Ledarskap för hållbar utveckling

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3BO002

Kod
3BO002
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Lärande för hållbar utveckling och global hälsa A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 17 maj 2024
Ansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter kursen ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva olika begrepp och modeller för ledarskap
  • Förklara hur institutioner kan begränsa eller underlätta hanteringen och styrningen av hållbarhetsdilemman.
  • Beskriva hur framgångsrika exempel på post-normal ledarskap förhåller sig till olika teorier om ledarskap.

Färdigheter och förmågor

  • Identifiera och begreppsliggöra förutsättningarna som möjliggör transformativt lärande som ledarskap.
  • Utveckla en plan för transformation av ett specifikt samhällsfenomen, baserat på metoder och teorier för ledarskap.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt utvärdera kapaciteten hos olika policyinstrument att möjliggöra agens för olika samhällsgrupperingar i globala hälsosammanhang med komplexa socio-biofysiska förhållanden.
  • Kritiskt reflektera över den adekvata kombinationen av tvingande och icke-tvingande ledarskapsmetoder, för att möjliggöra transformation i olika sammanhang under post-normala förhållanden.

Innehåll

Kursen utforskar betydelsen av institutioner och policys för att främja transformativt lärande över olika samhälleliga skärningspunkter på olika skalor, från lokala till globala. Kunskap om detta är centralt för att navigera komplexa hållbarhetsutmaningar inom ramen för global hälsa. Kursen har sin utgångspunkt i idén om post-normala förhållanden, vilket refererar till situationer då "fakta är osäkra, det är en hög nivå av komplexitet, värderingar debatteras, insatserna är höga och det är bråttom att fatta beslut". Post-normal teori syftar till att omforma synen på socio-biofysiska problems beskaffenhet till sociala dilemman genom vilket ledarskapet kommer att formas av en hög nivå av komplexitet och osäkerhet samt förståelsen av olika maktstrukturers inverkan. Kursen uppmuntrar studenterna att kritiskt reflektera över vad som är en relevant kombination av tvingande och frivilliga åtgärder för att fostra transformativt lärande i olika miljöer under post-normala förhållanden.

Undervisning

Kursen består av föreläsningar, obligatoriska seminarier, grupparbeten och individuella uppgifter som presenteras muntligt och skriftligt av studenterna. All undervisning är interaktiv och studenterna uppmuntras att utnyttja sina egna erfarenheter. All undervisning sker på engelska.

Examination

För godkänd kurs krävs godkänt resultat på samtliga skriftliga prov och obligatoriska moment. Slutbetyg på kursen baseras på en sammanvägning av betyg på alla ingående kursdelar. Möjlighet att komplettera icke godkända obligatoriska moment kan beredas tidigast vid nästa kurstillfälle och endast i mån av plats.  Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare. All examination sker på engelska.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin