Läroplansteori och didaktik med inriktning mot förskollärare
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE027
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 1, 2, 13 och 17, s. 29–90, 281–302) (Ca 70 s.)
- Andersson, K.; Gullberg, A., What is science in preschool and what do teachers have to empower the children, Ingår i: Cultural studies of science educationObligatorisk (June 2014, Volume 9, Issue 2, pp 275–296 (24 s.))
- Pramling Samuelsson, Ingrid; Tallberg Broman, Ingegerd, Barndom, lärande och ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (valda delar ca 42 sidor)
- Braun, V.; Clarke, V., Using thematic analysis in psychology, Ingår i: Qualitative research in psychology, vol. 3, 2006, s. 77–101Obligatorisk
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 11–98Obligatorisk
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, vol. 127, s. 5–10Obligatorisk
- Bronäs, Agneta; Runebou, Niclas, Ämnesdidaktik: en undervisningskonst, Stockholm, Norstedt, 2010Obligatorisk
- Dahlberg, Gunilla; Lenz Taguchi, Hillevi, Förskola och skola: om två skilda traditioner och om visionen om en mötesplats, 2. uppl., Stockholm, Liber, 2015Obligatorisk
- Dewey, John, En analys av det reflekterade tänkandet, Ingår i: Reflektion och praktik i läraryrket, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007, s. 13Obligatorisk (s 13–25)
- Dewey, John, Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter, 4., [utök.] utg. / b urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ..., Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk (Valda delar. (Mitt pedagogiska credo, s. 45–56, Barnet och läroplanen, s. 106–125, Demokratin och skolans organisation s. 152–162, Erfarenhet och utbildning s. 163–219. (100 s.))
- Didaktiska studier från förskola och skola, 1. uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2008Obligatorisk (valda delar ca 41 sidor)
- Diskursanalys i praktiken, 1. uppl., Malmö, Liber, 2007Obligatorisk (kapitel 1 och kapitel 6, ca 40s)
- Dolk, Klara, Olikhet, aktivism och kritiskt tänkande i förskolan. Nedslag i Australien och Sverige, Ingår i: En rosa pedagogik: jämställdhetspedagogiska utmaningar, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2011Obligatorisk (s.60–74 (15 s.))
- Englund, Tomas, Didaktisk kompetens, 1991Obligatorisk (I: Didactica Minima Nr 18–19 (1991) , s. 8–18 (11 s))
- Forsberg, Eva; Englund, Tomas; Sundberg, Daniel, Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, Stockholm: Liber, 2012Obligatorisk (s. 5–61, 80–115) (93 s.)
- Hedefalk, Maria; Almqvist, Jonas; Lidar, Malena, Teaching for action competence, Ingår i: SAGE open, vol. 4, nr. 3, 2014, s. 1–8Obligatorisk
- Lundgren, Ulf P. m.fl., Lärande, skola, bildning 3:e utgåvan, 3. uppl., Natur & Kultur, 2014Obligatorisk (Kapitel 4, 7 och 8 (s. 101–138; 335–355; cirka 100 s))
- Miller, Linda; Soler, Janet, The Struggle for Early Childhood Curricula: a comparison of the English Foundation Stage Curriculum, Te Whäriki and Reggio Emilia, Ingår i: International journal of early years education., vol. 11, nr. 1, 2003, s. 57–68Obligatorisk
- Starting strong II: early childhood education and care, Ingår i: Starting Strong II: Early Childhood Education and Care, Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006Obligatorisk (Valda delar 125–145 (20 s.))
- Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care, Ingår i: Starting strong III: a quality toolbox for early childhood education and care., Paris, OECD, cop. 2012Obligatorisk (Valda delar 81–102 (21 s.))
- Sund, Per, Att välja undervisningsinnehåll, Ingår i: Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Läroplaner för yngre barn, Ingår i: Pedagogisk forskning i Sverige, vol. 6, nr. 4, 2001, s. 241–269. (29 s.)Obligatorisk
- Östman, Leif, Analys av utbildningens diskursivitet. Normer och följemeningar i text och handling, Ingår i: Utbildning och demokrati: Tidskrift för didaktik och utbildningspolitik, vol. 17, Tema didaktiska undersökningar, nr. 3, 2008, s. 113–137. (24 s.)Obligatorisk
- Ärlemalm-Hagsér, Eva; Sandberg, Anette, Sustainable development in early childhood education: inservice students´comprehension of the concept., Ingår i: Environmental education research, vol. Vol. 17, nr. 2, 2011Obligatorisk (s. 187–200 (14 s.))
- Hedefalk, Maria; Almqvist, Jonas; Lundqvist, Eva, Teaching in preschool, Ingår i: Nordic studies in education, vol. Vol. 35, 2015Obligatorisk (s. 20–36 (17 s.))
Vetenskapliga artiklar enligt lärares anvisningar ca 50 s.
Valbar litteratur ca 50 s.
Övrigt material ca 50 s.
Totalt ca 1150 s.
* Obligatorisk