Utvecklingspsykologi
Kursplan, Grundnivå, 2PS612
- Kod
- 2PS612
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Psykologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för logopedprogrammet, 15 april 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för psykologi
Behörighetskrav
Antagen till Logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för huvuddragen i biologisk, kognitiv, motorisk, och socioemotionell utveckling hos barn och unga
- redogöra för centrala utvecklingspsykologiska teorier inklusive samspel mellan arv och miljö och hur dessa kan belysa olika utvecklingsaspekter hos barn och unga
- ge exempel på och beskriva och diskutera hur olika utvecklingspsykopatologiska tillstånd kan ta sig uttryck hos barn, ungdomar, och äldre
- redogöra för hur olika utvecklingsaspekter hos barn och unga kan samspela med kulturella och samhälleliga faktorer
- ge exempel på och beskriva skydds- och riskfaktorer och dess konsekvenser för barnets utveckling
Innehåll
Kursen ger en allmän introduktion till området utvecklingspsykologi och innehåller:
Centrala utvecklingspsykologiska teorier:
Undervisningen belyser teorier om människans utveckling utifrån ett mognads- och inlärningsteoretiskt, kognitivt, socialt, och neuropsykologiskt perspektiv.
Funktionsutveckling:
Undervisningen speglar aspekter av människans utveckling och ger grundläggande kunskaper om individens förutsättningar, om samspelet mellan arv och miljö samt om kognitiv och socioemotionell utveckling.
Atypisk utveckling:
Undervisningen berör utvecklingspsykopatologiska funktionsnedsättningar och -tillstånd med särskilt fokus på ADHD och autism hos barn- och ungdomar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Bedömning sker via skriftligt och muntligt prov.
Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.
För godkänd kurs krävs:
- godkänt resultat på alla obligatoriska moment
- godkänd tentamen
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016