Logopedi vid medfödda kommunikationsstörningar
8 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 3LG060
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Till tentamen
- Beukelman, David R.; Mirenda, Pat; Beukelman, David R., Augmentative and alternative communication: supporting children and adults with complex communication needs, 4. ed., Baltimore, Paul H. Brookes Pub., cop. 2013Obligatorisk (Kapitel 1, 2, 3, 4, 8 och 9.)
- Ek, Ingalill; Uhlén-Nordin, Elisabeth, "Varsågod": handbok för föräldrar till barn med ätproblem, [Rev. uppl.], Uppsala, Ingalill Ek, [2015?]Obligatorisk
- Hartelius, Lena m.fl., Logopedi, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (Kapitel 8, 13, 28, 35 och 37.)
- Sullivan,, P.B., Feeding and nutrition in children with neurodevelopmental disability, John Wiley & Sons, 2009Obligatorisk (Kapitel 1 och 3.)
- Om utvecklingsstörning och flerfunktionsnedsättning, Institutionen för neurovetenskap, http:/
/ Obligatorisk (Finns som kompendium på Studentportalen)www.fub.se/ utvecklingsst%C3%B6rning - Thunberg, G., Carlstrand, A., Claesson, B., & Re, KomIgång - en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd, Institutionen för neurovetenskap, 2011Obligatorisk
Till seminariet om att vara närstående
- Lindblad, ). Att vara förälder till barn med funktionsnedsättning: erfarenheter av stöd och av att vara professionell stödjare, Diss. (sammanfattning) Umeå : Umeå universitet, 2005Obligatorisk
Till litteraturseminariet
- Woods, J. J., Wilcox, M. J., Friedman, M., & Murch, Collaborative consultation in natural environments: Strategies to enhance family-centered supports and services. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, Institutionen för neurovetenskap, 2011Obligatorisk (S. 379–392. Finns upplagd på studentportalen)
Rapporter (ska ha tittats på inför VFUn, ej till tentamen)
- Tidiga kommunikations- och språkinsatser till förskolebarn inom barnhabilitering, Föreningen Sveriges habiliteringschefer, 2011, http:/
/ Obligatoriskhabiliteringisverige.se/ arkiv/ ebh_report/ tidiga-kommunikations-och-sprakinsatser-till-forskolan-rev-2014 - Intervention vid dysartri hos barn och ungdomar med cerebral pares: en evidensbaserad kunskapssammanställning, Föreningen Sveriges habiliteringschefer, 2006-2009, http:/
/ Obligatoriskwww.habiliteringschefer.se/ ebh/ dysartri/ dysartri.html - Metoder för att stimulera språk och kommunikation hos barn, ungdomar och vuxna inom habiliteringen, Sverige: Föreningen Sveriges habiliteringschefer, 2015, http:/
/ Obligatoriskwww.habiliteringschefer.se/ ebh/ sprak/ sprak.html#hela
Referenslitteratur
- Arvedson, Joan C; Brodsky, Linda, Pediatric swallowing and feeding: assessment and management, 2. ed., San Diego, Singular Thomson Learning, cop. 2002 (Kapitel 1, 2 och 7.)
- Granlund, M., Björck-Åkesson, E., Wilder, J., &, AAC interventions for children in a family environment: implementing evidence in practice. Augmentative and Alternative Communication, Institutionen för neurovetenskap, 2008 (S. 24,207–219. Finns upplagd på studentportalen.)
- Göransson, Kerstin, Hur förståelsen av verkligheten utvecklas, [Ny tr.], Stockholm, Stiftelsen ALA ; Bromma : Handikappinstitutet, 1992 (Kan beställas genom att maila "stiftelsen.ala@ala.fub.se".)
- Heister Trygg, Boel, GAKK: grafisk AKK: om saker, bilder och symboler som alternativ och kompletterande kommunikation, Malmö, Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2005 (Kan beställas från http:/
/ www.sokcentrum.se/ sv/ bocker-och-filmer/ ) - Heister Trygg, Boel, Bygga och använda språk: bliss i AKK, Malmö, Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2009 (Kan beställas från http:/
/ www.sokcentrum.se/ sv/ bocker-och-filmer/ ) - Heister Trygg, Boel, TAKK: tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, 2. rev. uppl., Malmö, Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK), 2010 (Kan beställas från http:/
/ www.sokcentrum.se/ sv/ bocker-och-filmer/ ) - Kent-Walsh, J.; McNaughton, D., Communication Partner Instruction in AAC: Present Practices and Future Directions., Ingår i: Augmentative and alternative communication., vol. 21, nr. 3, 2005, s. 195–204 (S 195–204. Finns upplagd på studentportalen.)
- Kerig, Patricia.; Ludlow, Amanda.; Wenar, Charles, Developmental psychopathology: from infancy through adolescence, 6th ed., Maidenhead, McGraw-Hill, 2012
- Morris, Suzanne Evans, Pre-feeding skills: a comprehensive resource for mealtime development, 2. ed., [United States], TSB/Harcourt, cop. 2000
- Soto Rodríguez, Gloria M.; Zangari, Carole., Practically speaking: language, literacy, and academic development for students with AAC needs, Baltimore, Md., Paul H. Brookes Publishing, 2009 (Kapitel 7.)
- Internationell klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa: barn- och ungdomsversion: [ICF-CY], Stockholm, Socialstyrelsen, 2010
- Tetzchner, Stephen von; Grove, Nicola, Augmentative and alternative communication developmental issues, London, Whurr, 2003 (Kapitel 1, 2, 3 och 4.)
- Tetzchner, Stephen von; Hesselberg, Finn; Schiørbeck, Helle, Habilitering: tvärprofessionellt arbete med barn och ungdomar som har utvecklingsmässiga funktionsnedsättningar, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013
- Winlund; Rosenström; Bennhagen, Se mig! Hör mig! Förstå mig!, Stiftelsen ALA (Kan beställas genom att maila "stiftelsen.ala@ala.fub.se".)
* Obligatorisk