Specialpedagogik, grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE216
- Kod
- 4PE216
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 23 maj 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4-6.
Behörighetskrav
Inom grundlärarprogrammet 4-6: Lärande och utveckling; Svenska I; VFU I 7,5 hp; Ledarskap; Matematik I
Mål
Kursen syftar till att studenterna förvärvar kunskaper om hinder och möjligheter för elevers lärande samt hur detta påverkar planering och genomförande av undervisning i grundskolans mellanår. Studenterna ska även förvärva kunskaper om olika perspektiv på specialpedagogik.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika perspektiv inom specialpedagogiken och vilka konsekvenser dessa har för den pedagogiska verksamheten
- visa kunskaper om elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv
- visa kunskaper om elevers varierande behov, inklusive funktionsnedsättning
- redogöra för hur undervisningen kan anpassas utifrån elevers varierande behov
- visa förmåga att identifiera elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet elever med neuropsykiatriska svårigheter
- ge exempel på hur samverkan kring elever i behov av stödinsatser kan organiseras i enlighet med styrdokumenten.
Innehåll
- Specialpedagogikens teoribildningar och perspektiv
- Elevers språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv
- Elevers varierande behov
- Funktionsnedsättningar
- Anpassad undervisning och specialpedagogiska insatser
- Samverkan kring elever i behov av stödinsatser i enlighet med styrdokumenten
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2025
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2023
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2020