Svenska III för grundlärare 4-6
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE113
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- af Geijerstam, Åsa; Folkeryd, Jenny, Fel - men på olika sätt. En analys av elevers felaktiga svar enligt PIRLS-provet, Ingår i: Läsning!, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2013 (15 s.)
- Bedömarträning i svenska och svenska som andraspråk (för nationella prov i årskurs 6), Skolverket (50 s.)
- Berg, Elisabeth, Läs- och skrivundervisning: teorier, trender och tradition, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Bergöö, Kerstin, Kritisk litteracitet, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009 (177–190 14 s.)
- Danielsson, Kristina; Selander, Staffan, Se texten!: multimodala texter i ämnesdidaktiskt arbete, Malmö, Gleerup, 2014
- Gottfridsson, Christina, Urban fiction. Berättande och återberättande i tal, bild och skrift i svenskundervisning inspirerad av Reggio Emilia, Ingår i: Berättelsens möjligheter: lärares reflektioner över fiktion, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 67–80 (14 s.)
- Kolla källan, SkolverketObligatorisk (http:/
/ www.skolverket.se/ skolutveckling/ resurser-for-larande/ kollakallan (motsvarar ca 50s.)) - Liberg, Caroline, Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar, Ingår i: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande, Stockholm, Sigma, 2001 (sök texten på http:/
/ www.andrasprak.su.se) - Lindgren Leavenworth, Maria; Isaksson, Malin, Fan Fiction, Ingår i: Litteraturens nätverk: berättande på Internet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012, s. 77–92 (15 s.)
- Nya språket lyfter!, Stockholm, Skolverket, [2009]
- Planering och genomförande av undervisningen. För grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan, Skolverket (47 s.)
Övriga bedömningsverktyg och prov i svenska om ca 100s.
Vetenskapliga artiklar om ca 100s.
Barn- och ungdomslitteratur enligt lärares anvisning.
Totalt 961 s.
* Obligatorisk