Speldesign 5 - teori och metod

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD069

Kod
5SD069
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 22 maj 2024
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och grafik, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och projektledning, 180 hp samt Kandidatprogram i speldesign, 180 hp.

Behörighetskrav

60 hp speldesign med successiv fördjupning

Mål

Efter avklarad kurs ska studenterna kunna:

  • formulera en för akademiskt arbete adekvat forskningsfråga som också kan besvaras inom en given tidsram
  • identifiera relevanta ämnen som kan relateras till pågående forskning
  • presentera sin forskning för allmänheten på ett begripligt och pedagogiskt sätt
  • diskutera och kritiskt förhålla sig till teorier och metoder
  • diskutera etiska frågeställningar på ett reflekterande sätt
  • samla in och analysera relevanta data
  • presentera en realistisk plan för att göra ett bidrag till spelforskningen.

Innehåll

Under kursens gång lär sig studenterna att identifiera relevanta forskningsämnen inom spelforskning, att söka i akademisk litteratur och att arbeta med akademiska teorier. Kursen introducerar studenterna till vetenskapsfilosofi och grundläggande epistemologiska frågor. Kursen redogör också för olika former av datainsamling inklusive kvalitativ och kvantitativ dataanalys, både från ett praktiskt perspektiv och i relation till sådana forskningsfrågor som kan besvaras med dessa data. Kursen behandlar även forskningsetiska frågor och fördjupar studenternas kunskaper i akademiskt skrivande.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten. Studenterna arbetar individuellt eller i grupp.

Examination

Examinationen baseras på deltagande i obligatoriska workshops, seminarier med muntliga presentationer, skriftliga uppgifter och en avslutande skriftlig projektplan inför det kommande examensarbetet. 

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kurser överlappar/ersätter kursen Teori och metod inom speldesign (5SD057)

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin