Förskollärarroll i utveckling
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE003
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Obligatorisk litteratur
- Doverborg, Elisabet; Pramling Samuelsson, Ingrid, Den synliga didaktiken, Ingår i: Förskoletidningen, vol. Didaktik i förskolan: vad, hur, varför, för vem, 2010, s. 26–31 (5 s.)
- Folke-Fichtelius, Maria, Förskola på gränsen, Ingår i: Vägval i skolans historia: tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, nr. Nr. 3-4, 2009, s. 15–19Obligatorisk (5 s.)
- Harju, Anne; Tallberg Broman, Ingegerd, Föräldrar, förskola och skola: om mångfald, makt och möjligheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (Kap. 1, 3, 4, 5, 10 och 13. 84 sidor.)
- Gren, Jenny, Etik i pedagogiskt vardagsarbete, 3. uppl., Stockholm, Liber, 2007Obligatorisk (Valda delar, ca. 150 s.)
- Gustafsson, Lars H., Förskolebarnets mänskliga rättigheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (164 s.)
- Halldén, Gunilla (2002), Vår syn på omsorg speglar tidsandan, Ingår i: Pedagogiska magasinet: Pm: Lärarförbundets tidskrift för pedagogisk forskning och debatt.
- Hedefalk, Maria, Undervisning för hållbar utveckling i svensk förskola, Ingår i: Vägval i skolans historia: tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, nr. 10 (1), 2010, s. 7–12. 6 s.
- Johansson, Eva; Pramling Samuelsson, Ingrid, Omsorg - en central aspekt av förskolepedagogiken: exemplet måltiden, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 2, 2001, s. 81–101Obligatorisk
- Jonsson, Agneta, Nuets didaktik: förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta, Kristianstad, Kristianstad University Press, 2011Obligatorisk (Valda delar, ca. 50 s.)
- Jensen, Mikael; Harvard, Åsa, Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10 och 13. 117 sidor.)
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Obligatorisk (41 sidor.)
- Lunneblad, Johannes, Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
- Nordin-Hultman, Elisabeth; Collsiöö, Jan, Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande., 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004Obligatorisk (Valda delar, 54 s.)
- Sandberg, Anette; Vuorinen, Tuula, Hem och förskola: samverkan i förändring, Stockholm, Liber, 2007Obligatorisk
- Tullgren, Charlotte, Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2003
- Riddersporre, Bim; Persson, Sven, Utbildningsvetenskap för förskolan, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2010Obligatorisk (S. 21–99, 253–274 (104 s.))
- Vallberg Roth, Ann-Christine, De yngre barnens läroplanshistoria: från 1800-talets mitt till idag, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Westberg, Johannes, Förskolorna som försvann: Småbarnsskolornas marginalisering 1860-1937, Ingår i: Vägval i skolans historia: tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, nr. Nr 3-4, 2009, s. 20–24Obligatorisk (5 s.)
Valbar litteratur enligt lärares anvisningar, ca. 150-200 sidor
Övrigt material
- Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Stockholm, Norstedts juridik, 2010Obligatorisk (1, 2, 3, 8 kap.)
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010Obligatorisk
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Obligatorisk
Litteratur enligt lärares anvisningar ca 250 sidor,
varav en valbar bok enligt lärares anvisningar, ca 150 sidor
Totalt ca 1800 s.
övrigt material
- Kvalitet i förskolan: allmänna råd och kommentarer, Stockholm, Skolverket, 2005
* Obligatorisk