Pedagogik A
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 2PE170
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1: Att utforska pedagogiska processer - pedagogik som vetenskap, 7,5 hp
- Durkheim, Émile, Opdragelse, uddannelse og sociologi: [en bog om opdragelsens og uddannelsens funktion i samfundet], København, Carit Andersen & Suenson, 1975Obligatorisk (Pedagogikens väsen och metod. Kap 2 (s. 60–80) Finns även på engelska: Durkheim, Emilé (1956). Education and Sociology chapter II, The Nature and Method of Pedagogy (s. 91–112, 22 s.). New York: The Free Press)
- Illeris, Knud, Lärande, 2., [rev. och utök.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (kap 1–8, 12; ca 200 s)
- Medicinsk Vetenskap nr 3 2011 Tema lärande, Medicinsk Vetenskap, 2011, http:/
/ Obligatorisk (sida 12–21)issuu.com/ karolinska_institutet/ docs/ mv_nr_3_2011?mode=embed& layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fdark%2Flayout.xml& showFlipBtn=true - Nilsson, Peter, Vad är pedagogik: några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv, Umeå, Pedagogiska institutionen, Umeå Univ., 2005Obligatorisk
- Phillips, D.C; Soltis, Jonas F, Perspektiv på lärande, Norstedts, 2010Obligatorisk (ca 100 s)
- Svensson, Lennart, Introduktion till pedagogik, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2009Obligatorisk
- Säljö, Roger, Lärande och kulturella redskap: om lärprocesser och det kollektiva minnet, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2005Obligatorisk (Kap 1–4.)
Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena
*) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.
Delkurs 2: Pedagogikens historia, 7,5 poäng
- Burman, Anders, Pedagogikens idéhistoria: uppfostringsidéer och bildningsideal under 2 500 år, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Kroksmark, Tomas, Den tidlösa pedagogiken, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Englund, Tomas, Nya tendenser inom pedagogikdisciplinen under de tre senaste decennierna, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, 2004, s. 37–49Obligatorisk
- Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003Obligatorisk (Lundgren, Ulf "Om pedagogik som vetenskap. Några historiska reflektioner" 32 sidor)
- Svensson, Lennart, Introduktion till pedagogik, Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2009Obligatorisk (Kap 5 och 6.)
Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena.
*) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.
Delkurs 3: Pedagogik och makt, 7,5 poäng
- Broady, D, Kapitalbegreppet som utbildningssocialt verktyg.: Skeptronhäften, Nr 15, www.skeptron.uu.se/broady/sec/archivesObligatorisk
- Dewey, John; Hartman, Sven G.; Lundgren, Ulf P., Individ, skola och samhälle: pedagogiska texter, 3. utg., Stockholm, Natur och kultur, 1998Obligatorisk
- Foucault, Michel, The Subject and Power, The University of Chicago Press, 1982Obligatorisk (Critical Inquiry Vol.8 No.4 pp. 777–795)
- Hutchby, I, Power in Discourse: The Case of Arguments on a British Talk Radio, Ingår i: Discourse & society., 1996, s. 481–497Obligatorisk
- Jonsson, Rickard; Milani, Tommaso M., Här är alla lika! Jämlikhetsideologi och konstruktionen av den "Andre" i media och skola, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, 2009, s. 67–86Obligatorisk
- Mulinari, Diana; Neergaard, Anders, The "others" in Sweden. Neoliberal policies and the politics of "race" in education, Ingår i: Journal for critical education policy studies., vol. 8, nr. 2, 2010, s. 130–164Obligatorisk
- Olikhetens paradigm: intersektionella perspektiv på o(jäm)likhetsskapande, Lund, Studentlitteratur, 2005Obligatorisk
- Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv: en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens, Lund, Studentlitteratur, 2004Obligatorisk
- Simmons, K; Lecouteur, A, Modern racism in the media: constructions of `the, Ingår i: Discourse & society., 2008, s. 667–687Obligatorisk
- Zacko Smith, Jeffery D; Smith, G. Pritchy, Recognizing and Utilizing Queer Pedagogy, Academic Journal, 2010Obligatorisk (Vol 18 Issue 1)
Ytterligare stenciler/artiklar/multimedia förekommer vid undervisningstillfällena.
*) Kan köpas i receptionen Blåsenhus.
Delkurs 4: Pedagogikens redskap, 7,5 poäng
- Gustavsson, Bernt, Vad är kunskap?: en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap, Stockholm, Statens skolverk, 2002Obligatorisk
- Handbok för grupparbete: att skapa fungerande grupparbeten i undervisning, Lund, Studentlitteratur, 2005Obligatorisk (VALFRI LITTERATUR)
- Hartman, Sven G., Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter., Stockholm, Natur och kultur, 2003Obligatorisk (valda delar sida 9–27;48–120 (cirka 85 sidor))
Ytterligare litteratur/pedagogiskt material kan förekomma i de olika delkurserna
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015, version 1
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2010
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2009
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2008
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2007