Aktivitet, miljö och tillgänglighet
Kursplan, Grundnivå, 3AT012
- Kod
- 3AT012
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Arbetsterapi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Programkommittén för arbetsterapeutprogrammet, 23 maj 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Mål
Kursen består av delkurserna Professionellt bemötande och förhållningssätt (4,5 hp), Sjukdomslära, utredning och åtgärder i arbetsterapi I (12,5 hp) samt Miljö, teknik och tillgänglighet (13 hp).
Efter delkursen Professionellt bemötande och förhållningssätt ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva olika typer av samtal i arbetsterapi med utgångspunkt i teorier och forskning om kommunikation och professionella samtal
- Redogöra för rättsliga aspekter och regelverk i arbetsterapeutisk yrkesutövning
- Redogöra för förskrivningsprocessen i förhållande till lagar och riktlinjer
Färdighet och förmåga
- På en grundläggande nivå leda ett professionellt samtal genom tillämpning av relevanta samtalsmetoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Värdera och reflektera över utvecklingen av den egna samtalsförmågan
- Diskutera betydelsen av etik, bemötande och empati i professionella samtal
Efter delkursen Sjukdomslära, utredning och åtgärder I ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för ortopediska skador och sjukdomar samt ha kännedom om vanliga operativa ingrepp och komplikationer
- Redogöra för vanliga invärtesmedicinska sjukdomar samt relaterade följdsjukdomar, komplikationer och medicinsk behandling
- Redogöra för pre- och postoperativ vård och komplikationer vid vanliga kirurgiska ingrepp, samt principer för traumaomhändertagande
- Redogöra för hälsofrämjande, förebyggande, förbättrande och kompenserande åtgärder i arbetsterapi
- Redogöra för arbetsterapeutisk utredning och åtgärder i relation till identifierade aktivitetsproblem vid sjukdomstillstånd och hälsoproblem inom invärtesmedicin, ortopedi och kirurgi
- Redogöra för begrepp inom vetenskapsteori och forskningsmetodik
Färdighet och förmåga
- Tillämpa metoder för kartläggning samt genomföra och redogöra för resultatet av utförandeanalys
- Tillämpa terminologi inom arbetsterapi och medicin vid skriftlig och muntlig framställning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Diskutera hur anpassning av aktivitet och miljö kan möjliggöra delaktighet
Efter delkursen Miljö, teknik och tillgänglighet ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för principer för universell design och anpassning av miljö för att främja tillgänglighet och inkludering
- Redogöra för e-Hälsa som begrepp och dess betydelse i yrkesutövningen och för individ och grupp i samhället
- Redogöra för samspelet individ, grupp och samhälle utifrån sociologiska perspektiv och begrepp av relevans för arbetsterapi
- Redogöra för digital kompetens och teknikens roll i samhället och dess påverkan på individers och gruppers hälsa
Färdighet och förmåga
- Tillämpa modeller och teorier inom arbetsterapi för att förklara miljöers inverkan på aktivitet och delaktighet
- Identifiera och föreslå miljöåtgärder på grupp- och samhällsnivå
- Jämföra och tillämpa olika hälsofrämjande perspektiv inom aktivitetsvetenskap på individ och gruppnivå
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Beskriva och diskutera risker, möjligheter samt värdet med att vara innovativ
- Diskutera och kritiskt värdera aktiviteters värde i relation till hälsa och ett hållbart samhälle
- Beskriva samhällsfaktorers betydelse för inkludering, delaktighet och hälsa för grupper i samhället i relation till aktivitetsrättvisa
Innehåll
Kursen Aktivitet, miljö och tillgänglighet behandlar arbetsterapeuters yrkesutövning avseende att leda professionella samtal samt utredning och åtgärder för att främja aktivitet på individnivå vid olika sjukdomstillstånd. Vidare studeras interaktionen mellan människa och miljö, miljödesign samt hälsofrämjande aktivitetsperspektiv för att främja tillgänglighet och inkludering för individer och grupper i samhället. Kursen består av delkurserna Professionellt bemötande och förhållningssätt (4,5 hp), Sjukdomslära, utredning och åtgärder i arbetsterapi I (12,5 hp) och Miljö, teknik och tillgänglighet (13 hp).
Delkursen Professionellt bemötande och förhållningssätt behandlar samtal och förhållningssätt i relation till yrkesutövningen. Studenten tränar kommunikation och bemötande i rollspel och färdighetsträningar. I delkursen behandlas även etik och betydelsen av självkännedom i professionella samtal.
Delkursen Sjukdomslära, utredning och åtgärder i arbetsterapi I ger kunskap om ortopediska och invärtesmedicinska sjukdomar och skador, handkirurgiska ingrepp samt om metoder i arbetsterapi för kartläggning, utförandeanalys och åtgärder för att främja aktivitet och delaktighet. Kunskap fördjupas även inom vetenskaplig teori och metod.
Delkursen Miljö, teknik och tillgänglighet ger kunskap om olika miljöers inverkan och betydelse för aktivitet och delaktighet på individ-, grupp- och samhällsnivå. Kursen ger grundläggande förståelse för teknikens krav och möjligheter i aktivitet samt om principer för universell design av miljö. Innovativa arbetssätt introduceras. Studier i sociologi och aktivitetsvetenskap bidrar med ett samhällsperspektiv på inkludering, aktivitet och delaktighet och hälsofrämjande aktivitetsperspektiv.
Undervisning
Undervisningen bygger på föreläsningar, workshops, seminarier, färdighetsträningar, fältstudier och kamratgranskning.
Examination
Kursen examineras i form av skriftliga individuella- och gruppuppgifter, skriftliga tentamen, praktiska examinationer samt examinerande seminarier. För godkänt på hel kurs krävs godkänt på alla examinerande moment.
Den studerande har rätt att på begäran byta examinator efter 2 underkända tentamina.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.