Ämnesdidaktik, ämneslärare
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE211
Kurslitteratur
Gemensam litteratur
- De Bruyckere, Pedro; Kirschner, Paul A.; Hulshof, Casper D., Moderna myter om lärande och utbildning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2017]
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Kansanen, P, Subject‐matter didactics as a central knowledge base for teachers, or should it be called pedagogical content knowledge?, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2009 (s. 29–39)
- Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Lindström, Gunnar; Pennlert, Lars-Åke, Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik., 5. uppl., Umeå, Fundo, cop. 2012Obligatorisk
- Nygren, Thomas, Fakta, fejk, fiktion: källkritik, ämnesdidaktik, digital kompetens, Första utgåvan, [Stockholm], Natur & Kultur, [2019]Obligatorisk
- Schulman, Lee S., Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational researcher, 1986Obligatorisk (s. 4–14, 11 sidor)
- Shanahan, C., Shanahan, T., & Misischia, C., Analysis of Expert Readers in Three Disciplines: History, Mathematics, and Chemistry, Ingår i: Journal of literacy research: JLR., vol. 43, nr. 4, 2011, s. 393–429Obligatorisk (37 sidor)
- Språkanvändning, undervisning och lärande, Skolverket, 2016, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 5-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ - Språk i alla ämnen (del 2), Skolverket, 2012, https:/
/ Obligatorisk (Aktuell läroplan, kurs- och ämnesplaner samt kommentarsmaterial (ca. 100 sidor).)www.youtube.com/ watch?v=vxVgVjBBV1Q& feature=youtu.be - Så använder du läroplanen, examensmålen och ämnesplanerna, Skolverket, 2019, GymnasieskolanObligatorisk
- Så använder du läroplanen för grundskolan, Skolverket, 2018, GrundskolanObligatorisk
- Willingham, Daniel, Critical thinking - why is it so hard to teach, Arts Education Policy Review, 2008Obligatorisk (s. 21–29)
Biologi
- Andersson, Björn, Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Varför naturvetenskap i skolan? Sid 33–44 (11 sidor).)
- Andersson, Björnd 1939-, Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (Kap 1–2, 7–13 (ca 140 sidor))
- Grettve, Anna; Israelsson, Marie; Jönsson, Anders, Att bedöma och sätta betyg: tio utmaningar i lärarens vardag, 1. utg., Stockholm, Natur & Kultur, 2014Obligatorisk
- Wickman, Per-Olof; Jakobson, Britt; Lundegård, Iann, Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015Obligatorisk
- Haglund, Jesper; Jeppsson, Fredrik, Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (Inledning, sid 13–40 (27 sidor).)
- Sjøberg, Svein, Naturvetenskap som allmänbildning: en kritisk ämnesdidaktik, 3., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Varför ska alla lära sig naturvetenskapliga ämnen? Sid 211–242 (30 sidor).)
- Eilks, Ingo; Hofstein, Avi, Teaching chemistry - a studybook: a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers, Rotterdam, Sense Publishers, cop. 2013Obligatorisk (kap 2–4, 6–7; ca 90 sidor)
Dessutom tillkommer viss litteratur enligt lärarens anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Engelska
- Allmänna råd om betyg och betygssättning, 2018Obligatorisk
- Boström, Lena; Damber, Ulla; Ivarsson, Lena, Ämnesdidaktisk forskning med relevans för språkdidaktik; teoretiska utgångspunkter, empiriska iakttagelser samt didaktiska konsekvenser. Vad har vi fått veta, hur, varför och hur kan vi använda oss av kunskaperna?, Mittuniversitetet, 2010, Länk till textenObligatorisk
- Forsberg, J; Mohr, S; Jansen, S, The goal is to enable students to communicate: Communicative competence and target varieties in TEFL practices in Sweden and Germany, European Journal of Applied Linguistics, 2019Obligatorisk (7 (1), 31–60 https:/
/ www.degruyter.com/ view/ j/ eujal.2019.7.issue-1/ eujal-2018–0006/ eujal-2018–0006.xml) - Kommentarmaterial till kursplanen i engelska (reviderad 2017), Skolverket, 2017-10-31T16:43:52+01:00Obligatorisk
- Kommentarmaterial till kursplanen i engelska gymnasieskolan, Skolverket, 2017, Länk till materialet.Obligatorisk
- Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (http:/
/ www.skolverket.se/ bedomning/ bedomning) - Lundahl, Bo, Engelsk språkdidaktik: texter, kommunikation, språkutveckling, Femte upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2021]Obligatorisk
- Molloy, Gunilla, Reflekterande läsning och skrivning, 2., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk
