Förskollärarroll i utveckling
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE003
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Obligatorisk litteratur
- Engström, Lizbeth, Omvårdnad - Vad är det? Ur praktikers perspektiv, ur teoretikers perspektiv, Uppsala universitet, C-uppsatser från Pedagogiska institutionen nr 1998:16, 1998Obligatorisk (30 s.)
- Gannerud, Eva; Rönnerman, Karin, Att fånga lärares arbete: bilder av vardagsarbete i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2007Obligatorisk (Valda delar, 100 s.)
- Jensen, Mikael; Harvard, Åsa, Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 13 (117 s.))
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 3. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2006Obligatorisk (41 sidor)
- Lunneblad, Johannes, Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (146 s.)
- Tullgren, Charlotte, Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2003Obligatorisk (120 s.)
- Riddersporre, Bim; Persson, Sven, Utbildningsvetenskap för förskolan, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010Obligatorisk (S. 21–99, 253–274 (104 s.))
- Gustafsson, Lars H., Förskolebarnets mänskliga rättigheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (164 s.)
- Gren, Jenny, Etik i pedagogiskt vardagsarbete, 3. uppl., Stockholm, Liber, 2007Obligatorisk (Valda delar, ca. 150 s.)
- Nordin-Hultman, Elisabeth; Collsiöö, Jan, Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande., 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004Obligatorisk (Valda delar, 54 s.)
- Forssell, Anna, Boken om pedagogerna, 6., [omarb.] uppl., Stockholm, Liber, 2011Obligatorisk (Valda delar, ca. 50 s.)
- Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, Ingrid, Omsorg - en central aspekt av förskolepedagogiken: exemplet måltiden, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 2, 2001, s. 81–101Obligatorisk
- Jonsson, Agneta, Nuets didaktik: förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta, Kristianstad, Kristianstad University Press, 2011Obligatorisk (Valda delar, ca. 50 s.)
- Westberg, Johannes, Förskolorna som försvann: Småbarnsskolornas marginalisering 1860-1937, Ingår i: Vägval i skolans historia: tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, nr. Nr 3-4, 2009, s. 20–24Obligatorisk (5 s.)
- Folke-Fichtelius, Maria, Förskola på gränsen, Ingår i: Vägval i skolans historia: tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, nr. Nr. 3-4, 2009, s. 15–19Obligatorisk (5 s.)
- Vallberg Roth, Ann-Christine, De yngre barnens läroplanshistoria: från 1800-talets mitt till idag, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
Valbar litteratur enligt lärares anvisningar, ca. 150-200 sidor
- Persson, Elsie; Campner, Eva, Vardagsperspektiv: pedagogens syn på läroplanen för förskolan, Stockholm, Gothia, 2000
- Niss, Gunilla; Söderström, Anna-Karin; Lundquist, Sophia, Små barn i förskolan: den viktiga vardagen och läroplanen, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2006
- Engberg, Anna-Karin, Förskolan: barns första skola!, Lund, Studentlitteratur, 2003 (196 s.)
- Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, Ingrid, "Att lära är nästan som att leka": lek och lärande i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2007
- Sigsgaard, Erik, Utskälld, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2003 (Valda delar.)
- Sträng, Monica H.; Persson, Siv, Små barns stigar i omvärlden: om lärande i sociokulturella samspel., Lund, Studentlitteratur, 2003 (Lund
- Öhman, Margareta, Den viktiga vardagen: vardagsberättelser och värdegrund, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2008
Övrigt material
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010Obligatorisk (1, 2, 3, 8 kap.)
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Obligatorisk
Litteratur enligt lärares anvisningar ca 250 sidor,
varav en valbar bok enligt lärares anvisningar, ca 150 sidor
Totalt ca 1800 s.
* Obligatorisk