Ämnesdidaktik, ämneslärare
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE211
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Kurslitteratur
Gemensam litteratur
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (Kap. 1–4)
- Hur funkar ämnesplanen och kunskapskraven?, Skolverket, 2016, https:/
/ Obligatoriskwww.youtube.com/ watch?v=Ug4QWtmyHGM& index=10& list=PLA14E4612FC431A75& t=159s - Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (60 sidor)
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Obligatorisk (Ca. 60 sidor)
- Nygren, Thomas, Fakta, fejk, fiktion: källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk
- Språkanvändning, undervisning och lärande, Skolverket, 2016, https:/
/ Obligatorisk (13 sidor)larportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 1-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ - Språk i alla ämnen (del 2), Skolverket, 2012, https:/
/ Obligatorisk (Aktuell läroplan, kurs- och ämnesplaner samt kommentarsmaterial (ca. 100 sidor).)www.youtube.com/ watch?v=vxVgVjBBV1Q& feature=youtu.be - De Bruyckere, Pedro; Kirschner, Paul A.; Hulshof, Casper D., Moderna myter om lärande och utbildning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]
- Kansanen, P, Subject‐matter didactics as a central knowledge base for teachers, or should it be called pedagogical content knowledge?, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2009 (s. 29–39)
- Shanahan, C., Shanahan, T., & Misischia, C., Analysis of Expert Readers in Three Disciplines: History, Mathematics, and Chemistry, Ingår i: Journal of literacy research: JLR., vol. 43, nr. 4, 2011, s. 393–429Obligatorisk (37 sidor)
- Schulman, Lee S., Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational researcher, 1986Obligatorisk (s. 4–14, 11 sidor)
- Willingham, Daniel, Critical thinking - why is it so hard to teach, Arts Education Policy Review, 2008Obligatorisk (s. 21–32)
Biologi - kemi - naturvetenskap
- Andersson, Björn, Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Varför naturvetenskap i skolan? Sid 33–44 (11 sidor).)
- Andersson, Björnd 1939-, Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (90–140 sidor beroende på ämne.)
- Grettve, Anna; Israelsson, Marie; Jönsson, Anders, Att bedöma och sätta betyg: tio utmaningar i lärarens vardag, 1. utg., Stockholm, Natur & Kultur, 2014Obligatorisk
- Wickman, Per-Olof; Jakobson, Britt; Lundegård, Iann, Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015Obligatorisk
- Haglund, Jesper; Jeppsson, Fredrik, Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (Inledning, sid 13–40 (27 sidor).)
- Pramling, N.; Säljö, R., Scientific Knowledge, Popularisation and the Use of Metaphors: Modern genetics in popular science magazines, Scanidnavian Journal of Educational Research, 2007Obligatorisk (51: 275–295 (20 sidor))
- Sjøberg, Svein, Naturvetenskap som allmänbildning: en kritisk ämnesdidaktik, 3., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Varför ska alla lära sig naturvetenskapliga ämnen? Sid 211–242 (30 sidor).)
- Strömdahl, Helge; Tibell, Lena, Skola och naturvetenskap: politik, praktik, problematik i belysning av ämnesdidaktisk forskning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (del 1, 2 och 4; ca 220 sidor)
- Eilks, Ingo; Hofstein, Avi, Teaching chemistry - a studybook: a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers, Rotterdam, Sense Publishers, cop. 2013Obligatorisk (kap 2–4, 6–7; ca 90 sidor)
Vetenskaplig artikel (egenvald av student) (ca 15 sidor)
Engelska
- Batstone, Rob, Grammar, Oxford, Oxford Univ. Press, 1994Obligatorisk
- Boström, Lena; Damber, Ulla; Ivarsson, Lena, Ämnesdidaktisk forskning med relevans för språkdidaktik; teoretiska utgångspunkter, empriska iakttagelser samt didaktiska konsekvenser. Vad har vi fått veta, hur, varför och hur kan vi använda oss av kunskaperna?, -, http:/
/ Obligatoriskmiun.diva- portal.org/ smash/ get/ diva2:377005/ FULLTEXT02.pdf - Forsberg, J; Mohr, S; Jansen, S, The goal is to enable students to communicate: Communicative competence and target varieties in TEFL practices in Sweden and Germany, European Journal of Applied Linguistics, 2019Obligatorisk (7 (1), 31–60 https:/
/ www.degruyter.com/ view/ j/ eujal.2019.7.issue-1/ eujal-2018–0006/ eujal-2018–0006.xml) - Hur funkar ämnesplanen och kunskapskraven?, Skolverket, 2016, https:/
/ Obligatorisk (https:/www.youtube.com/ watch?v=Ug4QWtmyHGM& index=10& list=PLA14E4612FC431A75& t=159s / www.youtube.com/ watch?v=Ug4QWtmyHGM& index=10& list=PLA14E4612FC431A75& t=159s) - Kommentarmaterial till kursplanen i engelska, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (https:/
/ www.skolverket.se/ sitevision/ proxy/ publikationer/ svid12_5dfee44715d35a5cdfa2899/ 55935574/ wtpub/ ws/ skolbok/ wpubext/ trycksak/ Blob/ pdf2825.pdf?k=2825) - Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (http:/
/ www.skolverket.se/ bedomning/ bedomning) - Lundahl, Bo, Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling, 3., [rev.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (Särskilt kap 7–14 med utgångspunkt i ditt valda moment.)