- Språkanvändning, undervisning och lärande, Skolverket, 2016, https:/
/ Obligatorisk (Språk och kunskapsutvecklande arbete. Språkanvändning, undervisning och lärande. https:/larportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 1-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ / larportalen.skolverket.se/ #/ modul/ 5-las-skriv/ Gymnasieskola/ 018_sprak-o-kunskapsutveckl-arb/ del_01/ ) - Språk i alla ämnen (del 2), Skolverket, 2012, https:/
/ Obligatorisk (https:/www.youtube.com/ watch?v=vxVgVjBBV1Q& feature=youtu.be / www.youtube.com/ watch?v=vxVgVjBBV1Q& feature=youtu.be) - Språk i alla ämnen 1, Skolverket, Länk till video.Obligatorisk
- Så använder du läroplanen, examensmålen och ämnesplanerna., Skolverket, 2019, Länk till materialet.Obligatorisk
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 6 uppl., Gleerups Utbildning AB, 2020Obligatorisk
- Wallberg, Helena, Lektionsdesign: en handbok, Första upplagan, Stockholm, Gothia Fortbildning, [2019]Obligatorisk
Dessutom tillkommer viss litteratur enligt lärarens anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Filosofi
- Cevallos Estarellas, Pablo, »Teaching Philosophy vs Teaching To Philosophise» Philosophy Now, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2007, https:/
/ Obligatorisk (63:12–15)philosophynow.org/ issues/ 63/ Teaching_Philosophy_vs_Teaching_To_Philosophise - Schaffar, Birgit, Filosofins didaktik: filosofiska betraktelser om att lära sig att tänka, Stockholm, Thales, 2013Obligatorisk (Neuman &
Strandberg (2013). När kanon skorrar falskt. s. 87–102. Nyman, Thomas (2013). Begreppet »konflikt» i filosofisk undervisning. s. 175–193. Schaffar, Birgit (2013). Får läraren ta ställning i filosofiundervisningen? s. 153–173. Sågfors, Lena (2013). Kunskap om eller i filosofi? s. 103–119. Wahlström, Bertel (2013). Om svårigheten att förstå vad som krävs för att begrepp ska ha någon mening. s. 207–218.) - Hansson, Sven Ove, Verktygslära för filosofer, Fjärde upplagan, Stockholm, Thales, 2015Obligatorisk (S. 107–111)
- Lif, Jan, Vad tycker gymnasieelever om filosofi? Resultat från en enkätundersökning, Filosofiska institutionen, Göteborgs Universitet, 2007, http:/
/ Obligatoriskwww.phil.gu.se/ janlif/ gymnasiet.pdf - Lundeberg, Svante, Utförligt och nyanserat - en intervjustudie med gymnasielärare i filosofi om hur de uppfattar ämnesplanerna, Malmö, 2015, https:/
/ Obligatoriskdspace.mah.se/ bitstream/ handle/ 2043/ 18684/ Slutversion%20examensarbete%20Svante%20Lundeberg.pdf?sequence=2& isAllowed=y - Löfstedt, Malin, Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (S. 113–124)
- Kasachkoff, Tziporah, Teaching philosophy: theoretical reflections and practical suggestions, Lanham, Md., Rowman & Littlefield Publishers, 2004Obligatorisk (Cahn, Steven M. (2004). Teaching Introductory Philosophy. (ss. 1–3). Cevallos Estarellas , Pablo (2007). Garver, Newton (2004). Introducing Philosophy. Valda delar)
- Willner, Jan, Notiser om filosofi på gymnasiet., Karlshamn: Thales, 2011Obligatorisk (Filosofisk tidskrift 2011:2)
Dessutom tillkommer viss litteratur enligt lärarens anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Fysik
- Andersson, Björnd 1939-, Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk
- Haglund, Jesper; Jeppsson, Fredrik, Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk
Dessutom tillkommer viss litteratur enligt lärarens anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Företagsekonomi
- Könings, Karen D; et al, Differences between students' and teachers' perceptions of education: Profiles to describe congruence and friction, Springer science + business media Dordrecht, 2013Obligatorisk (42:11–30)
- Meyer, Jan H. F.; Land, Ray, Threshold Concepts and Troublesome Knowledge (2): Epistemological Considerations and a Conceptual Framework för Teaching and Learning, Higher Education. Vol 49, No 3, Issues and Learning from a student Learning Perspective: A Tribute to Noel Entwistle, 2005Obligatorisk (373–388)
- Pang, Ming-Fai; Marton, Ference, Learning Theory as Teaching Resource: Enhancing Students' Understanding of Economic Concepts, International Science. 33, 2005Obligatorisk (159–191)
- Rovio-Johansson, Airi; Lumsden, Marie, Undervisning och lärande i civilekonomprogrammet: Ett didaktiskt forskningsprojekt i redovisning, Institutionen för pedagogik och didaktik, Gothenburg Research Institute (GRI), Företagsekonomiska institutionenvid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Göteborg.Obligatorisk (Sid 1–23.)
