Didaktikens traditioner
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE065
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Hudson, Brian; Meyer, Meinert A., Beyond fragmentation: didactics, learning and teaching in Europe, Opladen, Budrich, Barbara, 2011Obligatorisk (100 s.)
- Dewey, John, Demokrati och utbildning, Göteborg, Daidalos, 1999Obligatorisk (Ca 150 sidor)
- Didaktik: teori, reflektion och praktik., Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (ca 100 s.)
- Englund, Tomas, New Trends in Swedish Educational Research, Ingår i: Scandinavian journal of educational research: a quarterly journal, publishing original papers from fields of study within the area of education, vol. 50, nr. 4, 2006, s. 383–396Obligatorisk
- Forsberg, Eva, Curriculum theory revisited: curriculum as content, pedagogy and evaluation, Saarbrücken, LAP, Lambert Academic publ., cop. 2011Obligatorisk (ca 50 s.)
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (308 s. ca 100 s.)
- Gundem, Bjørg Brandtzæg, Europeisk didaktikk: tenkning og viten, Oslo, Universitetsforl., cop. 2011Obligatorisk (112 s.)
- Hopmann, Stefan, Restrained Teaching: The common core of Didaktik, Ingår i: European educational research journal: EERJ, vol. 6, nr. 2, 2007, s. 109–124Obligatorisk
- Kroksmark, Tomas, Didaktiska strövtåg: didaktiska idéer från Comenius till fenomenografisk didaktik, 2. uppl., Göteborg, Daidalos, 1994Obligatorisk (358 s.)
- Vygotskij, Lev Semenovic, Thought and language, [Rev. ed.], Cambridge, Mass., MIT Press, cop. 1986Obligatorisk ((1934) ca 150 s.)
Tillkommer: Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar, ca100 s.
Totalt ca 1200 s.
Referenslitteratur
- Englund, Tomas, På väg mot en pedagogisk dynamisk analys av innehållet, Forskning om utbildning, 1990 (17(1), s. 19–35. 16 s.)
- Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan: förslag till nytt mål- och uppföljningssystem: betänkande, Stockholm, Fritze, 2007 (SOU 2007:28; bilaga 6)
* Obligatorisk