Tyska för lärare i åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet
45 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 8LF021
Obligatorisk kurslitteratur
Delkurs 1 - Tyska i klassrummet, didaktik och metod
- Erickson, Gudrun; Österberg, Rakel; Bardel, Camilla, Lärares synpunkter på ämnet Moderna språk: en rapport från projektet TAL, Ingår i: Lingua, vol. 2, 2018, s. 8–12Obligatorisk
- Europäisches Portfolio für Sprachlehrende in Ausbildung, Europarådet, ECML, 2007, https://archive.ecml.atObligatorisk
- Europeisk Språkportfolio (ESP) 12-16 år, Skolverket, https://www.skolverket.se/Obligatorisk
- Lgr 11 Kursplan i moderna språk i grundskolan, Skolverket, 2011, http://www.skolverket.seObligatorisk
- Lärportalen: Muntlig språkutveckling, Skolverket, 2019, https://larportalen.skolverket.se/Obligatorisk
- Lärportalen: Skriftlig produktion och interaktion, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/Obligatorisk
- Rösler, Dietmar, Deutsch als Fremdsprache: eine Einführung, Stuttgart, J.B. Metzler, [2012]Obligatorisk
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk
Annat material som tillkommer: läroböcker i tyska, kompendium innehållande texter, artiklar och didaktiskt material (ca 200 s.).
Delkurs 2 - Undervisning och bedömning ur ett europeiskt perspektiv - [...]
- Erickson, Gudrun, Att bedöma språklig kompetens. Rapporter från projektet Nationella prov i främmande språk, 2018Obligatorisk
- Borger, Linda, Assessing interactional skills in a paired speaking test: Raters' interpretation of the construct, Ingår i: Apples: applied language studies., vol. 13, nr. 1, 2019, s. 151–174Obligatorisk
- Erickson, Gudrun, Bedömningens dubbla funktion för lärande och likvärdighet, Ingår i: Communicare, nr. 1, 2016, s. 4–9Obligatorisk
- Håkansson Ramberg; Pålsson Gröndahl, M.; K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_07/ Material/ Flik/ Del_07_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_07A_01_elevanpassad.docx - Trim, John; North, Brian; Coste, Daniel, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen: [Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2], Berlin, Langenscheidt, cop. 2001Obligatorisk
- Wiliam, Dylan; Leahy, Siobhán, Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2015Obligatorisk
Annat material: kompendium innehållande olika dokument, artiklar samt didaktiskt material (ca 200 s.).
Delkurs 3 - Ett interkulturellt perspektiv på den tysktalande världen
- Kramsch, Claire J.; Zhang, Lihua, The multilingual instructor: what foreign language teachers say about their experience and why it matters, Oxford, United Kingdom, Oxford University Press, 2018Obligatorisk
- Lahdenperä, Pirjo, Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling., Skolverket, 2018, https://www.skolverket.se/Obligatorisk (12 s.)
- Luscher, Renate, Landeskunde Deutschland, 14. Auflage. Verlag für Deutsch. ISBN 978-319-351741-8, 2019Obligatorisk
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk (20 s.)
Annat material: kompendium innehållande olika dokument, artiklar samt didaktiskt material (ca 200 s.).
Delkurs 4 - Tillämpad tysk språkvetenskap
- Gallmann, Peter; Sitta, Horst, Deutsche Grammatik, Schweizer Ausgabe, 8. unveränderte Auflage., [Zürich], Lehrmittelverlag Zürich, 2015Obligatorisk
- Klingemann, Ulrike; Magnusson, Gunnar; Didon, Sybille, Den tyska grammatiken, 5. uppl., Stockholm, Sanoma utbildning, 2014Obligatorisk
- Pittner, Karin, Einführung in die germanistische Linguistik, 2. Auflage, Darmstadt, WBG, [2016]Obligatorisk
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk (30 s.)
- Trim, John; North, Brian; Coste, Daniel, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen: [Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2], Berlin, Langenscheidt, cop. 2001Obligatorisk
Annat material: läromedel i tyska, kompendium innehållande artiklar och didaktiskt material (ca 200 s.).
Delkurs 5 - Tyskspråkig nutidslitteratur
- Glattauer, Daniel, Gut gegen Nordwind: Roman, 11. Aufl., München, Goldmann, 2008Obligatorisk
- Hermann, Judith, Sommerhaus, später: Erzählungen, Frankfurt am Main, Fischer-Taschenbuch-Verl., 2000Obligatorisk
- Koppensteiner, Jürgen; Schwarz, Eveline, Literatur im DaF/DaZ-Unterricht: eine Einführung in Theorie und Praxis, Komplett überarbeitete und aktualisierte Neuauflage., Wien, Praesens-Verl., cop. 2012Obligatorisk
- Schlink, Bernhard, Der Vorleser: Roman, [Neu Aufl.], Zürich, Diogenes, 1997Obligatorisk
- Wolf, Christa, Der geteilte Himmel: Erzählung, München, Deutscher Taschenbuch-Vlg, 1973Obligatorisk
Annat material: fritt val av ett litterärt verk i genren från den tysktalande världen (ca 200 s.) samt kompendium innehållande dokument, artiklar och didaktiskt material (ca 50 s.).
Delkurs 6 - Tyska i klassrummet, kommunikativa språkfärdigheter
- Borger, Linda, Assessing interactional skills in a paired speaking test: Raters' interpretation of the construct, Ingår i: Apples: applied language studies., vol. 13, nr. 1, 2019, s. 151–174Obligatorisk
- Lgr 11 Kursplan i moderna språk i grundskolan, Skolverket, 2011, http://www.skolverket.seObligatorisk
- Lärportalen: Muntlig språkutveckling, Skolverket, 2019, https://larportalen.skolverket.se/Obligatorisk
- Lärportalen: Skriftlig produktion och interaktion, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/Obligatorisk
- Granfeldt, Jonas m.fl., Muntlig språkfärdighet i främmande språk - en studie av samspelet mellan lärande, undervisning och bedömning i svensk skolkontext, Språklärarnas Riksförbund, Lingua, 2, 2016, http://www.spraklararna.se/Obligatorisk
- Nyström, Fredrik; Säfström, Stina; Söderblom, Eva, Hur får jag dem att prata? En klassrumsstudie i spanska., SKOLPORTEN 9, 2019, https://www.skolporten.se/Obligatorisk
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk (S. 139–167)
Referenslitteratur
Delkurs 1 - Tyska i klassrummet, didaktik och metod
- Abrahamsson, Niclas, Andraspråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009
- Brash, Bärbel; Pfeil, Andrea, Unterrichten mit digitalen Medien, 1. Auflage, Stuttgart, Klett Sprachen GmbH, 2017
- Diaz, Patricia, Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, 2019
- Funk, Hermann, Aufgaben, Übungen, Interaktion, München, Klett-Langenscheidt, 2014
- Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet., Skolverket, 2011, Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Delkurs 2 - Undervisning och bedömning ur ett europeiskt perspektiv - [...]
- Ende, Karin m.fl., Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung, 1. Auflage, Stuttgart, Ernst Klett Sprachen, [2013]
- Eriksson, Rigmor; Jacobsson, Annsofi, Språk för livet: [idébok i språkdidaktik], 1. uppl., Stockholm, Liber, 2001
- Grotjahn, Rüdiger.; Kleppin, Karin., DLL 07: Prüfen, Testen, Evaluieren, Stuttgart, Klet, 2017
- Lundahl, Christian, Bedömning för lärande, 2., [oförändr.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Trim, John; North, Brian; Coste, Daniel, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen: [Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2], Berlin, Langenscheidt, cop. 2001
Delkurs 3 - Ett interkulturellt perspektiv på den tysktalande världen
- Barkowski, Hans, Deutsch als fremde Sprache, 1. Aufl., 1. [Dr.], München, Klett-Langenscheidt, 2014
- Eriksson, Rigmor; Jacobsson, Annsofi, Språk för livet: [idébok i språkdidaktik], 1. uppl., Stockholm, Liber, 2001
- Gagnestam, Eva, Kultur i språkundervisning, Lund, Studentlitteratur, 2005
- Lundahl, Christian, Bedömning för lärande, 2., [oförändr.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Tornberg, Ulrika; Malmqvist, Anita; Valfridsson, Ingela, Språkdidaktiska perspektiv: om undervisning och lärande i främmande språk, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015
Delkurs 4 - Tillämpad tysk språkvetenskap
- Barkowski, Hans, Deutsch als fremde Sprache, 1. Aufl., 1. [Dr.], München, Klett-Langenscheidt, 2014
- Palm Meister, Christine; Odeldahl, Anders, Norstedts tyska idiombok: [2.500 idiom], [Ny utg.], Stockholm, ePan, 2004
- Stedje, Astrid, Deutsche Sprache gestern und heute: Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde, 6. Aufl., Paderborn, Fink, 2007
- Weerman, Eva-Maria; Wolk, Ulrike, PONS Verbtabellen plus - Deutsch: alle Verbformen und wie man sie richtig anwendet, 1. Aufl., Barcelona, Klett Sprachen, 2007
Delkurs 5 - Tyskspråkig nutidslitteratur
- Eriksson, Rigmor; Jacobsson, Annsofi, Språk för livet: [idébok i språkdidaktik], 1. uppl., Stockholm, Liber, 2001
- Jeßing, Einführung in die Neuere deutsche Literaturwissenschaft, J.B. Metzler, 2017
- Lundahl, Christian, Bedömning för lärande, 2., [oförändr.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014
- Tornberg, Ulrika; Malmqvist, Anita; Valfridsson, Ingela, Språkdidaktiska perspektiv: om undervisning och lärande i främmande språk, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015
- Trim, John; North, Brian; Coste, Daniel, Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: lernen, lehren, beurteilen: [Niveau A1, A2, B1, B2, C1, C2], Berlin, Langenscheidt, cop. 2001
- Wucherpfennig, Wolf, Deutsche Literaturgeschichte: von den Anf, 1. Aufl, Stuttgart, Klett, 2010
Delkurs 6 - Tyska i klassrummet, kommunikativa språkfärdigheter
- Figueras, Neus, Developing and using tasks for the assessment of speaking, Ingår i: Apples: applied language studies., vol. 13, nr. 1, 2019, s. 133–149
- Funk, Hermann, Aufgaben, Übungen, Interaktion, München, Klett-Langenscheidt, 2014
- Lärportalen: Muntlig språkutveckling, Skolverket, 2019, https://larportalen.skolverket.se/
- Lärportalen: Skriftlig produktion och interaktion, Skolverket, 2018, https://larportalen.skolverket.se/
- Stoltz, Joakim, Kodväxling i språkklassrummet.: Om förstaspråkets roll i språkundervisningen., Ingår i: Språkdidaktiska perspektiv: om undervisning och lärande i främmande språk, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009, s. 144–158
* Obligatorisk