- Shackelford, Jean, Feminist pedagogy: A means for bringing critical thinking and creativity to the economics classroom, Ingår i: The American economic review., vol. 82, nr. 2, 1992, s. 570–576
- Hoadley, Susan m.fl., Threshold concepts in finance: Student perspective, Ingår i: International journal of mathematical education in science and technology., vol. 46, nr. 7, 2015, s. 1004–1020Obligatorisk
- Burman, Anders; Graviz, Ana; Rönnby, Johan, Tradition och praxis i högre utbildning: tolv ämnesdidaktiska studier, Huddinge, Södertörns högskola, 2010Obligatorisk
Dessutom tillkommer viss litteratur enligt lärarens anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Geografi
- Arrhenius, Mattias, Datorbaserade animationer i geografiundervisningen: en studie om gymnasieelevers lärande i mötet med datorbaserade animationer om bergartscykeln, Uppsala, Uppsala universitet, 2013Obligatorisk
- Bladh, Gabriel; Molin, Lena, Skolämnet geografi och geografididaktisk forskning i Sverige och Norden, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för didaktik, 2012Obligatorisk
- Fridfeldt, A.; Molin, L., Modern geografi i skola och gymnasium: Nya styrdokument för grundskolan (Skola 2011) och gymnasieskolan (Gy 2011)., Geografiska Notiser, Vol. 68 No. 3, 2010Obligatorisk (s. 109–123)
- Grahn, Andreas, Fakta, normativitet eller pluralism?-Didaktiska typologier inom gymnasieskolans geografiundervisning om klimatförändringar, Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet., 2011Obligatorisk
- Hennerdal, Pontus, Education through maps: the challenges of knowing and understanding the world, Stockholm, Department of Human Geography, Stockholm University, 2015Obligatorisk
- FULLER, Ian m.fl., International Perspectives on the Effectiveness of Geography Fieldwork for Learning, Journal of Geography in Higher Education, 30:1, 2006Obligatorisk (s 89–101)
- KRAMMING, Kajsa, Miljökollaps eller hållbar framtid?: Hur gymnasieungdomar uttrycker sig om miljöfrågor., Kulturgeografiska institutionen, Uppsala universitet, 2017Obligatorisk
- Molin, L.; Grubbström, A., Are teachers and students ready for the new middle school geography syllabus in Sweden?: Traditions in geography teaching, current teacher practices and student achievements., Ingår i: Norsk geografisk tidsskrift: Norwegian journal of geography, vol. 67:3, 2013, s. 142–147Obligatorisk
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk
- Torbjörnsson, Tomas, Solidaritet och utbildning för hållbar utveckling: en studie av förväntningar på och förutsättningar för miljömoraliskt lärande i den svenska gymnasieskolan, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2014Obligatorisk
Hem- och konsumentkunskap
- de Ron, Lena; Feldt, Maria, Lära och bedöma i hem- och konsumentkunskap Lgr22 - Nya handboken, Liber, 2022Obligatorisk
- Hjälmeskog, Karin; Höijer, Karin, Didaktik för hem- och konsumentkunskap, Gleerups Utbildning AB, 2019Obligatorisk
- Kommentarmaterial till kursplanen i hem- och konsumentkunskap, Skolverket, 2011, https:/
/ Obligatoriskwww.skolverket.se/ publikationsserier/ kommentarmaterial/ 2011/ kommentarmaterial-till-kursplanen-i-hem--och-konsumentkunskap
Historia
- Axelsson, Cecilia, Att hantera källor på gymnasienivå, Ingår i: Kritiska perspektiv på historiedidaktiken, Bromma, Historielärarnas förening (HLF), 2013, vol. 2013:2, s. 71–95Obligatorisk
- Breakstone, Joel, Try, Try, Try Again: The Process of Designing New History Assessments, Theory & Research in Social Education 42:4, 2014Obligatorisk (s 453–485.)
- Eliasson, Per, Historieämnet i de nya läroplanerna, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 249–271Obligatorisk (s. 249–271.)
- Eliasson, Per, Progression i historisk kunskap och nationella prov i historia, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014, s. 273–294Obligatorisk (s. 273–294.)
- Karlsson, Klas-Göran, Historia, historiedidaktik och historiekultur - teori och perspektiv, Ingår i: Historien är närvarande: historiedidaktik som teori och tillämpning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (s. 13–89.)
- Ledman, Kristina, “Så man kan vara med”: om historieundervisningens värde och mening enligt elever på yrkesprogram, 2015Obligatorisk (s. 83–102.)
- Lozic, Vanja, Historieundervisningens utmaningar: historiedidaktik för 2000-talet, 1 uppl., Malmö, Gleerups, cop. 2011Obligatorisk
- Nygren, Thomas, Digitala primärkällor i historieundervisningen: En utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati, Nordidactica, 2014Obligatorisk (s 208–245)
- Nygren, Thomas, Students Writing History Using Traditional and Digital Archives, Human IT, 12.3, 2014Obligatorisk (s 78–116.)
- Nygren, Thomas, UNESCO Teaches History: Implementing International Understanding in Sweden," in A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, Ingår i: A History of UNESCO: Global Actions and Impacts, London, Palgrave Macmillan UK, 2016Obligatorisk (s.201–230)
- Porat, D. A., It's not written here, but this is what happened: students' cultural comprehension of textbook narratives on the Israeli-Arab conflict, Ingår i: American educational research journal, vol. 41, nr. 4, 2004, s. 963–996Obligatorisk (s. 963–996)
- Reisman, Avishag, Reading like a historian: A document-based history curriculum intervention in urban high schools, Cognition and Instruction 30.1, 2012Obligatorisk (s.86–112.)
- Wineburg, Sam; McGrew, Sarah, Why Students Can't Google Their Way to the Truth, Education Week nov. 1, 2016., 2016Obligatorisk
- Thorp, R, Deconstructing Karlsson, part 1: Historical consciousness, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2017Obligatorisk
- Thorp, R; Persson, A, On historical thinking and the history educational challenge, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2020Obligatorisk
- Thorp, R, How to develop historical consciousness through uses of history - A Swedish perspective, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2020Obligatorisk
- Thorpe, Robert, Vad är ett historiemedvetande och varför är det så viktigt: Kritiska perspektiv på historiedidaktiken, Ingår i: Aktuellt om historia, nr. 2, 2013, s. 22 sidorObligatorisk (ss. 97–119.)
- Thorp, R, Uses of History in History Education, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2016Obligatorisk (Doktorsavhandling, Umeå: Umeå universitet.)
- Seixas, P, A model of historical thinking, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, 2017Obligatorisk
Juridik
- Bjorklun, Eugene C., Teaching about family law: Activities for the high school classroom, The social studies, 84 (3), s. 122-130, 1993Obligatorisk
- Education and urban society.Obligatorisk (Addington, Lynn A. (2016) Using constitutional law classes to adress the "Civic empowerment gap" among inner-city public high school students. 48 (9) s. 807–826)
- Ekonomiprogrammet, Skolverket, 2017Obligatorisk (https:/
/ www.skolverket.se/ laroplaner-amnen-och-kurser/ gymnasieutbildning/ gymnasieskola/ sok-amnen-kurser-och-program/ program.htm?lang=sv& programCode=ek001) - Exempel på gymnasiearbete inom ekonomiprogrammet - juridik, Skolverket, 2012, https:/
/ Obligatoriskwww.skolverket.se/ download/ 18.49f081e1610d8875002fa0/ 1517838325742/ EK2.pdf - Fielding, Glen D; Kameeui, Edward; Gersten, Russel, A comparison of an inquiry and direct instruction approach to teaching legal concepts and applications to secondary school students, Ingår i: The Journal of educational research., vol. 76, nr. 5, 1983, s. 287–293Obligatorisk
- Golden, Cathleen J.; McDonald, Michael J., Integrating international business law conveptsinto a high school business law course, Ingår i: Delta Pi Epsilon journal., vol. 40, nr. 3, 1988, s. 166–174
- Kamvounias, Patty, Legal studies in secondary schools: The New South Wales experience, Ingår i: Legal education review., vol. 5, nr. 1, 1994, s. 21–46Obligatorisk
- Kohlmeier, Jada; Saye, John W., Ethical reasoning of U.S. high shcool seniors exploring just versus unjust laws, Ingår i: Theory and Research in Social Education, vol. 42, nr. 4, 2014, s. 548–578Obligatorisk
- Le Brun, M.J., Reflection on legal studies courses in Australian secondary schools: instrumental or liberal education?, Ingår i: Adelaide law review, vol. 12, nr. 4, 1990, s. 389–430Obligatorisk
- Le Brun, Marlene; Clark, Eugene E., The growth of legal education in australian secondary schools: Implications for tertiary and secondary legal education, Ingår i: Legal education review., vol. 1, nr. 2, 1989, s. 217–236
- Leins, Kobi-Renée, Teaching international humanitarian law and values to secondary school students, Ingår i: Alternative law journal., vol. 27, nr. 6, 2002, s. s. 294Obligatorisk
- Marsh, Luke; Ramsden, Michael, Reflecting on a high school mooting competition: bridging the gap between secondary and tertiary education, Ingår i: The law teacher., vol. 49, nr. 3, 2015, s. 323–335Obligatorisk
- O'Neil, Robert M., Civic education and constitutional law. A report on secondary education in America, Ingår i: Journal of teacher education: the journal of policy, practice, and research in teacher education, vol. 34, nr. 6, 1983, s. 14–16Obligatorisk
- Pietrovito, Patrick J., Socialization in legal norms as part of a high school curriculum, Ingår i: The social studies., vol. 67, nr. 2, 1976, s. 73–75Obligatorisk
- Ripps, Stephen R.; Berkowitz, Rhoda L., The law school as a resource center: A program in law-related education for private and public high school students, Ingår i: The Teacher educator., vol. 21, nr. 3, 1986, s. 22–28Obligatorisk
- Spiro, George, Reexamine business law for high school students, Ingår i: Business education forum: official journal of the National business education association, a department of the National education association, vol. 55, nr. 1, 1980, s. 27–30Obligatorisk