- Molloy, Gunilla, Reflekterande läsning och skrivning, 2., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk
- Språkanvändning, undervisning och lärande, Skolverket, 2016, https:/
/ Obligatorisk (Språk och kunskapsutvecklande arbete. Språkanvändning, undervisning och lärande. https:/larportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 1-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ / larportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 5-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ ) - Språk i alla ämnen (del 2), Skolverket, 2012, https:/
/ Obligatorisk (https:/www.youtube.com/ watch?v=vxVgVjBBV1Q& feature=youtu.be / www.youtube.com/ watch?v=vxVgVjBBV1Q& feature=youtu.be) - Sundqvist, P; Olin, S C, Classroom vs. Extramural English: teachers Dealing with Demotivation, Language and Linguistics Compass, 7 (6), 329-338, 2013Obligatorisk (https:/
/ doi-org.ezproxy.its.uu.se/ 10.1111/ lnc3.12031) - Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk
Filosofi
- Cevallos Estarellas, Pablo, »Teaching Philosophy vs Teaching To Philosophise» Philosophy Now, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2007, https:/
/ Obligatorisk (63:12–15)philosophynow.org/ issues/ 63/ Teaching_Philosophy_vs_Teaching_To_Philosophise - Schaffar, Birgit, Filosofins didaktik: filosofiska betraktelser om att lära sig att tänka, Stockholm, Thales, 2013Obligatorisk (Neuman &
Strandberg (2013). När kanon skorrar falskt. s. 87–102. Nyman, Thomas (2013). Begreppet »konflikt» i filosofisk undervisning. s. 175–193. Schaffar, Birgit (2013). Får läraren ta ställning i filosofiundervisningen? s. 153–173. Sågfors, Lena (2013). Kunskap om eller i filosofi? s. 103–119. Wahlström, Bertel (2013). Om svårigheten att förstå vad som krävs för att begrepp ska ha någon mening. s. 207–218.) - Hansson, Sven Ove, Verktygslära för filosofer, Fjärde upplagan, Stockholm, Thales, 2015Obligatorisk (S. 107–111)
- Lif, Jan, Vad tycker gymnasieelever om filosofi? Resultat från en enkätundersökning, Filosofiska institutionen, Göteborgs Universitet, 2007, http:/
/ Obligatoriskwww.phil.gu.se/ janlif/ gymnasiet.pdf - Lundeberg, Svante, Utförligt och nyanserat - en intervjustudie med gymnasielärare i filosofi om hur de uppfattar ämnesplanerna, Malmö, 2015, https:/
/ Obligatoriskdspace.mah.se/ bitstream/ handle/ 2043/ 18684/ Slutversion%20examensarbete%20Svante%20Lundeberg.pdf?sequence=2& isAllowed=y - Löfstedt, Malin, Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (S. 113–124)
- Kasachkoff, Tziporah, Teaching philosophy: theoretical reflections and practical suggestions, Lanham, Md., Rowman & Littlefield Publishers, 2004Obligatorisk (Cahn, Steven M. (2004). Teaching Introductory Philosophy. (ss. 1–3). Cevallos Estarellas , Pablo (2007). Garver, Newton (2004). Introducing Philosophy. Valda delar)
- Willner, Jan, Notiser om filosofi på gymnasiet., Karlshamn: Thales, 2011Obligatorisk (Filosofisk tidskrift 2011:2)
Fysik
- Andersson, Björnd 1939-, Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk
- Haglund, Jesper; Jeppsson, Fredrik, Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
Företagsekonomi
- Könings, Karen D; et al, Differences between students' and teachers' perceptions of education: Profiles to describe congruence and friction, Springer science + business media Dordrecht, 2013Obligatorisk (42:11–30)
- Meyer, Jan H. F.; Land, Ray, Threshold Concepts and Troublesome Knowledge (2): Epistemological Considerations and a Conceptual Framework för Teaching and Learning, Higher Education. Vol 49, No 3, Issues and Learning from a student Learning Perspective: A Tribute to Noel Entwistle, 2005Obligatorisk (373–388)
- Pang, Ming-Fai; Marton, Ference, Learning Theory as Teaching Resource: Enhancing Students' Understanding of Economic Concepts, International Science. 33, 2005Obligatorisk (159–191)
- Rovio-Johansson, Airi; Lumsden, Marie, Undervisning och lärande i civilekonomprogrammet: Ett didaktiskt forskningsprojekt i redovisning, Institutionen för pedagogik och didaktik, Gothenburg Research Institute (GRI), Företagsekonomiska institutionenvid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Göteborg.Obligatorisk (Sid 1–23.)
- Shackelford, Jean, Feminist pedagogy: A means for bringing critical thinking and creativity to the economics classroom, Ingår i: The American economic review., vol. 82, nr. 2, 1992, s. 570–576
- Hoadley, Susan m.fl., Threshold concepts in finance: Student perspective, Ingår i: International journal of mathematical education in science and technology., vol. 46, nr. 7, 2015, s. 1004–1020Obligatorisk
- Burman, Anders; Graviz, Ana; Rönnby, Johan, Tradition och praxis i högre utbildning: tolv ämnesdidaktiska studier, Huddinge, Södertörns högskola, 2010Obligatorisk
Geografi
- Arrhenius, Mattias, Datorbaserade animationer i geografiundervisningen: en studie om gymnasieelevers lärande i mötet med datorbaserade animationer om bergartscykeln, Uppsala, Uppsala universitet, 2013Obligatorisk
- Bladh, Gabriel; Molin, Lena, Skolämnet geografi och geografididaktisk forskning i Sverige och Norden, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för didaktik, 2012Obligatorisk
- Fridfeldt, A.; Molin, L., Modern geografi i skola och gymnasium: Nya styrdokument för grundskolan (Skola 2011) och gymnasieskolan (Gy 2011)., Geografiska Notiser, Vol. 68 No. 3, 2010Obligatorisk (s. 109–123)
- Grahn, Andreas, Fakta, normativitet eller pluralism?-Didaktiska typologier inom gymnasieskolans geografiundervisning om klimatförändringar, Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet., 2011Obligatorisk
- Hennerdal, Pontus, Education through maps: the challenges of knowing and understanding the world, Stockholm, Department of Human Geography, Stockholm University, 2015Obligatorisk
- FULLER, Ian m.fl., International Perspectives on the Effectiveness of Geography Fieldwork for Learning, Journal of Geography in Higher Education, 30:1, 2006Obligatorisk (s 89–101)
- KRAMMING, Kajsa, Miljökollaps eller hållbar framtid?: Hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor., Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet, 2017Obligatorisk
- Molin, L.; Grubbström, A., Are teachers and students ready for the new middle school geography syllabus in Sweden?: Traditions in geography teaching, current teacher practices and student achievements., Ingår i: Norsk geografisk tidsskrift: Norwegian journal of geography, vol. 67:3, 2013, s. 142–147Obligatorisk
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk
- Torbjörnsson, Tomas, Solidaritet och utbildning för hållbar utveckling: en studie av förväntningar på och förutsättningar för miljömoraliskt lärande i den svenska gymnasieskolan, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2014Obligatorisk
Hem- och konsumentkunskap
- De Ron, Lena; Feldt, Maria, Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap.: den systematiskt planerande läraren Handboken, [Sverige], hkforum.se, [2017]Obligatorisk
- De Ron, Lena; Feldt, Maria, Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr 11: [att utveckla och synliggöra förmågor i undervisningen], [Lidingö], Maria Feldt, cop. 2013Obligatorisk
- Hjälmeskog, Karin; Höijer, Karin, Didaktik för hem- och konsumentkunskap, Gleerups Utbildning AB, 2019Obligatorisk
- Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap, Skolverket, 2011, https:/
/ Obligatoriskwww.skolverket.se/ publikationsserier/ kommentarmaterial/ 2011/ kommentarmaterial-till-kursplanen-i-hem--och-konsumentkunskap
Historia
- Ahonen, S, Historia som kritisk process, Ingår i: Historiedidaktik, Lund, Studentlitteratur, 1997, s. 115–139Obligatorisk
- Axelsson, Cecilia, Att hantera källor på gymnasienivå, Ingår i: Kritiska perspektiv på historiedidaktiken, Bromma, Historielärarnas förening (HLF), 2013, vol. 2013:2, s. 71–95Obligatorisk
- Breakstone, Joel, Try, Try, Try Again: The Process of Designing New History Assessments, Theory & Research in Social Education 42:4, 2014Obligatorisk (s 453–485.)
