Förskollärarroll i utveckling
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE003
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Dahlberg, Gunilla; Lenz Taguchi, Hillevi, Förskola och skola: om två skilda traditioner och om visionen om en mötesplats, Stockholm, HLS (Högsk. för lärarutbildning), 1994Obligatorisk
- Engström, Lizbeth, Omvårdnad - Vad är det? Ur praktikers perspektiv, ur teoretikers perspektiv, Uppsala universitet, C-uppsatser från Pedagogiska institutionen nr 1998:16, 1998Obligatorisk (30 s.)
- Forsell, Anna, Boken om pedagogerna, 5:e, Stockholm, Liber, 2005Obligatorisk (Valda delar, ca 50 sidor.)
- Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, Ingrid, Omsorg - en central aspekt av förskolepedagogiken: exemplet måltiden, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 2, 2001, s. 81–101Obligatorisk
- Skolverket, Kvalitet i förskolan: allmänna råd och kommentarer., Stockholm, Skolverket, 2005Obligatorisk (48 sidor)
- Jensen, Mikael; Harvard, Åsa, Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 13 (117 s.))
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 3. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2006Obligatorisk (41 sidor)
- Lunneblad, Johannes, Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (146 s.)
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010Obligatorisk (1, 2, 3, 8 kap. Ca 20 sidor)
- Tullgren, Charlotte, Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2003Obligatorisk (120 s.)
- Riddersporre, Bim; Persson, Sven, Utbildningsvetenskap för förskolan, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010Obligatorisk (S. 21–99, 253–274 (104 s.))
- Vallberg Roth, Ann-Christine, De yngre barnens läroplanshistoria: från 1800-talets mitt till idag, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Persson, Elsie; Campner, Eva, Vardagsperspektiv: pedagogens syn på läroplanen för förskolan, Stockholm, Gothia, 2000Obligatorisk
- Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter; Pence, Alan, Från kvalitet till meningsskapande: postmoderna perspektiv - exemplet förskolan, Stockholm, HLS förl., 2002Obligatorisk (35 s.)
- Markström, Ann-Marie, Att förstå förskolan: vardagslivets institutionella ansikten, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (226 s.)
- Åberg, Ann; Lenz Taguchi, Hillevi, Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005Obligatorisk (149 s.)
Litteratur enligt lärares anvisningar ca 300 sidor,
varav en valbar bok enligt lärares anvisningar, ca 150 sidor
Totalt ca 2000 s.
* Obligatorisk