Läroplansteori och didaktik med inriktning mot förskollärare
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE027
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 1, 2, 13 och 17, s. 29–90, 281–302) (Ca 70 s.)
- Andersson, K; Gullberg, A, What is science in preschool and what do teachers have to know to empower the children?, Cultural Studies of Science Education., 2012Obligatorisk (Publicerad online DOI 10.1007/
s11422–012-9439–6. (24 s.)) - Bernstein, Basil, Om samhällsklass och den osynliga pedagogiken, Ingår i: Makt, kontroll och pedagogik: studier av den kulturella reproduktionen, 1. uppl., Stockholm, LiberFörlag, 1983Obligatorisk (18 sidor)
- Braun, V; Clarke, V, Using thematic analysis in psychology, Ingår i: Qualitative research in psychology, vol. 3, 2006, s. 77–101Obligatorisk
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 11–98Obligatorisk
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 5–10Obligatorisk
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Obligatorisk
- Dewey, John, Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter, 4., [utök.] utg. / b urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ..., Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk (Valda delar. (Mitt pedagogiska credo, s. 45–56 samt Barnet och läroplanen, s. 106–125. (30 s.))
- Englund, Thomas, Om relevansen av begreppet didaktik, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 1, 2007, s. 1–11Obligatorisk (s. 1–11. (10 s.))
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (s. 5–61, 80–115) (93 s.)
- Liberg, Caroline, Den didaktiska reliefen - att vara lärare, Ingår i: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare], 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010, s. 215–230. (15 s.)Obligatorisk
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (Valda delar: S.15–19 samt 231–239. (14 s.))
- Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk (Valda delar, s. 122- 173. (50 s.))
- Roberts, D.A, Developing the concept of 'curriculum emphases' in science education, Ingår i: Nordisk pedagogik: journal of nordic educational research, vol. 14, nr. 1, 1994, s. 10–25. (16 s.)Obligatorisk
- Sandell, Klas; Östman, Johan; Östman, Leif, Miljöundervisningens traditioner, Ingår i: Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 129–143 (14.s.)Obligatorisk
- Soler, Janet; Miller, Linda, The struggle for early Childhood Curricula: A comparision of the English Foundation Stage Curriculum, Te Wha"riki and Reggio Emilia, Ingår i: International journal of early years education., vol. 11, nr. 1, 2003, s. 57–68. (11 s.)Obligatorisk
- Starting strong II: early childhood education and care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), cop. 2006Obligatorisk (Valda delar. (Ca 20 s.))
- Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Paris, OECD, cop. 2012Obligatorisk (Valda delar. (Ca 20 s.))
- Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys, 2., [omarb.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2005Obligatorisk (Valda delar ca 150 sidor)
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för yngre barn, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 4, 2001, s. 241–269. (29 s.)Obligatorisk
- Östman, Johan; Östman, Leif, Inledning; Miljöundervisningens traditioner, Ingår i: Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 129–143. (15 s.)Obligatorisk
- Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, Tema didaktiska undersökningar, nr. 3, 2008, s. 113–137. (24 s.)Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar ca 50 s.
Valbar litteratur ca 300 s.
Övrigt material ca 100 s.
Totalt ca 1400 s.
* Obligatorisk