Ekonomisk geografi

15 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 2KU014

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • HRACS, BRIAN J. m.fl., A tale of two scenes: civic capital and retaining musical talent in Toronto and Halifax, The Canadian Geographer / Le Géographe canadien 2011, 55(3): 365-382, 2011Obligatorisk
  • Bathelt, Harald; Malmberg, Anders; Maskell, Peter, Clusters and knowledge: local buzz, global pipelines and the process of knowledge creation, Sage, 2004Obligatorisk (Går att söka via universitetsbibliotekets hemsida)
  • Pike, Andy, Brands and branding geographies, Cheltenham, Edward Elgar, 2011Obligatorisk (Kap 18 (s 305–321?) A.Arvidsson "Creativity, brands, finance and beyond: Notes towards a theoretical perspective on city branding". Tillgängligt via universitetsbibliotekets hemsida; E-book)
  • Cook, Ian, Follow the Thing: Papaya, School of Geography, Earth and Environmental Sciences, University of Birmingham, Birmingham B15 2TT, UK, 2004, 2004 Editorial Board of Antipode.Obligatorisk (Tillgänglig via universitetsbiblioteket)
  • Czarniawska, Barbara, A tale of three cities: or the glocalization of city management, Oxford, Oxford University Press, 2002Obligatorisk (Kapitel 2, sid 16–40 Finns även tillgänglig via universitetsbibliotekets hemsida: E-book)
  • De Souza, Anthony R.; Stutz, Fredrik P., The World Economy: Resources, Location, Trade and Development, Kulturgeografiska institutionenObligatorisk (Finns att köpa som kompendium via kulturgeografiska inst.)
  • Dicken, Peter., Global shift: mapping the changing contours of the world economy, 6. ed., Thousand Oaks, Calif., Sage, 2011Obligatorisk
  • Florida, Richard, Cities and the Creative Class, Carnegie Mellon University, 2003 (Finns tillgänglig via Uppsala universitetsbibliotek)
  • Gregson, N m.fl., Following things of rubbish value: End-of-life ships, 'chock-chocky' furniture and the Bangladeshi middle class consumer, Ingår i: Geoforum: the international multi-disciplinary journal for the rapid publication of research results and critical review articles in the physical, human and regional geosciences, vol. 41, nr. 6, 2010, s. 846–854Obligatorisk (Finns via universitetsbibliotekets hemsida)
  • Gislén, Ylva, En fråga om tid - några tankar om konstnärligt verkande i de nya ekonomierna, Konstnärsnämnden, 2012, Ylva Gislén: En fråga om tidObligatorisk (Sid 114–130)
  • Gragher, Gernot, The Project Ecology of Advertising: Tasks, Talents and Teams, Socio-economics of Space, University of Bonn, Meckenheimer Allee 166, 53115 Bonn, Germany., 2002, Regional Studies, Vol. 36.3, pp. 245-262, 2002Obligatorisk (tillgänglig via universitetsbiblioteket)
  • Haggett, Peter, Geography: a modern synthesis, 3. ed., New York, Harper & Row, cop. 1979Obligatorisk (Prentice Hall. 13 sidor. Kompendium finns att köpa via Kulturgeografiska inst.)
  • Pike, Andy; Rodríguez-Pose, Andrés; Tomaney, John, Handbook of local and regional development, New York, Routledge, 2011Obligatorisk (Regional disparties and equalities:Towards a capabilities perspective? sidor 59–73)
  • Hesmondhalgh, David, The cultural industries, 2. ed., London, Sage, cop. 2007Obligatorisk (Läs kapitel 8 "Internationalisation, Globalisation and Cultural Imperialism". Boken finns att låna resp. kopiera på Ekonomikums bibliotek. (27 sid))
  • Hjerm, Mikael, Immigrant Entrepreneurship in the Swedish Welfare State, Umeå University, Sweden, 2004Obligatorisk
  • Thrift, Nigel J.; Kitchin, Rob, International encyclopedia of human geography, Amterdam, Elsevier, cop. 2009Obligatorisk (B. Christophers "Uneven development" Sid 12–17)
  • Jansson, Johan; Power, Dominic, The Image of The City - Urban Branding as Constructed Capabilities in Nordic City Regions, Department of Social and Economic Geography, Uppsala University, 2006, http://www.nordicinnovation.org/Global/_Publications/Reports/2006/The%20image%20of%20the%20city.pdfObligatorisk
  • Kavaratizis, M; Ashwort, G, Place the branding where do we stand?, Edward Elgar Publishing Limited, 2010Obligatorisk (Kompendium finns att köpa via kulturgeografiska inst.)
  • Malmberg, Anders, Klusterdynamik och regional näringslivsutveckling: begreppsdiskussion och forskningsöversikt, Östersund, Institutet för tillväxtpolitiska studier (ITPS), 2002Obligatorisk
  • McRobbie, Angela, Nyckelbegrepp för de urbana kreativa näringarna i Storbritannien, Konstnärsnämnden, 2012, Angela McRobbie | Nyckelbegrepp för de urbana kreativa näringarna i StorbritannienObligatorisk (sid 94–111)
  • Moby, PressPausePlay, Vimeo, 2011, http://vimeo.com/34608191Obligatorisk
  • Portes, Alejandro; Guarnizo, Luis Eduardo; Haller, William J., Transnational Entrepreneurs: An Alternative Form of Immigrant Economic Adaptation, American Sociological Association, 2002Obligatorisk
  • Power, D; Scott, A.J, A prelude to cultural industries and the production of culture., London: Routledge., 2004Obligatorisk (Kompendium finns att köpa via kulturgeografiska inst.)
  • Saxenian, AnnaLee, Silicon Valley's new immigrant entrepreneurs, CCIS, University of California, Santa Cruz, 2000Obligatorisk
  • Storper, Michael; Venables, Anthony J., Buzz: face-to-face contact and the urban economy, Oxford University Press, 2004, http://joeg.oxfordjournals.org/content/4/4/351.full.pdf+html?sid=4729a61d-2cba-4df4-bca7-14fe11e20f3aObligatorisk (Sidorna 351–370 (ej sid 358–363))
  • Sveriges nationalatlas. Industri och service, Stockholm, Sveriges nationalatlas (SNA), 1995Obligatorisk (pp. 6–33. (27 sid). Finns att låna som referensexemplar på Ekonomikums bibliotek.)
  • Törnqvist, Gunnar; Ed, Björn, Kreativitet i tid och rum: processer, personer och platser, 1. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2009Obligatorisk
  • Utgångspunkter för 2000-talets regionalpolitik: delbetänkande. Rapport 8 Befolkningsutveckling och välfärd, Stockholm, Fritzes offentliga publikationer, 2000Obligatorisk (Centralortsteori (KAP 2) 11 sidor Kompendium, säljes via Kulturgeografiska inst.)
  • West, Paige, Making the Market: Specialty Coffee, Generational Pitches, and Papua New Guinea, Department of Anthropology, Barnard College and Columbia University, and Division of Anthropology, American Museum of Natural History, New York, USA, 2010Obligatorisk

* Obligatorisk

FOLLOW UPPSALA UNIVERSITY ON

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin