VFU 1, utbildningsvetenskaplig kärna, förskollärare
5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE119
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Bjørndal, Cato R. P., Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2005 (Kap 1–4, 6–8, 133s)
- Doverborg, Elisabet; Pramling Samuelsson, Ingrid, Den synliga didaktiken, Ingår i: Förskoletidningen, vol. Didaktik i förskolan: vad, hur, varför, för vem, 2010, s. 26–31
- Fennefoss, Anne Tove; Jansen, Kirsten E., Småbarnspedagogik och praktikberättelser: pedagogisk dokumentation i förskolan, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2009
- Gren, Jenny, Etik i pedagogiskt vardagsarbete, 3. uppl., Stockholm, Liber, 2007 (S. 13–211. 178 sid)
- Gustafsson, Lars H., Förskolebarnets mänskliga rättigheter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011
- Jonsson, Agneta, Nuets didaktik: förskolans lärare talar om läroplan för de yngsta, Kristianstad, Kristianstad University Press, 2011 (S 6–17, 64–103. Ca 50 sidor.)
- Jensen, Mikael; Harvard, Åsa, Leka för att lära: utveckling, kognition och kultur, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009
- Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010, Stockholm, Skolverket, 2010
- Nordin-Hultman, Elisabeth; Collsiöö, Jan, Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2004 (49–147. 54 sidor.)
- Tullgren, Charlotte, Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet, Malmö, Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2003