Lärande och utveckling med inriktning mot grundlärare F-3
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE006
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Gustavsson, Bernt, Utbildningens förändrade villkor: nya perspektiv på kunskap, bildning och demokrati, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (s. 40–64, 73–95. (47 s).)
- Hagberg-Persson, Barbro, Yngre skolbarn drar nytta av varandras erfarenheter, Ingår i: Perspektiv på praktik: svenska i klassrummet, Stockholm, Svensklärarföreningen : Natur och kultur, 2007Obligatorisk (10 s. Finns att ladda ner från kursens hemsida på Studentportalen.)
- Hellsing, Lennart, Tankar om barnlitteraturen, [Ny utg.], Stockholm, Rabén & Sjögren, 1999Obligatorisk (Kapitlen "Barnlitteraturens mål och medel" och "Om värderingar&
quot; (ca 40 s.) Går att köpa som kompendium i receptionen för självkostnadspris.) - Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, 3., rev. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2011Obligatorisk (s. 17–31, 197–244 och 245–293. (109 s.))
- Kåreland, Lena, Frihet eller närhet: om Benny och Malla, Ingår i: Modig och stark - eller ligga lågt: skönlitteratur och genus i skola och förskola, Stockholm, Natur och kultur, 2005Obligatorisk
- Nauclér, Kerstin, Barns språkliga socialisation före skolstarten, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle., Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 437–459Obligatorisk
- Nilholm, Claes, Specialpedagogik: vilka är de grundläggande perspektiven?, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 10, nr. 2, 2005, s. 124–139Obligatorisk
- Phillips, D.C; Soltis, Jonas F, Perspektiv på lärande, Norstedts, 2010Obligatorisk (Kapitel 1–9, cirka 140 s)
- Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk (Ca 60 s.)
- Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica, Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Säljö, Roger, Lärande och kulturella redskap: om lärprocesser och det kollektiva minnet, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005Obligatorisk
En skönlitterär vuxenbok och en [barnbok alt ungdomsbok] som behandlar aspekter av lärande och utveckling.
* Obligatorisk