Matematikdidaktik i förskolan (uppdragsutbildning)
Kursplan, Grundnivå, 8PE102
- Kod
- 8PE102
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Utbildningsvetenskap GXX
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 14 mars 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Behörighetskrav
Förskollärare som är anställda i förskolan och som har en behörighetsgivande examen, ett behörighetsbevis eller legitimation som förskollärare.
Mål
Efter avslutad kurs ska deltagarna visa förmåga att:
- diskutera, analysera och reflektera över matematiska begrepp samt visa kännedom om lekens, miljöns och materialens betydelse för barns lärande och utveckling i matematik.
- planera, genomföra och utvärdera undervisning i förskolan som stöttar barns begreppsutveckling i matematik.
- utifrån aktuell forskning, reflektera över olika arbetssätt och barns lärande och utveckling inom matematik med en matematikdidaktisk språkterminologi.
Innehåll
I kursen ingår att planera, genomföra och utvärdera undervisningsaktiviteter med matematikinnehåll med den egna barngruppen. Aktiviteterna diskuteras och reflekteras över i relation till litteratur och aktuell forskning om hur barns lärande inom matematik kan stödjas, utvecklas, stimuleras och utmanas.
Kursdeltagarna analyserar och reflekterar över valda didaktiska ställningstaganden i matematikundervisningen utifrån mötet med både individuella barn och i barngruppen.
Kursdeltagarna planerar och genomför undervisningsaktiviteter tillsammans med barnen utifrån deras nyfikenhet, erfarenhet och intresse.
I kursen behandlas även:
Innebörd och användning av matematiska begrepp och resonemang i relation till läroplanen.
Främjandet av barns förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva lösningar på problem.
I kursen ingår även att organisera och undersöka miljöns och materialens samt lekens betydelse för barns lärande i matematik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna. Kursen förutsätter att deltagarna läser litteraturen på egen hand.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.