- VanderStaay, Steven L., Law and society in Seattle: Law related education as culturally responsive teaching, Ingår i: Anthropology & education quarterly, vol. 38, nr. 4, 2007, s. 360–379Obligatorisk
- Yuen, Timothy W. W.; Chong, Eric, Teaching human rights and the rule of law in class: a case study of two secondary schools in Hong Kong, Ingår i: Citizenship, social and economics education: an international journal, vol. 11, nr. 1, 2012, s. 34–44Obligatorisk
Idrott
- Annerstedt, Claes; Peitersen, Birger; Rønholt, Helle, Idrottsundervisning: ämnet idrott och hälsas didaktik., Göteborg, Multicare ; HøjbjergObligatorisk (s.73–110 &
111–124) - Graffman-Sahlberg, Marie, Fysisk hälsa som lärobjekt: En laborativ undervisningsmodell i idrott och hälsa, Stockholm, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, 2015Obligatorisk
- Halsa-ett-sjalvklart-innehall-i-amnet-idrott-och-halsa, UR, http://www.ur.se/Produkter/191059-UR-Samtiden-Idrott-och-halsa-2015-Halsa-ett-sjalvklart-innehall-i-amnet-idrott-och-halsaObligatorisk
- Håkanson, R, Vad betyder OK+? En studie om lärares dokumentationsarbete i ämnet idrott och hälsa, Gymnastik och Idrottshögskolan, 2015, http://gih.diva- portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:785086Obligatorisk
- Larsson, H; Meckbach, J, Idrottsditaktiska utmaningar, Liber, 2007Obligatorisk (s.321–338.)
- Loland, S, Idrett som akademisk fag: fra grundlagsproblemer till praktisk politikk, Karlstads universitet, 2000Obligatorisk
- Lundvall, S; Meckbach, J, Mind the gap: Physical education and health and the frame factor theory as a tool for analysing educational settings, Phys Educ Sport Pedagog. 13(4), 2008Obligatorisk (s.345–364.)
- Mycket idrott och lite hälsa. Skolinspektionens rapport från den flygande tillsynen i idrott och hälsa, Skolinspektionen Rapport 1 (14) Dnr: 2010:2037, 2010, https://www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Flygande-inspektion/Mycket-idrott-och-lite-halsa/Obligatorisk
- Paakkari, L; Paakkari, O, Health literacy as a learning outcome in schools, Health Educ, 112(2), 2012Obligatorisk (s. 133–149.)
- Seger, I, Betygsättningsprocess i ämnet idrott och hälsa: en studie om betygsättningsdilemman på högstadiet, Örebro universitet, Institutionen för hälsovetenskap och medicin, 2014, http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-37921Obligatorisk
- Skolverkets bedömningsstöd för ämnet idrott och hälsa, Skolverket, https://www.skolverket.se/bedomning/bedomning/bedomningsstod/idrott-och-halsaObligatorisk
Matematik
- Skott, Jeppe m.fl., Matematik för lärare: Delta Didaktik, Malmö, Gleerups Utbildning, 2010Obligatorisk
- Nationella prov i matematik, inklusive bedömningsanvisningar, för åk 9 samt gymnasiets kurser matematik 1a, 1b och 1c, Skolverket, Prov som inte längre omfattas av sekretess finns på PRIM-gruppens hemsida: www.su.se/primgruppen/matematik/Obligatorisk
Dessutom tillkommer litteratur enligt lärares anvisningar.
Moderna språk
- Arvidsson; Bardel et al., K.;C., Språkliga resurser för muntlig produktion och interaktion, Skolverket, 2018, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_04A_resurser.docx - Burns, Anne, Teaching speaking: Towards a holistic approach, ., 2016Obligatorisk (Pdf i Studium.)
- Donoso; Alastair & Österberg, A.;A.;R., Vilken roll spelar flerspråkighet och motivation för muntlig språkutveckling?, Skolverket, 2018, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_06/ Material/ Flik/ Del_06_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_06A_01_motivation.docx - Fredholm; Fredriksson, K., C., Att skriva i en digital miljö, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_04A_01_digital.docx - Fredriksson, C., Elevrespons - elevers samarbete i skriftlig produktion, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_08/ Material/ Flik/ Del_08_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_08A_01_elevrespons.docx - Hellqvist, Birgitta; Manuguerra, Nicolas, Målspråket i klassrummet: en handbok för lärare i moderna språk, Första upplagans första tryckning, Stockholm, Natur & Kultur, [2021]Obligatorisk
- Håkansson Ramberg; Pålsson Gröndahl, M.; K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_07/ Material/ Flik/ Del_07_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_07A_01_elevanpassad.docx - Lundahl, Christian, Bedömning för lärande, 2., [oförändr.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (s.9–167)
- Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutvecklning, Skolverket, 2018, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_05/ Material/ Flik/ Del_05_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_05A_inflode.docx - Sabnani, R.L; Renandya, W., A comprehensive approach to developing L2 speaking competence, ELTAR-J, Volume 1, Number 1, August 2019, pp. 16-25, 2019Obligatorisk (Pdf i Studium)
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 5., [rev.] uppl., Malmö, Gleerups Utbildning, 2015Obligatorisk (s.1–247)
Dessutom tillkommer viss litteratur enligt lärarens anvisningar.
Religion
- Cush, Denise, Should religious studies be part of the compulsory state school curriculum?, Ingår i: British journal of religious education, vol. 29, 2007, s. 217–227Obligatorisk (September 2007, Vol. 29 (10 s.))
- Education (UK)Obligatorisk (Sept. 2008 Vol. 31, Issue 1, s. 3–15 (12 s))
- Filmad återkoppling, Pedagogstockholmblogg.se, http://pedagogstockholmblogg.se/gastbloggen/2013/04/09/filmad-aterkoppling-skapar-kvalitetstid-for-eleverna/Obligatorisk
- Franck, Olof, Religioner, livsåskådningar och etik, 2 uppl.: för lärare åk 7-9 och gymnasiet, Gleerups utbildning, 2023Obligatorisk
- Himmel och jord: Varför finns religion?, Utbildningsradion, 2012Obligatorisk
- Kittelmann Flensner, Karin, Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden, Göteborg, Göteborgs universitet, 2015Obligatorisk (s. 275–300 (den svenska sammanfattningen) https:/
/ gupea.ub.gu.se/ bitstream/ 2077/ 40808/ 1/ gupea_2077_40808_1.pdf) - Mer än vad du kan tro: religionskunskap i gymnasieskolan, Stockholm, Skolinspektionen, 2012Obligatorisk (s. 6–26 (20 s) Finns att ladda ned på http:/
/ www.skolinspektionen.se/ sv/ Beslut-och-rapporter/ Publikationer/ Granskningsrapport/ Kvalitetsgranskning/ Mer-an-vad-du-kan-tro/ ) - Osbeck, Christina, Kränkningens livsförståelse: en religionsdidaktisk studie av livsförståelselärande i skolan, Karlstad, Religionsvetenskap, Karlstads universitet, 2006Obligatorisk (s. 83–152 (läs extensivt) http:/
/ www.diva-portal.org/ smash/ get/ diva2:5934/ FULLTEXT01.pdf) - Löfstedt, Malin, Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Kap 3. Livsfrågor på gott och ont s. 51–63 Kap 6. Kön och genus i religionskunskap s. 97–109 Kap 7. Etik, moral och det goda livet s. 113–123 Kap 8. Etnografiska glasögon på religion i vardagen s. 125–138 Kap 12. Abrahams barn - inkluderande undervisning utifrån kreativt samarbete och dialog s. 187–200)
- Temanummer om "Nationella prov i religionskunskap", Ingår i: R & L: religion & livsfrågor: aktuellt för undervisningen, nr. 4, 2014Obligatorisk (http:/
/ www.flr.se/ tidningar/ rol-1404.pdf) - UR på universitetsbibliotekets hemsida, i det som kallas databas, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierObligatorisk (Sök på U så kommer du till UR-access http:/
/ sok.uraccess.se.ezproxy.its.uu.se) - von Brömssen, Kerstin, Elevers möten med religion i gymnasieskolan, Ingår i: Religion som resurs: existentiella frågor och värderingar i unga svenskars liv, Skellefteå, Artos, 2012, s. 131–156Obligatorisk (25 s)
- Wallberg, Helena, Lektionsdesign: en handbok, Första upplagan, Stockholm, Gothia Fortbildning, [2019]Obligatorisk
Samhällskunskap
- Andersson, Klas, Deliberativ undervisning: en empirisk studie, Göteborg, Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet, 2012Obligatorisk
- Att förstå sin omvärld och sig själv: samhällskunskap, historia, religion och geografi, Stockholm, Skolverket, 2013Obligatorisk (Kap. 3, 4, 5 och 7 Finns som e-bok på skolverket.se https:/
/ www.skolverket.se/ publikationer?id=3137) - Bedömningsstöd i Samhällskunskap - kurs 1a1 och 1b, SkolverketObligatorisk
- Ekendahl, Ingegerd; Nohagen, Lars; Sandahl, Johan, Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion, 1. uppl., Sockholm, Liber, 2015Obligatorisk
- Hyltegren, Gunnar; Lindqvist, Stellan, Att utveckla elevers tänkande: en teoretisk praktika, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010Obligatorisk
- Lindmark, Torbjörn, Samhällskunskapslärares ämneskonceptioner, Umeå, Pedagogiska institutionen, Umeå universitet, 2013Obligatorisk
- Olsson, Roger, Samhällskunskap som ämnesförståelse och undervisningsämne: Prioriteringar och nyhetsanvändning hos fyra gymnasielärare., Karlstad universitet, Institutionen för pedagogiska studier:Obligatorisk (läs s.29–97 -forskningsöversikten)
- Undervisning i SO-ämnen år 7-9: Mycket kunskap men för lite kritiskt kunskapande, Stockholm, Skolinspektionen, 2013Obligatorisk
- Wiksten, Maria; Kindenberg, Björn, Språkutvecklande SO-undervisning: strategier och metoder för högstadiet, Första upplagan, Stockholm, Natur & Kultur, [2015]Obligatorisk
Svenska
- Andersson, Pär-Yngve, Tid för litteraturdidaktiskt paradigmskifte, Ingår i: Tidskrift för litteraturvetenskap.., 2010Obligatorisk (16 s.)
- Skar, Gustaf; Tengberg, Michael, Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9, Stockholm, Svensklärarföreningen, 2015Obligatorisk (Kap. 4, 5, 6 och 8 (ca 100 s.))
- Boström& Strzelecka, Lena & Elzbieta, Lärares strategier i grammatikundervisning i svenska., Mittuniversitetets digitala vetenskapliga arkiv, 2014Obligatorisk (Publicerat 2015–02-25)
- Palmér, Anne, Muntligt i klassrummet: om tal, samtal och bedömning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Kap 4, s. 79–110.)
- Petterson, J., Den språkhistoriska kunskapens värden, Studier i svensk språkhistoria, 2014Obligatorisk (12. Variation och förändring/
(ed) Maria Bylin, Cecilia Falk & Tomas Riad, Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, s. 153–165.) - Bergh Nestlog, Ewa; Larsson, Nils, Svenska: ett kritiskt ämne, [Stockholm], [Svensklärarföreningen], [2017]Obligatorisk (Johansson, Maritha (2017). En litteraturundervisning som utmanar.)
- Bommarco, Birgitta; Parmenius Swärd, Suzanne, Läsning, skrivande, samtal: textarbete i svenska på gymnasiet, Andra upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Kap 1, 2, 7, 8, 9, 10.)
- Ask, Sofia, Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk
- Hultin, Eva, Svenskämnets traditioner som dold läroplan, Ingår i: Vad räknas som kunskap?: läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012, s. 277–288Obligatorisk (s. 277–288. 11 s.)
- Martinsson, Bengt-Göran, Litteratur i skola och samhälle, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk (Kap. 5–7, 90 s.)
- Nordberg, Olle, Litteraturdidaktik - Teori - Praktik - Relevans - Potential, Liber, 2020Obligatorisk (116 s.)
Valbar litteratur om ca 200 sidor som väljs i samråd med läraren.
Svenska som andraspråk
- Axelsson, M.; Juvonen, P., Nyanlända barn och ungdomar i de nordiska länderna, Nordand, 11 (2), s. 5-11., 2016Obligatorisk
- Få syn på digitaliseringen i vuxenutbildningen: ett kommentarmaterial för komvux och särvux, 2017Obligatorisk
- Få syn på digitaliseringen på grundskolenivå: ett kommentarmaterial till läroplanerna för förskoleklass, fritidshem och grundskoleutbildning, Stockholm, Skolverket, [2017]Obligatorisk
- Få syn på digitaliseringen på gymnasial nivå, Skolverket, 2017-05-30T11:11:55+02:00Obligatorisk
- Svensson, Gudrun m.fl., Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning, Stockholm, Skolverket, 2018Obligatorisk
- Hedman, C., Över- och underidentifiering av dyslexi hos tvåspråkiga, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 5, nr. 1, 2010Obligatorisk (S. 37–68.)
- Kaya, Anna; Persson, John, Att undervisa nyanlända: metoder, reflektioner och erfarenheter, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2016Obligatorisk
- Yoxsimer Paulsrud, BethAnne m.fl., Transspråkande i svenska utbildningssammanhang, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
- Bygga svenska. Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan., Skolverket, 2017, Tillgänglig härObligatorisk
- Språket på väg del 1, Skolverket, Länk till materialet.Obligatorisk
- Språket på väg del 2, Skolverket, Länk till materialet.Obligatorisk
- Nationella prov i svenska och svenska som andraspråk., Institutionen för nordiska språk, Länk till hemsidan.Obligatorisk (Se relevant årskurs.)
- Svenska som andraspråk i praktiken: En intervjustudie om hur skolor arbetar med svenska som andraspråk i årskurs 7-9, Skolverket, 2018, Länk till materialet.Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018] (Valbar litteratur.)
- Gibbons, Pauline, Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, Femte upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018] (Valbar litteratur.)
Aktuell läroplan: Lgr 11 eller Lgy 11. (Skolverket)
Aktuella kursplaner för svenska som andraspråk. (Skolverket)
Teknik
- Gilbert, J.K., Models and modelling: routes to more authentic science education, Ingår i: International journal of science and mathematics education, 2004Obligatorisk (s. 115–130 (15 s.))
- Haglund,, J.; Strömdahl, H., Perspective on models in theoretical and practical traditions of knowledge: The example of Otto engine animations, Ingår i: International journal of technology and design education., vol. 22, nr. 3, 2012Obligatorisk
- Hallström, J., Om teknikhistoriens roll i grundskolans historie- och teknikämnen, Ingår i: Samhällsdidaktik: sju aspekter på samhällsundervisning i skola och lärarutbildning, Linköping, Linköpings universitet, [Forum för ämnesdidaktik], 2012Obligatorisk
- Lindgren, Michael, Några tankar kring Christopher Polhems teknikpedagogik., Ingår i: Teknik i skolan: perspektiv på teknikämnet och tekniken, Lund, Studentlitteratur, 1996Obligatorisk
- Rescher, N., How modeling can go wrong, Ingår i: Philosophy and Technology, vol. 26, nr. 1, 2013 (6 s.)
- Stolpe, K.; Höst, G.; Hallström, J., Teknikdidaktisk forskning för lärare. Bidrag från en forskningsmiljö, Naturvetenskapernas och teknikens didaktik nr 2, 2018Obligatorisk (LiU.Tryck: Linköping (finns att ladda ned som pdf))
- Swade, D. D., Automatic Computation: Charles Babbage and Computational Method, Ingår i: Rutherford journal, 2010Obligatorisk
Kemi
- Andersson, Björn, Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Varför naturvetenskap i skolan? S. 33–44 (11 sidor).)
- Andersson, Björnd 1939-, Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (Kap 1–2, 14–15, 19. (ca 90 sidor).)
- Grettve, Anna; Israelsson, Marie; Jönsson, Anders, Att bedöma och sätta betyg: tio utmaningar i lärarens vardag, 1. utg., Stockholm, Natur & Kultur, 2014Obligatorisk
- Wickman, Per-Olof; Jakobson, Britt; Lundegård, Iann, Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015Obligatorisk
- Haglund, Jesper; Jeppsson, Fredrik, Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (Inledning, s. 13–40 (27 sidor).)
- Sjøberg, Svein, Naturvetenskap som allmänbildning: en kritisk ämnesdidaktik, 3., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Varför ska alla lära sig naturvetenskapliga ämnen? S. 211–242 (30 sidor).)
- Eilks, Ingo; Hofstein, Avi, Teaching chemistry - a studybook: a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers, Rotterdam, Sense Publishers, cop. 2013Obligatorisk (kap 2–4, 6–7; ca 90 sidor.)
Dessutom tillkommer viss litteratur enligt lärarens anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
Psykologi
- Blåvarg, Ebba Christina, Psychology in the Swedish curriculum: Theory, introspection or preparation for the adult, occupational life, Ingår i: Teaching psychology around the world: Volume 4, 2018Obligatorisk (11 s.)
Naturvetenskap
- Andersson, Björn, Att utveckla undervisning i naturvetenskap: kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (Varför naturvetenskap i skolan? Sid 33–44 (11 sidor).)
- Andersson, Björnd 1939-, Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2008Obligatorisk (90–140 sidor beroende på ämne.)
- Grettve, Anna; Israelsson, Marie; Jönsson, Anders, Att bedöma och sätta betyg: tio utmaningar i lärarens vardag, 1. utg., Stockholm, Natur & Kultur, 2014Obligatorisk
- Wickman, Per-Olof; Jakobson, Britt; Lundegård, Iann, Lärande i handling: en pragmatisk didaktik, Studentlitteratur AB, 2015Obligatorisk
- Haglund, Jesper; Jeppsson, Fredrik, Modeller, analogier och metaforer i naturvetenskapsundervisning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2013Obligatorisk (Inledning, sid 13–40 (27 sidor).)
- Pramling, N.; Säljö, R., Scientific Knowledge, Popularisation and the Use of Metaphors: Modern genetics in popular science magazines, Scanidnavian Journal of Educational Research, 2007Obligatorisk (51: 275–295 (20 sidor))
- Sjøberg, Svein, Naturvetenskap som allmänbildning: en kritisk ämnesdidaktik, 3., rev. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010Obligatorisk (Varför ska alla lära sig naturvetenskapliga ämnen? Sid 211–242 (30 sidor).)
- Strömdahl, Helge; Tibell, Lena, Skola och naturvetenskap: politik, praktik, problematik i belysning av ämnesdidaktisk forskning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2012Obligatorisk (del 1, 2 och 4; ca 220 sidor)
- Eilks, Ingo; Hofstein, Avi, Teaching chemistry - a studybook: a practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers, Rotterdam, Sense Publishers, cop. 2013Obligatorisk (Kap 2–4, 6–7; ca 90 sidor.)
Vetenskaplig artikel (egenvald av student) (ca 15 sidor)
Dessutom tillkommer viss litteratur enligt lärarens anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk