Ämnesdidaktik, ämneslärare

7,5 hp

Litteraturlista, Grundnivå, 4PE211

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Kurslitteratur

Gemensam litteratur

Biologi - kemi - naturvetenskap

Vetenskaplig artikel (egenvald av student) (ca 15 sidor)

Engelska

Filosofi

Fysik

Företagsekonomi

  • Könings, Karen D; et al, Differences between students' and teachers' perceptions of education: Profiles to describe congruence and friction, Springer science + business media Dordrecht, 2013Obligatorisk (42:11–30)
  • Meyer, Jan H. F.; Land, Ray, Threshold Concepts and Troublesome Knowledge (2): Epistemological Considerations and a Conceptual Framework för Teaching and Learning, Higher Education. Vol 49, No 3, Issues and Learning from a student Learning Perspective: A Tribute to Noel Entwistle, 2005Obligatorisk (373–388)
  • Pang, Ming-Fai; Marton, Ference, Learning Theory as Teaching Resource: Enhancing Students' Understanding of Economic Concepts, International Science. 33, 2005Obligatorisk (159–191)
  • Rovio-Johansson, Airi; Lumsden, Marie, Undervisning och lärande i civilekonomprogrammet: Ett didaktiskt forskningsprojekt i redovisning, Institutionen för pedagogik och didaktik, Gothenburg Research Institute (GRI), Företagsekonomiska institutionenvid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Göteborg.Obligatorisk (Sid 1–23.)
  • Shackelford, Jean, Feminist pedagogy: A means for bringing critical thinking and creativity to the economics classroom, Ingår i: The American economic review., vol. 82, nr. 2, 1992, s. 570–576
  • Hoadley, Susan m.fl., Threshold concepts in finance: Student perspective, Ingår i: International journal of mathematical education in science and technology., vol. 46, nr. 7, 2015, s. 1004–1020Obligatorisk
  • Burman, Anders; Graviz, Ana; Rönnby, Johan, Tradition och praxis i högre utbildning: tolv ämnesdidaktiska studier, Huddinge, Södertörns högskola, 2010Obligatorisk

Geografi

Hem- och konsumentkunskap

Historia

  • Ahonen, S, Historia som kritisk process, Ingår i: Historiedidaktik, Lund, Studentlitteratur, 1997, s. 115–139Obligatorisk
  • Axelsson, Cecilia, Att hantera källor på gymnasienivå, Ingår i: Kritiska perspektiv på historiedidaktiken, Bromma, Historielärarnas förening (HLF), 2013, vol. 2013:2, s. 71–95Obligatorisk
  • Breakstone, Joel, Try, Try, Try Again: The Process of Designing New History Assessments, Theory & Research in Social Education 42:4, 2014Obligatorisk (s 453–485.)
  • Eliasson, Per, Historieämnet i de nya läroplanerna, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 249–271Obligatorisk (s. 249–271.)
  • Eliasson, Per, Progression i historisk kunskap och nationella prov i historia, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 273–294Obligatorisk (s. 273–294.)
  • Jensen, B.E, Historiemedvetande. Begreppsanalys, samhällsteori, didaktik, Ingår i: Historiedidaktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (s. 49–81)
  • Karlsson, Klas-Göran, Historia, historiedidaktik och historiekultur - teori och perspektiv, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (s. 13–89.)
  • Ledman, Kristina, “Så man kan vara med”: om historieundervisningens värde och mening enligt elever på yrkesprogram, 2015Obligatorisk (s. 83–102.)
  • Lozic, Vanja, Historieundervisningens utmaningar: historiedidaktik för 2000-talet, 1 uppl., Malmö, Gleerups, cop. 2011Obligatorisk
  • Lévesque, Stéphane, On Historical Literacy: Learning to Think Like Historians, Canadian Issues/Thèmes canadiens, 2010Obligatorisk (s.42–46.)
  • Nygren, Thomas, Digitala primärkällor i historieundervisningen: En utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati, Nordidactica, 2014Obligatorisk (s 208–245)
  • Nygren, Thomas, Students Writing History Using Traditional and Digital Archives, Human IT, 12.3, 2014Obligatorisk (s 78–116.)
  • Nygren, Thomas, UNESCO Teaches History: Implementing International Understanding in Sweden," in A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, Ingår i: A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, London, Palgrave Macmillan UK, 2016Obligatorisk (s.201–230)
  • Porat, D. A., It's not written here, but this is what happened: students' cultural comprehension of textbook narratives on the Israeli-Arab conflict, Ingår i: American educational research journal, vol. 41, nr. 4, 2004, s. 963–996Obligatorisk (s. 963–996)
  • Reisman, Avishag, Reading like a historian: A document-based history curriculum intervention in urban high schools, Cognition and Instruction 30.1, 2012Obligatorisk (s.86–112.)
  • Stolare, Martin, På tal om historieundervisning: Perspektiv på undervisning i historia på mellanstadiet, Acta Didactica Norge 8.1, 2014Obligatorisk (Art-9.)
  • Wineburg, Sam; McGrew, Sarah, Why Students Can't Google Their Way to the Truth, Education Week nov. 1, 2016., 2016Obligatorisk

