Läroplansteori och didaktik med inriktning mot grundlärare Fk-3 och 4-6
10 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE086
Huvudgrupp 1
- Akker, J.V.D., A European Perspective on Curriculum Development and Innovation, SensePublishers, Rotterdam, 2013Obligatorisk (s. 535–545 (11 s.))
- Ammert, Niklas, Att spegla världen: läromedelsstudier i teori och praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Valda delar, kap 1–3, 13–15 samt två valfria kapitel från kap 5–12 (ca 170 s.))
- Biesta, Giert, What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, European Journal of Education, 2015Obligatorisk (Vol. 50, No. 1 (13 s.))
- Broady, Donald, Den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskrift, 1980Obligatorisk (s. 11–98)
- Broady, Donald, Trettio år efteråt - ett återbesök hos den dolda läroplanen, Ingår i: Krut: kritisk utbildningstidskriftObligatorisk (s. 5–10)
- Dewey, John, Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter, 4., [utök.] utg. / b urval, inledning och kommentarer av Sven Hartman ..., Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk (Valda delar (Erfarenhet och utbildning s. 163–219 )(56 s.))
- Englund, Tomas, Didaktisk kompetens, 1991Obligatorisk (Didactica Minima nr 18–19. (10 s.))
- Jackson, Philip W, Conceptions of curriculum and curriculum specialists, Ingår i: Handbook of research on curriculum: a project of the American Educational Research Association, New York, Macmillan Pub. Co., cop. 1992Obligatorisk (s. 3–12)
- Jacobsson, Britt; Lundegård, Ian; Wickman, Per-Olof, Lärande i handling. En pragmatisk didaktik., Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (Kapitel 1–4, 6 samt tre valfria kapitel (ca 100 s))
- Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, 2., [uppdaterade och rev.] uppl., Stockholm, Liber, 2015Obligatorisk (s. 44–56 samt ytterligare c:a 50 sidor efter lärares anvisningar (63 s.))
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik, 6. uppl., Umeå, Fundo Förlag, 2016Obligatorisk
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (Valda delar: S.15–19 samt 231–239. (14 s.))
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk (s. 52–70 (18 s.))
- Persson, Sven; Riddersporre, Bim, Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2011Obligatorisk (Valda delar (Del II. Lärande, demokrati och ämnesdidaktik. S. 91–292 c:a 200 s))
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, 2. uppl., Malmö, Gleerup Utbildning AB, 2016Obligatorisk (kap. 1, 2, 3, 4, 6 och 8, 170 s.)
Övrigt material
Läroplaner
SFS 2010:800 Skollagen. Stockholm: Utbildningsdepartementet
* Obligatorisk