Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 8LF022
Huvudgrupp 1
- Alatalo, Tarja, Läsundervisningens grunder, Andra upplagan, Malmö, Gleerup, [2019]Obligatorisk
- Druid-Glentow, Birgit, Förebygg och åtgärda läs- och skrivsvårigheter: metodisk handbok, 1. uppl., Stockholm, Natur och kultur, 2006Obligatorisk (Valda delar.)
- Forsling, Karin; Tjernberg, Catharina, Skrivundervisningens grunder, Första upplagan, Malmö, Gleerups, [2020]Obligatorisk
- Liberg, Caroline; Smidt, Jon, Att bli lärare i svenska, Liber, 2019Obligatorisk
- Lundin, Katarina, Språkets byggstenar: grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur AB, [2019]Obligatorisk (Valda delar.)
- Norén, Sofia, Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse, Andra upplagan, Stockholm, LegiLexi, [2018]Obligatorisk
- Westman, Maria, Text och textbegrepp, Skolverket, 2018, Finns på länkObligatorisk
Dessutom tillkommer ca 350 sidor enligt lärares anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp, respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk