Specialpedagogik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE085
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Assarson, Inger, Utmaningar i en skola för alla: några filosofiska trådar, Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (s. 7–132. 125 s)
- Göransson, K (2006), Pedagogical traditions and conditions for inclusive education. Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 8, No. 1.Obligatorisk
- Hjörne, Eva, Negotiating the 'problem-child'. Child identity, parenting, and institutional agendas. Qualitative Social Work 4/4, Qualitative Social Work 4/4, 2005Obligatorisk (http:/
/ libris.kb.se/ bib/ 9673420) - Henriksson, Carina, Klassrumsflyktingar: pedagogiska situationer och relationer i klassrummet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (grundlärare 4–6)
- Kadesjö, Björn, Barn som utmanar: barn med ADHD och andra beteendeproblem, Stockholm, Socialstyrelsen, 2010Obligatorisk
- Kinge, Emilie; Lindelöf, Inger, Barnsamtal: den framgångsrika samvaron och samtalets betydelse för barn med samspelssvårigheter, Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (grundlärare Fk-3)
- Lundberg, Ingvar; Sterner, Görel, Räknesvårigheter och lässvårigheter under de första skolåren - hur hänger de ihop?, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Obligatorisk (s. 165)
- Sandström Kjellin, Margareta; Wennerström, Katrin, Classroom activities and engagement for children with reading and writing difficulties. European Journal of Special Needs Education. 21, 2, European Journal of Special Needs Education. 21, 2, 2006Obligatorisk
- Normell, Margareta, Kunskap, fantasi och föreställning: om mentalisering i lärarprofessionen, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Jakobsson, Inga-Lill; Nilsson, Inger, Specialpedagogik och funktionshinder, Stockholm, Natur & kultur, 2011Obligatorisk (s. 66–84. 18 s.)
- Sandén, Ingrid, När tryggheten känns avlägsen, Ingår i: Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009, s. 189–203Obligatorisk
- Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd, Stockholm, Skolverket, 2013Obligatorisk
En artikel 7 s. tillkommer.
Totalt ca 742 s.
Övrigt
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918 (s 1–128)
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]
* Obligatorisk