Juridik

  • Bjorklun, Eugene C., Teaching about family law: Activities for the high school classroom, The social studies, 84 (3), s. 122-130, 1993Obligatorisk
  • Education and urban society.Obligatorisk (Addington, Lynn A. (2016) Using constitutional law classes to adress the "Civic empowerment gap" among inner-city public high school students. 48 (9) s. 807–826)
  • Ekonomiprogrammet, Skolverket, 2017Obligatorisk (https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/sok-amnen-kurser-och-program/program.htm?lang=sv&programCode=ek001)
  • Exempel på gymnasiearbete inom ekonomiprogrammet - juridik, Skolverket, 2012, https://www.skolverket.se/download/18.49f081e1610d8875002fa0/1517838325742/EK2.pdfObligatorisk
  • Fielding, Glen D; Kameeui, Edward; Gersten, Russel, A comparison of an inquiry and direct instruction approach to teaching legal concepts and applications to secondary school students, Ingår i: The Journal of educational research., vol. 76, nr. 5, 1983, s. 287–293Obligatorisk
  • Golden, Cathleen J.; McDonald, Michael J., Integrating international business law conveptsinto a high school business law course, Ingår i: Delta Pi Epsilon journal., vol. 40, nr. 3, 1988, s. 166–174
  • Kamvounias, Patty, Legal studies in secondary schools: The New South Wales experience, Ingår i: Legal education review., vol. 5, nr. 1, 1994, s. 21–46Obligatorisk
  • Kohlmeier, Jada; Saye, John W., Ethical reasoning of U.S. high shcool seniors exploring just versus unjust laws, Ingår i: Theory and Research in Social Education, vol. 42, nr. 4, 2014, s. 548–578Obligatorisk
  • Le Brun, M.J., Reflection on legal studies courses in Australian secondary schools: instrumental or liberal education?, Ingår i: Adelaide law review, vol. 12, nr. 4, 1990, s. 389–430Obligatorisk
  • Le Brun, Marlene; Clark, Eugene E., The growth of legal education in australian secondary schools: Implications for tertiary and secondary legal education, Ingår i: Legal education review., vol. 1, nr. 2, 1989, s. 217–236
  • Leins, Kobi-Renée, Teaching international humanitarian law and values to secondary school students, Ingår i: Alternative law journal., vol. 27, nr. 6, 2002, s. s. 294Obligatorisk
  • Marsh, Luke; Ramsden, Michael, Reflecting on a high school mooting competition: bridging the gap between secondary and tertiary education, Ingår i: The law teacher., vol. 49, nr. 3, 2015, s. 323–335Obligatorisk
  • O'Neil, Robert M., Civic education and constitutional law. A report on secondary education in America, Ingår i: Journal of teacher education: the journal of policy, practice, and research in teacher education, vol. 34, nr. 6, 1983, s. 14–16Obligatorisk
  • Pietrovito, Patrick J., Socialization in legal norms as part of a high school curriculum, Ingår i: The social studies., vol. 67, nr. 2, 1976, s. 73–75Obligatorisk
  • Ripps, Stephen R.; Berkowitz, Rhoda L., The law school as a resource center: A program in law-related education for private and public high school students, Ingår i: The Teacher educator., vol. 21, nr. 3, 1986, s. 22–28Obligatorisk
  • Spiro, George, Reexamine business law for high school students, Ingår i: Business education forum: official journal of the National business education association, a department of the National education association, vol. 55, nr. 1, 1980, s. 27–30Obligatorisk
  • VanderStaay, Steven L., Law and society in Seattle: Law related education as culturally responsive teaching, Ingår i: Anthropology & education quarterly, vol. 38, nr. 4, 2007, s. 360–379Obligatorisk
  • Yuen, Timothy W. W.; Chong, Eric, Teaching human rights and the rule of law in class: a case study of two secondary schools in Hong Kong, Ingår i: Citizenship, social and economics education: an international journal, vol. 11, nr. 1, 2012, s. 34–44Obligatorisk

Idrott

Matematik

Dessutom tillkommer litteratur enligt lärares anvisningar.

Moderna språk

Ytterligare vetenskapliga artiklar och andra texter kan tillkomma (ca 100 s)

Religion

Samhällskunskap

Svenska

  • Andersson, Pär-Yngve, Tid för litteraturdidaktiskt paradigmskifte, Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap.., 2010Obligatorisk (16 s.)
  • Skar, Gustaf; Tengberg, Michael, Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2015Obligatorisk (Kap. 4, 5, 6 och 8 (ca 100 s.))
  • Bommarco, Birgitta; Parmenius Swärd, Suzanne, Läsning, skrivande, samtal: textarbete i svenska på gymnasiet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (Kap 2,4 och 7 eller valda delar)
  • Boström& Strzelecka, Lena & Elzbieta, Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska., Mittuniversitetets digitala vetenskapliga arkiv, 2014Obligatorisk (Publicerat 2015–02-25)
  • Hultin, Eva, Gymnasiereformens och svenskämnets traditioner, Utbildning och demokrati, 2008Obligatorisk (Tema: En reformerad gymnasieskola - med vilka ambitioner? Vol 17, nr 1 s. 99–108.)
  • Lundström, Stefan, Skuggspel - om svenskämnets texturval, Ingår i: Makt, mening, motstånd: [litteraturundervisningens dilemman och möjligheter], 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (40 s.)
  • Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kap 4, s. 79–110.)
  • Petterson, J., Den språkhistoriska kunskapens värden, Studier i svensk språkhistoria, 2014Obligatorisk (12. Variation och förändring/ (ed) Maria Bylin, Cecilia Falk & Tomas Riad, Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, s. 153–165.)
  • Bergh Nestlog, Ewa; Larsson, Nils, Svenska: ett kritiskt ämne, [Stockholm], [Svensklärarföreningen], [2017]Obligatorisk (Johansson, Maritha (2017). En litteraturundervisning som utmanar.)

Valbar litteratur om ca 200 sidor som väljs i samråd med läraren.

Svenska som andraspråk

Aktuella och reviderade läroplaner för grundskola, gymnasium och vuxenutbildning finns på www.skolverket.se

Teknik

* Obligatorisk

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin