Läroplansteori och didaktik med inriktning mot förskollärare
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE027
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 1, 2, 13 och 17, s. 29–90, 281–302) (Ca 70 s.)
- Andersson, K.; Gullberg, A., What is science in preschool and what do teachers have to empower the children, Ingår i: Cultural studies of science educationObligatorisk (24 s.)
- Pramling Samuelsson, Ingrid; Tallberg Broman, Ingegerd, Barndom, lärande och ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (valda delar ca 42 sidor)
- Bernstein, Basil, Om samhällsklass och den osynliga pedagogiken, Ingår i: Makt, kontroll och pedagogik: studier av den kulturella reproduktionen, 1. uppl., Stockholm, LiberFörlag, 1983Obligatorisk (18 sidor)
- Braun, V.; Clarke, V., Using thematic analysis in psychology, Ingår i: Qualitative research in psychology, vol. 3, 2006, s. 77–101Obligatorisk
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 11–98Obligatorisk
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 5–10Obligatorisk
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Obligatorisk
- Dewey, John, Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter, 4., [utök.] utg. / b urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ..., Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk (Valda delar. (Mitt pedagogiska credo, s. 45–56 samt Barnet och läroplanen, s. 106–125. (30 s.))
- Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008Obligatorisk (valda delar ca 41 sidor)
- Diskursanalys i praktiken, 1. uppl., Malmö, Liber, 2007Obligatorisk (valda delar ca 100 sidor)
- Englund, Thomas, Om relevansen av begreppet didaktik, Ingår i: Acta Didactica Norge, vol. 1, 2007, s. 1–11Obligatorisk
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (s. 5–61, 80–115) (93 s.)
- Liberg, Caroline, Den didaktiska reliefen att vara lärare, Ingår i: Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare], 2., [rev. och uppdaterade] utg., Stockholm, Natur & kultur, 2012Obligatorisk (sid 215–230)
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (Valda delar: S.15–19 samt 231–239. (14 s.))
- Miller, Linda; Soler, Janet, The Struggle for Early Childhood Curricula: a comparison of the English Foundation Stage Curriculum, Te Whäriki and Reggio Emilia, Ingår i: International journal of early years education., vol. 11, nr. 1, 2003, s. 57–68Obligatorisk
- Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk (Valda delar, s. 122- 173. (50 s.))
- Roberts, D.A, Developing the concept of 'curriculum emphases' in science education, Ingår i: Nordisk pedagogik: journal of nordic educational research, vol. 14, nr. 1, 1994, s. 10–25. (16 s.)Obligatorisk
- Sandell, Klas; Östman, Johan; Östman, Leif, Miljöundervisningens traditioner, Ingår i: Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 129–143 (14.s.)Obligatorisk
- Starting strong II: early childhood education and care, Ingår i: Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Obligatorisk (Valda delar 125–145 (20 s.))
- Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care, Ingår i: Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Paris, OECD, cop. 2012Obligatorisk (Valda delar 81–102 (21 s.))
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för yngre barn, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 4, 2001, s. 241–269. (29 s.)Obligatorisk
- Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, Tema didaktiska undersökningar, nr. 3, 2008, s. 113–137. (24 s.)Obligatorisk
Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar ca 50 s.
Valbar litteratur ca 300 s.
Övrigt material ca 100 s.
Totalt ca 1400 s.
* Obligatorisk