Specialpedagogik, ämneslärare

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE207

Kod
4PE207
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1N, Pedagogik G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 23 maj 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp.

Behörighetskrav

Ämnesstudier om 30 hp i ett för grundskolans årskurs 7-9 och/eller gymnasieskolan relevant undervisningsämne.

Mål

Kursen syftar till att studenterna förvärvar kunskaper om hinder och möjligheter för elevers lärande samt hur detta påverkar planering och genomförande av undervisning i grundskolans senare år och gymnasiet. Studenterna ska även få kunskaper om olika perspektiv på specialpedagogik.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika perspektiv inom specialpedagogiken och vilka konsekvenser dessa har för den pedagogiska verksamheten
  • redogöra för elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv
  • redogöra för elevers varierande behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter
  • visa kunskaper om hur undervisningen kan anpassas utifrån elevers varierande behov
  • ge exempel på hur samverkan kring elever i behov av stödinsatser kan organiseras i enlighet med styrdokumenten.

     

Innehåll

  • Specialpedagogikens teoribildningar och perspektiv
  • Elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv
  • Elevers varierande behov, inklusive neuropsykiatriska svårigheter 
  • Anpassad undervisning och specialpedagogiska insatser
  • Samverkan kring elever i behov av stödinsatser i enlighet med styrdokumenten

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin