Förskollärarroll i utveckling
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE003
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Dahlberg, Gunilla; Lenz Taguchi, Hillevi, Förskola och skola: om två skilda traditioner och om visionen om en mötesplats, Stockholm, HLS (Högsk. för lärarutbildning), 1994Obligatorisk
- Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter; Pence, Alan, Från kvalitet till meningsskapande: postmoderna perspektiv - exemplet förskolan, Stockholm, HLS förl., 2002Obligatorisk
- Engström, Lizbeth, Omvårdnad - Vad är det? Ur praktikers perspektiv, ur teoretikers perspektiv, Uppsala universitet, C-uppsatser från Pedagogiska institutionen nr 1998:16, 1998Obligatorisk (30 s.)
- Forsell, Anna, Boken om pedagogerna, 5:e, Stockholm, Liber, 2005Obligatorisk (Valda delar, ca 50 sidor.)
- Gannerud, Eva; Rönnerman, Karin, Att fånga lärares arbete: bilder av vardagsarbete i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2007Obligatorisk (Valda delar, 100 s.)
- Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, Ingrid, Omsorg - en central aspekt av förskolepedagogiken: exemplet måltiden, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 2, 2001, s. 81–101Obligatorisk
- Skolverket, Kvalitet i förskolan: allmänna råd och kommentarer., Stockholm, Skolverket, 2005Obligatorisk (48 sidor)
- Jensen, Mikael; Harvard, Åsa, Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 13 (117 s.))
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 3. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2006Obligatorisk (41 sidor)
- Lunneblad, Johannes, Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (146 s.)
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk
- Markström, Ann-Marie, Att förstå förskolan: vardagslivets institutionella ansikten, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (226 s.)
- Persson, Elsie; Campner, Eva, Vardagsperspektiv: pedagogens syn på läroplanen för förskolan, Stockholm, Gothia, 2000Obligatorisk (238 s.)
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010Obligatorisk (1, 2, 3, 8 kap. Ca 20 sidor)
- Tullgren, Charlotte, Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2003Obligatorisk (120 s.)
- Riddersporre, Bim; Persson, Sven, Utbildningsvetenskap för förskolan, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010Obligatorisk (S. 21–99, 253–274 (104 s.))
- Vallberg Roth, Ann-Christine, De yngre barnens läroplanshistoria: från 1800-talets mitt till idag, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Åberg, Ann; Lenz Taguchi, Hillevi, Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005Obligatorisk (149 s.)
Ytterligare litteratur enligt lärares anvisningar ca 290 sidor,
varav en valbar forskningsrapport ca 50 sidor samt en valbar bok relaterad till barns lek, enligt lärares anvisningar, ca 150 sidor.
Totalt ca 2000 s.
* Obligatorisk