VFU II, gymnasielärare

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE220

Kod
4PE220
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik A1N, Pedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 23 maj 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den verksamhetsförlagda utbildningen för den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU), med inriktning mot gymnasieskolan, komprimerad studiegång.

Behörighetskrav

120 hp ämnesstudier i undervisningsämne relevant för gymnasieskolan, och kurserna för ämneslärare Lärande och utveckling, Specialpedagogik och Ledarskap.

Mål

Syftet med den verksamhetsförlagda utbildningen är att studenten ska tillägna sig, tillämpa och integrera teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter samt utveckla ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt till undervisning, ledarskap, lärande och utveckling.

Efter avslutad kurs ska de studerande kunna

  • tillämpa kunskaper i det ämne/de ämnen som utbildningen avser och ämnesdidaktik inklusive metodik i olika undervisnings- och lärandesituationer
  • visa förmåga att värdera och använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten
  • självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ämnesspecifika undervisningsformer i gymnasieskolan utifrån aktuella styrdokument
  • anpassa och utveckla ett ämnesinnehåll utifrån elevers olika förutsättningar och behov
  • formativt och summativt bedöma elever i förhållande till aktuella styrdokument
  • utöva och medvetet anpassa sitt ledarskap till olika lärmiljöer och relationer på arbetsplatsen
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer och konflikthantering i olika lärmiljöer
  • visa professionell och medveten kommunikativ förmåga med elever och kollegor samt vid behov i kontakt med vårdnadshavare
  • initiera och föra reflekterande samtal om det egna lärandet och den egna utvecklingen inom yrket och identifiera behov av ytterligare kunskap.

Innehåll

  • Undervisning, didaktik och metodik, inklusive digitala verktyg.
  • Ledarskap, sociala relationer och lärandemiljö.
  • Lärande och utveckling samt specialpedagogik.
  • Bedömning.
  • Professionell utveckling och professionell kommunikation i läraryrket.

Undervisning

Kursen genomförs i form av auskultationer och handledd undervisning samt deltagande i övrigt lärararbete, självstudier, dokumentation och seminarier.

Examination

Den studerande examineras av en av universitetet utsedd examinator.

Underlag för examination utgörs av

  • skriftliga och eventuellt muntliga bedömningsunderlag från VFU-handledare
  • studentens dokumentation och redovisning av uppgifter under kursen
  • bedömningsunderlag från besökande lärarutbildare i de fall då VFU-besök genomförs.

Kursen har obligatorisk närvaro och kräver aktivt deltagande.

En student har rätt att genomgå och examineras på VFU vid två tillfällen för att uppnå godkänt betyg. Underkänt betyg får sättas om studentens VFU avbryts i förtid.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin