Specialpedagogik, ämneslärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE207
- Kod
- 4PE207
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1N, Pedagogik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 23 maj 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp.
Behörighetskrav
Ämnesstudier om 30 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne.
Mål
Kursen syftar till att studenterna förvärvar kunskaper om hinder och möjligheter för elevers lärande samt hur detta påverkar planering och genomförande av undervisning i grundskolans senare år och gymnasiet. Studenterna ska även få kunskaper om olika perspektiv på specialpedagogik.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika perspektiv inom specialpedagogiken och vilka konsekvenser dessa har för den pedagogiska verksamheten
- redogöra för elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv
- redogöra för elevers varierande behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter
- visa kunskaper om hur undervisningen kan anpassas utifrån elevers varierande behov
- ge exempel på hur samverkan kring elever i behov av stödinsatser kan organiseras i enlighet med styrdokumenten.
Innehåll
- Specialpedagogikens teoribildningar och perspektiv
- Elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv
- Elevers varierande behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter
- Anpassad undervisning och specialpedagogiska insatser
- Samverkan kring elever i behov av stödinsatser i enlighet med styrdokumenten
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.