Kvalificerade samtal i pedagogisk verksamhet

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE153

Kod
4PE153
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Specialpedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 10 juni 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Speciallärarprogrammet.

Behörighetskrav

Examen på grundnivå om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggade behörighet till utbildning på grundnivå. 

Mål

Kursen ger en orientering i teorier om kvalificerade samtal. Studenten ska kunna omsätta teoretiska insikter i praktiskt handlande genom att leda och delta i kvalificerade samtal och därmed visa handledningsmetodiska kunskaper och färdigheter.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för relevanta forskningsresultat inom kvalificerade samtal,
  • diskutera och analysera resultat från forskning och beprövad erfarenhet i relation till yrkesutövning,
  • visa förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i frågor som rör barns och elevers lärande och kunskapsutveckling,
  • redogöra för och analysera egna värderingar, etiska ställningstaganden och förhållningssätt i samtalsledarrollen.

Innehåll

  • Teorier om forskning om kvalificerade samtal
  • Beprövad erfarenhet inom området kvalificerade samtal
  • Genomförande av gruppsamtal och enskilda samtal i pedagogisk verksamhet med tanke på möjliga och motiverade förändringsprocesser
  • Analys av genomförda samtal i pedagogisk verksamhet
  • Samundervisningens förutsättningar, villkor och konsekvenser
  • Reflektion kring samtalets förutsättningar och villkor i skolans verksamhet
  • Samtalets ramar och möjligheter i skolans pedagogiska verksamhet

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt, exempelvis genom skriftlig tentamen och muntlig redovisning.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin