Utvecklingspsykologi

6 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PS612

Kod
2PS612
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Programkommittén för logopedprogrammet, 15 april 2024
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Antagen till Logopedprogrammet. Programmets uppläggning bygger på progression och att kurserna läses i turordning enligt studieplan.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för huvuddragen i biologisk, kognitiv, motorisk, och socioemotionell utveckling hos barn och unga
  • redogöra för centrala utvecklingspsykologiska teorier inklusive samspel mellan arv och miljö och hur dessa kan belysa olika utvecklingsaspekter hos barn och unga
  • ge exempel på och beskriva och diskutera hur olika utvecklingspsykopatologiska tillstånd kan ta sig uttryck hos barn, ungdomar, och äldre
  • redogöra för hur olika utvecklingsaspekter hos barn och unga kan samspela med kulturella och samhälleliga faktorer
  • ge exempel på och beskriva skydds- och riskfaktorer och dess konsekvenser för barnets utveckling

Innehåll

Kursen ger en allmän introduktion till området utvecklingspsykologi och innehåller:

Centrala utvecklingspsykologiska teorier:

Undervisningen belyser teorier om människans utveckling utifrån ett mognads- och inlärningsteoretiskt, kognitivt, socialt, och neuropsykologiskt perspektiv.

Funktionsutveckling:

Undervisningen speglar aspekter av människans utveckling och ger grundläggande kunskaper om individens förutsättningar, om samspelet mellan arv och miljö samt om kognitiv och socioemotionell utveckling.

Atypisk utveckling:

Undervisningen berör utvecklingspsykopatologiska funktionsnedsättningar och -tillstånd med särskilt fokus på ADHD och autism hos barn- och ungdomar.

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.

Examination

Bedömning sker via skriftligt och muntligt prov.

Examinationen är målrelaterad och studenten förväntas kunna redovisa sina kunskaper på samtliga kursmål. Innehållet i undervisningstillfällena (liksom litteraturen) kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro.

För godkänd kurs krävs:

- godkänt resultat på alla obligatoriska moment

- godkänd tentamen

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin