
- redogöra för barndom och familj utifrån ett historiskt perspektiv
- ange förklaringar till hur välfärdssamhällets och skolväsendets framväxt påverkat förskolan som institution
- reflektera kring förskolans värdegrund i såväl ett historiskt som ett samtida och didaktiskt perspektiv
- redogöra för sociala strukturers betydelse inom omsorgs- och utbildningssystemet och samhället i relation till förskoleverksamhet.
Innehåll
- Förskolans, barndomens, familjens och skolans historia, organisation och villkor.
- Förskolläraryrkets historiska utveckling och professionalisering.
- Förskolans och skolans värdegrund utifrån ett historiskt och didaktiskt perspektiv.
- Sociala strukturer med betydelse för förskolan, såsom segregation och utbildningsmönster.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.