- Eliasson, Per, Historieämnet i de nya läroplanerna, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 249–271Obligatorisk (s. 249–271.)
- Eliasson, Per, Progression i historisk kunskap och nationella prov i historia, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 273–294Obligatorisk (s. 273–294.)
- Jensen, B.E, Historiemedvetande. Begreppsanalys, samhällsteori, didaktik, Ingår i: Historiedidaktik, Lund, Studentlitteratur, 1997Obligatorisk (s. 49–81)
- Karlsson, Klas-Göran, Historia, historiedidaktik och historiekultur - teori och perspektiv, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (s. 13–89.)
- Ledman, Kristina, “Så man kan vara med”: om historieundervisningens värde och mening enligt elever på yrkesprogram, 2015Obligatorisk (s. 83–102.)
- Lozic, Vanja, Historieundervisningens utmaningar: historiedidaktik för 2000-talet, 1 uppl., Malmö, Gleerups, cop. 2011Obligatorisk
- Lévesque, Stéphane, On Historical Literacy: Learning to Think Like Historians, Canadian Issues/Thèmes canadiens, 2010Obligatorisk (s.42–46.)
- Nygren, Thomas, Digitala primärkällor i historieundervisningen: En utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati, Nordidactica, 2014Obligatorisk (s 208–245)
- Nygren, Thomas, Students Writing History Using Traditional and Digital Archives, Human IT, 12.3, 2014Obligatorisk (s 78–116.)
- Nygren, Thomas, UNESCO Teaches History: Implementing International Understanding in Sweden," in A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, Ingår i: A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, London, Palgrave Macmillan UK, 2016Obligatorisk (s.201–230)
- Porat, D. A., It's not written here, but this is what happened: students' cultural comprehension of textbook narratives on the Israeli-Arab conflict, Ingår i: American educational research journal, vol. 41, nr. 4, 2004, s. 963–996Obligatorisk (s. 963–996)
- Reisman, Avishag, Reading like a historian: A document-based history curriculum intervention in urban high schools, Cognition and Instruction 30.1, 2012Obligatorisk (s.86–112.)
- Stolare, Martin, På tal om historieundervisning: Perspektiv på undervisning i historia på mellanstadiet, Acta Didactica Norge 8.1, 2014Obligatorisk (Art-9.)
- Wineburg, Sam; McGrew, Sarah, Why Students Can't Google Their Way to the Truth, Education Week nov. 1, 2016., 2016Obligatorisk
Juridik
- Bjorklun, Eugene C., Teaching about family law: Activities for the high school classroom, The social studies, 84 (3), s. 122-130, 1993Obligatorisk
- Education and urban society.Obligatorisk (Addington, Lynn A. (2016) Using constitutional law classes to adress the "Civic empowerment gap" among inner-city public high school students. 48 (9) s. 807–826)
- Ekonomiprogrammet, Skolverket, 2017Obligatorisk (https:/
/ www.skolverket.se/ laroplaner-amnen-och-kurser/ gymnasieutbildning/ gymnasieskola/ sok-amnen-kurser-och-program/ program.htm?lang=sv& programCode=ek001) - Exempel på gymnasiearbete inom ekonomiprogrammet - juridik, Skolverket, 2012, https:/
/ Obligatoriskwww.skolverket.se/ download/ 18.49f081e1610d8875002fa0/ 1517838325742/ EK2.pdf - Fielding, Glen D; Kameeui, Edward; Gersten, Russel, A comparison of an inquiry and direct instruction approach to teaching legal concepts and applications to secondary school students, Ingår i: The Journal of educational research., vol. 76, nr. 5, 1983, s. 287–293Obligatorisk
- Golden, Cathleen J.; McDonald, Michael J., Integrating international business law conveptsinto a high school business law course, Ingår i: Delta Pi Epsilon journal., vol. 40, nr. 3, 1988, s. 166–174
- Kamvounias, Patty, Legal studies in secondary schools: The New South Wales experience, Ingår i: Legal education review., vol. 5, nr. 1, 1994, s. 21–46Obligatorisk
- Kohlmeier, Jada; Saye, John W., Ethical reasoning of U.S. high shcool seniors exploring just versus unjust laws, Ingår i: Theory and Research in Social Education, vol. 42, nr. 4, 2014, s. 548–578Obligatorisk
- Le Brun, M.J., Reflection on legal studies courses in Australian secondary schools: instrumental or liberal education?, Ingår i: Adelaide law review, vol. 12, nr. 4, 1990, s. 389–430Obligatorisk
- Le Brun, Marlene; Clark, Eugene E., The growth of legal education in australian secondary schools: Implications for tertiary and secondary legal education, Ingår i: Legal education review., vol. 1, nr. 2, 1989, s. 217–236
- Leins, Kobi-Renée, Teaching international humanitarian law and values to secondary school students, Ingår i: Alternative law journal., vol. 27, nr. 6, 2002, s. s. 294Obligatorisk
- Marsh, Luke; Ramsden, Michael, Reflecting on a high school mooting competition: bridging the gap between secondary and tertiary education, Ingår i: The law teacher., vol. 49, nr. 3, 2015, s. 323–335Obligatorisk
- O'Neil, Robert M., Civic education and constitutional law. A report on secondary education in America, Ingår i: Journal of teacher education: the journal of policy, practice, and research in teacher education, vol. 34, nr. 6, 1983, s. 14–16Obligatorisk
- Pietrovito, Patrick J., Socialization in legal norms as part of a high school curriculum, Ingår i: The social studies., vol. 67, nr. 2, 1976, s. 73–75Obligatorisk
- Ripps, Stephen R.; Berkowitz, Rhoda L., The law school as a resource center: A program in law-related education for private and public high school students, Ingår i: The Teacher educator., vol. 21, nr. 3, 1986, s. 22–28Obligatorisk
- Spiro, George, Reexamine business law for high school students, Ingår i: Business education forum: official journal of the National business education association, a department of the National education association, vol. 55, nr. 1, 1980, s. 27–30Obligatorisk
- VanderStaay, Steven L., Law and society in Seattle: Law related education as culturally responsive teaching, Ingår i: Anthropology & education quarterly, vol. 38, nr. 4, 2007, s. 360–379Obligatorisk
- Yuen, Timothy W. W.; Chong, Eric, Teaching human rights and the rule of law in class: a case study of two secondary schools in Hong Kong, Ingår i: Citizenship, social and economics education: an international journal, vol. 11, nr. 1, 2012, s. 34–44Obligatorisk
Idrott
- Annerstedt, Claes; Peitersen, Birger; Rønholt, Helle, Idrottsundervisning: ämnet idrott och hälsas didaktik., Göteborg, Multicare ; HøjbjergObligatorisk (s.73–110 &
111–124) - Graffman-Sahlberg, Marie, Fysisk hälsa som lärobjekt: En laborativ undervisningsmodell i idrott och hälsa, Stockholm, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, 2015Obligatorisk
- Halsa-ett-sjalvklart-innehall-i-amnet-idrott-och-halsa, UR, http://www.ur.se/Produkter/191059-UR-Samtiden-Idrott-och-halsa-2015-Halsa-ett-sjalvklart-innehall-i-amnet-idrott-och-halsaObligatorisk
- Håkanson, R, Vad betyder OK+? En studie om lärares dokumentationsarbete i ämnet idrott och hälsa, Gymnastik och Idrottshögskolan, 2015, http://gih.diva- portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:785086Obligatorisk
- Larsson, H; Meckbach, J, Idrottsditaktiska utmaningar, Liber, 2007Obligatorisk (s.321–338.)
- Loland, S, Idrett som akademisk fag: fra grundlagsproblemer till praktisk politikk, Karlstads universitet, 2000Obligatorisk
- Lundvall, S; Meckbach, J, Mind the gap: Physical education and health and the frame factor theory as a tool for analysing educational settings, Phys Educ Sport Pedagog. 13(4), 2008Obligatorisk (s.345–364.)
- Mycket idrott och lite hälsa. Skolinspektionens rapport från den flygande tillsynen i idrott och hälsa, Skolinspektionen Rapport 1 (14) Dnr: 2010:2037, 2010, https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Flygande-inspektion/Mycket-idrott-och-lite-halsa/Obligatorisk
- Paakkari, L; Paakkari, O, Health literacy as a learning outcome in schools, Health Educ, 112(2), 2012Obligatorisk (s. 133–149.)
- Seger, I, Betygsättningsprocess i ämnet idrott och hälsa: en studie om betygsättningsdilemman på högstadiet, Örebro universitet, Institutionen för hälsovetenskap och medicin, 2014, http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-37921Obligatorisk
- Skolverkets bedömningsstöd för ämnet idrott och hälsa, Skolverket, https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/idrott-och-halsaObligatorisk
Matematik
- Skott, Jeppe m.fl., Matematik för lärare: Delta Didaktik, Malmö, Gleerups Utbildning, 2010Obligatorisk
- Nationella prov i matematik, inklusive bedömningsanvisningar, för åk 9 samt gymnasiets kurser matematik 1a, 1b och 1c, Skolverket, Prov som inte längre omfattas av sekretess finns på PRIM-gruppens hemsida: www.su.se/primgruppen/matematik/Obligatorisk
Dessutom tillkommer litteratur enligt lärares anvisningar.
Moderna språk
- Lundahl, Christian, Bedömning för lärande, 2., [oförändr.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (s.9–167)
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk (s.1–247)
- Arvidsson; Bardel et al., K.;C., Språkliga resurser för muntlig produktion och interaktion, Skolverket, 2018, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_04A_resurser.docx - Donoso; Alastair & Österberg, A.;A.;R., Vilken roll spelar flerspråkighet och motivation för muntlig språkutveckling?, Skolverket, 2018, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_06/ Material/ Flik/ Del_06_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_06A_01_motivation.docx - Fredholm; Fredriksson, K., C., Att skriva i en digital miljö, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_04A_01_digital.docx - Fredriksson, C., Elevrespons - elevers samarbete i skriftlig produktion, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_08/ Material/ Flik/ Del_08_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_08A_01_elevrespons.docx - Håkansson Ramberg; Pålsson Gröndahl, M.; K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_07/ Material/ Flik/ Del_07_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_07A_01_elevanpassad.docx - Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutvecklning, Skolverket, 2018, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_05/ Material/ Flik/ Del_05_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_05A_inflode.docx
Ytterligare vetenskapliga artiklar och andra texter kan tillkomma (ca 100 s)
Religion
- Cush, Denise, Should religious studies be part of the compulsory state school curriculum?, Ingår i: British journal of religious education, vol. 29, 2007, s. 217–227Obligatorisk (September 2007, Vol. 29 (10 s.))
- Education (UK)Obligatorisk (Sept. 2008 Vol. 31, Issue 1, s. 3–15 (12 s))
- Filmad återkoppling, Pedagogstockholmblogg.se, http://pedagogstockholmblogg.se/gastbloggen/2013/04/09/filmad-aterkoppling-skapar-kvalitetstid-for-eleverna/Obligatorisk
- Himmel och jord: Varför finns religion?, Utbildningsradion, 2012Obligatorisk
- Kittelmann Flensner, Karin, Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden, Göteborg, Göteborgs universitet, 2015Obligatorisk (s. 275–300 (den svenska sammanfattningen) https:/
/ gupea.ub.gu.se/ bitstream/ 2077/ 40808/ 1/ gupea_2077_40808_1.pdf) - Mer än vad du kan tro: religionskunskap i gymnasieskolan, Stockholm, Skolinspektionen, 2012Obligatorisk (s. 6–26 (20 s) Finns att ladda ned på http:/
/ www.skolinspektionen.se/ sv/ Beslut-och-rapporter/ Publikationer/ Granskningsrapport/ Kvalitetsgranskning/ Mer-an-vad-du-kan-tro/ ) - Osbeck, Christina, Kränkningens livsförståelse: en religionsdidaktisk studie av livsförståelselärande i skolan, Karlstad, Religionsvetenskap, Karlstads universitet, 2006Obligatorisk (s. 83–152 (läs extensivt) http:/
/ www.diva-portal.org/ smash/ get/ diva2:5934/ FULLTEXT01.pdf) - Löfstedt, Malin, Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 3. Livsfrågor på gott och ont s. 51–63 Kap 6. Kön och genus i religionskunskap s. 97–109 Kap 7. Etik, moral och det goda livet s. 113–123 Kap 8. Etnografiska glasögon på religion i vardagen s. 125–138 Kap 12. Abrahams barn - inkluderande undervisning utifrån kreativt samarbete och dialog s. 187–200)
- Temanummer om "Nationella prov i religionskunskap", Ingår i: R & L: religion & livsfrågor: aktuellt för undervisningen, nr. 4, 2014Obligatorisk (http:/
/ www.flr.se/ tidningar/ rol-1404.pdf) - UR på universitetsbibliotekets hemsida, i det som kallas databas, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierObligatorisk (Sök på U så kommer du till UR-access http:/
/ sok.uraccess.se.ezproxy.its.uu.se) - von Brömssen, Kerstin, Elevers möten med religion i gymnasieskolan, Ingår i: Religion som resurs: existentiella frågor och värderingar i unga svenskars liv, Skellefteå, Artos, 2012, s. 131–156Obligatorisk (25 s)
Samhällskunskap
- Andersson, Klas, Deliberativ undervisning: en empirisk studie, Göteborg, Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet, 2012Obligatorisk
- Att förstå sin omvärld och sig själv: samhällskunskap, historia, religion och geografi, Stockholm, Skolverket, 2013Obligatorisk (Kap. 3, 4, 5 och 7)
- Bedömningsstöd i Samhällskunskap - kurs 1a1 och 1b, SkolverketObligatorisk
- Ekendahl, Ingegerd; Nohagen, Lars; Sandahl, Johan, Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion, 1. uppl., Sockholm, Liber, 2015Obligatorisk
- Hyltegren, Gunnar; Lindqvist, Stellan, Att utveckla elevers tänkande: en teoretisk praktika, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Obligatorisk
- Lannvik Duregård, Maria, Samverkan måste ske på djupet, Alfa, 2015, http://tidningenalfa.se/samverkan-maste-ske-pa-djupet/Obligatorisk
- Lindmark, Torbjörn, Samhällskunskapslärares ämneskonceptioner, Umeå, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 2013Obligatorisk
- Olsson, Roger, Samhällskunskap som ämnesförståelse och undervisningsämne: Prioriteringar och nyhetsanvändning hos fyra gymnasielärare., Karlstad universitet, Institutionen för pedagogiska studier:Obligatorisk (läs s.29–97 -forskningsöversikten)
- Undervisning i SO-ämnen år 7-9: Mycket kunskap men för lite kritiskt kunskapande, Stockholm, Skolinspektionen, 2013Obligatorisk
- Wiksten, Maria; Kindenberg, Björn, Språkutvecklande SO-undervisning: strategier och metoder för högstadiet, Första upplagan, Stockholm, Natur & Kultur, [2015]Obligatorisk
Svenska
- Andersson, Pär-Yngve, Tid för litteraturdidaktiskt paradigmskifte, Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap.., 2010Obligatorisk (16 s.)
- Skar, Gustaf; Tengberg, Michael, Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2015Obligatorisk (Kap. 4, 5, 6 och 8 (ca 100 s.))
