Läroplansteori och didaktik, ämneslärare

7,5 hp

Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE232

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Huvudgrupp 1

  • Akker, J.V.D., A European Perspective on Curriculum Development and Innovation, Ingår i: Curriculum Innovations in Changing Societies: Chinese Perspectives from Hong Kong, Taiwan and Mainland China, Rotterdam, SensePublishers, 2013Obligatorisk (S. 535–545 (11 s). Finns som PDF i Studentportalen.)
  • Hansén, Sven-Erik; Forsman, Liselott, Allmändidaktik: vetenskap för lärare, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2017]Obligatorisk (S. 29–144 200–214, 269–289, 341–360 (172 s). Köpes/lånas.)
  • Assarson, Inger, Talet om en skola för alla - Pedagogers meningskonstruktion i ett politiskt uppdrag, Malmö högskola, 2007Obligatorisk (Doktorsavhandling. Lärarutbildningen. S. 12–25 (14 s). Tillgänglig via http://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/3417/Avhandling.pdf?sequence=4)
  • Ammert, Niklas, Att spegla världen: läromedelsstudier i teori och praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (S. 17–360 (343 s.) Köpes/lånas.)
  • Berg, Gunnar, Skolans kommunalisering och de professionellas frirum, Mittuniversitetet, avdelningen för utbildningsvetenskap, 2015Obligatorisk (I samverkan med Andersson, Fia, Bostedt, Göran, Perselli, Jan, Sundh, Frank och Wede, Christer. Utbildningsvetenskapliga studier 2015:2. S. 15–202, 261–307 (235 s).)
  • Holmlund, Helena, Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola, Uppsala, Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU), 2014Obligatorisk (Häggblom, Josefin, Lindahl, Erica, Martinson, Sara, Sjögren, Anna, Vikman, Ulrika, Öckert, Björn. Rapport 2014:25. (S. 1–13, 33–55, 337–350 (50 s).)
  • Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (S. 15–19, 231–239 (14 s). Finns som PDF i Studentportalen.)
  • Simola, Hannu, The Finnish miracle of PISA: Historical and sociological remarks on teaching and higher education, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2005Obligatorisk (I: Comparative Education, Vol. 41, No. 4, s. 455–470 (16 s). Routledge. Finns som PDF i Studentportalen.)
  • Stensmo, Christer, Pedagogisk filosofi: en introduktion, 2., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2007Obligatorisk (Ca 100 s. enligt lärares anvisningar. Köpes/lånas.)
  • Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, 2. uppl., Malmö, Gleerup Utbildning AB, 2016Obligatorisk (S. 11–98, 131–210 (168 s). Köpes/lånas.)

Totalt 1123 s.

Därutöver tillkommer läroplaner, kursplaner och annat övningsmaterial enligt lärares anvisningar.

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin