Barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser inom distriktssköterskans kompetensområde

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV382

Kod
3FV382
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Medicinsk vetenskap A1N, Vårdvetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 28 februari 2024
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 hp med minst 90 hp inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.

Mål

Efter avslutad kurs skall studenten, med beaktande av livscykeln samt nationella, internationella och intersektionella perspektiv och ett holistiskt synsätt, kunna:

Kunskap och förståelse

1. identifiera och förklara sjukdomar under barn- och ungdomsåren inom allmänpediatrik, barnpsykiatri och funktionshinder

2. redogöra för det nationella barnvaccinations- och barnhälsovårdsprogrammet samt elevhälsans medicinska insatser

3. identifiera hälsorisker hos barn som upplever våld och våld i nära relation

Färdigheter och förmågor

4. identifiera hälsoproblem och hälsorisker och utforma omvårdnadsplan som berör barns och ungdomars utveckling och livssituation utifrån ett hälsofrämjande och förebyggande perspektiv samt samarbeta interprofessionellt

5. tillämpa pedagogiska metoder för att självständigt kunna informera, kommunicera med och förbereda barn och ungdomar samt vårdnadshavare inför undersökningar och behandlingar

6. kritiskt granska och tillämpa vårdvetenskapliga begrepp och teorier inom barnhälsovård och elevhälsans medicinska insatser

7. utföra första hjälpen och livräddande åtgärder på barn och ungdomar samt kunna använda medicinteknisk utrustning på ett säkert sätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

8. utvärdera egen kunskap, prestation och förmåga till kommunikation, lyhördhet och samarbete samt beskriva behovet av fortsatt professionell utveckling

9. diskutera etiska dilemman samt tillämpa och värna etiska principer avseende barn, ungdomar och deras närstående

10. argumentera för evidensbaserad vård samt distriktssköterskans professionella ledarskap

Innehåll

Kursen består av teori, inklusive färdighetsträning (7,5 hp), samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU; 7,5 hp). Huvudområdet vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad (10 hp) och biområde medicinsk vetenskap (5hp) läses integrerat.

Medicinsk vetenskap

  • Allmän pediatrik
  • Barnpsykiatri
  • Barn och ungdomars utveckling, tillväxt och utvecklingspsykologi
  • Farmakologi
  • Hälsoundersökningar och vaccinationsprogram
  • Kost och näringsbehov hos barn och ungdomar
  • Hälsorisker, patientsäkerhet och smittspridning
  • Habilitering
  • Handhavande av medicinskteknisk utrustning
  • S-HLR Barn
  • Smittspridning

Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad

  • Hälsofrämjande och förebyggande arbete för barn, ungdomar och familjer på individ, grupp och samhällsnivå
  • Barn och ungdomars psykiska (o)hälsa
  • Kommunikation, undervisning, personcentrerad pedagogik, motiverande samtal med barn och ungdomar och deras närstående
  • Föräldrastöd
  • Lagar, rekommendationer och mål för hälsoarbete med barn, ungdomar och familjer
  • Omvårdnad inom barnhälsovård och elevhälsa med medicinsk inriktning samt av barn som far illa
  • Omvårdnad av barn och ungdomar inom allmänpediatrik, barnpsykiatri, (re)habilitering, och i akuta situationer
  • Omvårdnad relaterat till kost och näringsbehov
  • Professionell yrkesroll
  • Barnhälsovårdens och elevhälsans verksamhet och mål
  • Etiska principer, lagar och författningar

Undervisning

Undervisningen ges i form av obligatoriska moment som omfattar grupparbeten, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning. Utöver de obligatoriska momenten ges föreläsningar som stöd till litteraturstudier.

Viss obligatorisk undervisning i Uppsala kan förekomma för studenter på Campus Gotland.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig  tentamen, skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter individuellt och i grupp samt muntlig examination. Därutöver sker kontinuerlig bedömning av obligatoriska moment och den verksamhetsförlagda utbildningen.

Uppgifterna examineras utifrån de riktlinjer  som anges av kursledare/examinator. Samtliga examinationer och obligatoriska delmoment (omdömen) skall vara godkända för att kursen som helhet ska betraktas som godkänd.

Frånvaro vid obligatoriskt moment kompletteras vid 1. senare tillfälle under samma kurstillfälle eller 2. vid senare kurstillfälle alternativt med skriftlig ersättningsuppgift om examinator bedömer det möjligt. Färdighetsträning och VFU kan ej ersättas med skriftlig ersättningsuppgift.

Teoretiska studier

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. I enlighet med 6 kap. 22 § högskoleförordningen (1993:100) har studenten rätt att på begäran byta examinator efter två underkända tentamina.

VFU

Student som ej blivit godkänd vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU) får genomgå förnyad klinisk tjänstgöring (VFU) en (1) gång. Om synnerliga skäl finns kan programkommittén (PK) medge ytterligare tjänstgöringstillfälle. Student som avbryter pågående VFU i förtid utan särskilda skäl blir underkänd. Vid underkänd VFU ska en individuell plan utformas. Planen beslutas av examinator och delges studenten skriftligen.

Examinator kan med omedelbar verkan underkänna och avbryta en students VFU om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk att studenten vid fortsatt VFU kan komma att skada sig själv eller annan person, värdefull egendom och/eller patients förtroende för sjukvården. I sådana fall skall en plan upprättas för studenten och delges honom eller henne skriftligen. I denna plan, som skall beslutas av PK, skall anges vilka brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt som föreligger, vilket stöd studenten kan få från institutionen i att åtgärda dessa, samt hur och när kontrollen av detta kan äga rum liksom hur denna skall gå till. En student har i sådana fall rätt till maximalt två (2) kontrolltillfällen, dock högst ett per år. Studenten får inte delta i någon VFU innan PK har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som krävs för fortsatt klinisk tjänstgöring. Beslut om den individuella studieplanen kan av PK delegeras till studiesocial kommitté eller motsvarande med studentrepresentation.

Övriga föreskrifter

För detaljerad beskrivning av mål, innehåll, undervisning och examination, se kursinformation på lärplattform.

Webbaserad undervisning förekommer. Studenten ska ha tillgång till dator med webbkamera med internetuppkoppling med god prestanda.

VFU kan vara förlagd under obekväm arbetstid (kväll, helg, natt) och vid annan ort. Vid underkänd VFU bestäms tidpunkten för förnyad klinisk tjänstgöring i varje enskilt fall, utifrån när lärare och handledare inom klinisk verksamhet finns att tillgå, företrädesvis inom terminstid.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin