Speldesign 1 - introduktion
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5SD065
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Adams, Ernest., Fundamentals of game design, 2. ed., Berkeley, Calif., New Riders, cop. 2010Obligatorisk (Eller senare version går också bra.)
- Lidwell, William.; Holden, Kritina.; Butler, Jill, Universal principles of design: 125 ways to enhance usability, influence perception, increase appeal, make better design decisions, and teach through design, Rev. and updated ed., Gloucester, Mass., Rockport, 2010Obligatorisk
- Hunicke, Robin; LeBlanc, Marc; Zubek, Robert, MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research, Ingår i: Proceedings, Menlo Park, Calif., AAAI Press, 2004Obligatorisk
- Gingold, Chaim, What WarioWare can teach us about Game Design, Institutionen för speldesign, 2005, Game Studies: the international journal of computer game research
- Anthropy, Anna, Game Design Vocabulary: Exploring the Foundational Principles Behind Good Game Design, 2014
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2022, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2021
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016, version 3
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016, version 1