- Bommarco, Birgitta; Parmenius Swärd, Suzanne, Läsning, skrivande, samtal: textarbete i svenska på gymnasiet, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (Kap 2,4 och 7 eller valda delar)
- Boström& Strzelecka, Lena & Elzbieta, Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska., Mittuniversitetets digitala vetenskapliga arkiv, 2014Obligatorisk (Publicerat 2015–02-25)
- Hultin, Eva, Gymnasiereformens och svenskämnets traditioner, Utbildning och demokrati, 2008Obligatorisk (Tema: En reformerad gymnasieskola - med vilka ambitioner? Vol 17, nr 1 s. 99–108.)
- Lundström, Stefan, Skuggspel - om svenskämnets texturval, Ingår i: Makt, mening, motstånd: [litteraturundervisningens dilemman och möjligheter], 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009Obligatorisk (40 s.)
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kap 4, s. 79–110.)
- Petterson, J., Den språkhistoriska kunskapens värden, Studier i svensk språkhistoria, 2014Obligatorisk (12. Variation och förändring/
(ed) Maria Bylin, Cecilia Falk & Tomas Riad, Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, s. 153–165.) - Bergh Nestlog, Ewa; Larsson, Nils, Svenska: ett kritiskt ämne, [Stockholm], [Svensklärarföreningen], [2017]Obligatorisk (Johansson, Maritha (2017). En litteraturundervisning som utmanar.)
Valbar litteratur om ca 200 sidor som väljs i samråd med läraren.
Svenska som andraspråk
- Axelsson, M.; Juvonen, P., Nyanlända barn och ungdomar i de nordiska länderna, Nordand, 11 (2), s. 5-11., 2016Obligatorisk
- Få syn på digitaliseringen i vuxenutbildningen: ett kommentarmaterial för komvux och särvux, 2017Obligatorisk
- Få syn på digitaliseringen på grundskolenivå: ett kommentarmaterial till läroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning, Stockholm, Skolverket, [2017]Obligatorisk
- Få syn på digitaliseringen på gymnasial nivå, Skolverket, 2017-05-30T11:11:55+02:00Obligatorisk
- Garcia, O.; Li, W., Translanguaging: Flerspråkighet som resurs i lärandet, Stockholm: Natur & Kultur, 2018Obligatorisk ((Första utgåvan ed). 216 s.)
- Svensson, Gudrun m.fl., Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning, Stockholm, Skolverket, 2018Obligatorisk
- Hedman, C., Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 5, nr. 1, 2010Obligatorisk (S. 37–68.)
- Kaya, Anna; Persson, John, Att undervisa nyanlända: metoder, reflektioner och erfarenheter, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2016Obligatorisk
- Yoxsimer Paulsrud, BethAnne m.fl., Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
Aktuella och reviderade läroplaner för grundskola, gymnasium och vuxenutbildning finns på www.skolverket.se
Teknik
- Gilbert, J.K., Models and modelling: routes to more authentic science education, Ingår i: International journal of science and mathematics education, 2004Obligatorisk (s. 115–130 (15 s.))
- Haglund,, J.; Strömdahl, H., Perspective on models in theoretical and practical traditions of knowledge: The example of Otto engine animations, Ingår i: International journal of technology and design education., vol. 22, nr. 3, 2012Obligatorisk
- Hallström, J., Om teknikhistoriens roll i grundskolans historie- och teknikämnen, Ingår i: Samhällsdidaktik: sju aspekter på samhällsundervisning i skola och lärarutbildning, Linköping, Linköpings universitet, [Forum för ämnesdidaktik], 2012Obligatorisk
- Lindgren, Michael, Några tankar kring Christopher Polhems teknikpedagogik., Ingår i: Teknik i skolan: perspektiv på teknikämnet och tekniken, Lund, Studentlitteratur, 1996Obligatorisk
- Rescher, N., How modeling can go wrong, Ingår i: Philosophy and Technology, vol. 26, nr. 1, 2013 (6 s.)
- Stolpe, K.; Höst, G.; Hallström, J., Teknikdidaktisk forskning för lärare. Bidrag från en forskningsmiljö, Naturvetenskapernas och teknikens didaktik nr 2, 2018Obligatorisk (LiU.Tryck: Linköping (finns att ladda ned som pdf))
- Swade, D. D., Automatic Computation: Charles Babbage and Computational Method, Ingår i: Rutherford journal, 2010Obligatorisk
* Obligatorisk