Franska B3
30 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5FR030
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Delkurs 1. Skriftlig språkfärdighet (7,5 poäng)
- Boysen, Gerhard, Fransk grammatik, Lund, Studentlitteratur, 1996Obligatorisk (Köps på institutionen.)
- Wall, Kerstin, Bonniers franska grammatik., 1. uppl., Stockholm, Bonnier Utbildning, 2008Obligatorisk (Tillgänglig i DIVA: http:/
/ www.diva-portal.org/ smash/ get/ diva2:37559/ FULLTEXT01.pdf) - Dictionnaire Le Robert Micro, Paris: Le Robert, 2018, 1 680 s. ISBN: 9782321010500Obligatorisk
Dessutom rekommenderas:
- Bayol, Marie-Claire; Bavencoffe, Marie-Josée, La grammaire française, Paris, Nathan, 2002
- Baccus, Nathalie, Grammaire française, Paris, EJL, 2002
Delkurs 2. Franskspråkig litteratur II (7,5 poäng)
- Berthelier, Marie; Houdart-Merot, Violaine, Invitation au voyage - Anthologie littéraire (Manuel de l'élève), Bordas, coll "Invitation au voyage" ISBN-10: 2047335884 ISBN-13: 978-2047335888Obligatorisk
- Dumas, Alexandre, Antony, Belin - Gallimard, coll. « Classico Lycée » (n° 177) Paris, 214 p. EAN : 9791035817572, 2021Obligatorisk
- Gautier, Théophile, La morte amoureuse: et autres nouvelles, Éd. revue., Paris, Flammarion, DL 2014Obligatorisk
- Queneau, Raymond, Exercices de style, Gallimard, coll. « Folio » Paris, 158 p. EAN: 978-2070373635, 1982Obligatorisk
- Triolet, Elsa, Les amants d'Avignon, Paris, Gallimard, 2007Obligatorisk
Poésie (un florilège) : Kompendium delas ut av läraren på STUDIUM
Nouvelles de Guy de Maupassant (tillgängliga online : listan delas ut av läraren på STUDIUM)
Dessutom rekommenderas:
- Bacquin, Mari; Killander Cariboni, Carla, La littérature de langue française: époques, courants, auteurs, Första upplagan, Lund, Folkuniversitetets förlag, [2019]
- Brix, Michel, Histoire de la littérature française. Voyage guidé dans les lettres du XIe au XXe siècle, De Boeck Supérieur Louvain-la-Neuve, 275 p. EAN : 9782804189303, 2014
- Hébert, Louis, Analyse des textes littéraires: une méthodologie complète, Paris, Classiques Garnier, 2014, cop. 2014
- Pruner, Michel, L'analyse du texte de théâtre, [Paris], Armand Colin, [2017]
Delkurs 3. Franska, ämnesdidaktik (7,5 poäng)
- Arvidsson; Bardel et al., K.;C., Språkliga resurser för muntlig produktion och interaktion, Skolverket, 2018, https:/
/ Obligatorisk (https:/larportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 910-muntlig-sprakutveckling/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS1_GRGYVX_04A_resurser.docx / larportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Gymnasieskola/ 910a-muntlig-sprakutveckling/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ M1_GRGYVX_04A_01_resurser.docx) - Bardel, C., Kommunikativ språkundervisning och en handlingsorienterad språksyn, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/910-muntlig-sprakutveckling/del_02/Material/Flik/Del_02_MomentA/Artiklar/MS1_GRGYVX_02A_01_kommunikativ.docxObligatorisk
- Byram, Michael; Gribkova, Bella; Starkey, Hugh, Développer la dimension interculturelle de l'enseignement des langues: une introduction pratique à l'usage des enseignants, CELV, 2002, https:/
/ Obligatorisk (På Studium)rm.coe.int/ 16802fc3aa - Courtillon, J., Le rapport langue maternelle-langue cible, Ingår i: Élaborer un cours de FLE, Paris, Hachette, 2002, s. 27–30Obligatorisk
- Courtillon, J., L'organisation de l'unité d'enseignement, Ingår i: Élaborer un cours de FLE, Paris, Hachette, 2002, s. 31–35Obligatorisk
- Cuq, Jean-Pierre; Gruca, Isabelle, Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, 4e édition, Grenoble, Didactique, 2018Obligatorisk
- Jean-Marc Defays, Enseigner le français langue étrangère et seconde: Approche humaniste de la didactique des langues et des cultures, Mardaga, 2018Obligatorisk (Finns som e-bok på biblioteket.)
- Diaz, Patricia, Digitala verktyg för språkutvecklande undervisning, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, 2019Obligatorisk
- EALTA Guidelines for Good Practice in Language Testing and Assessment, EALTA, http://www.ealta.eu.org/guidelines.htmObligatorisk (Obs! Det finns versioner på sp/
fr/ ty.) - Ellis, R., Task-based language teaching: Sorting out the misunderstandings., International Journal of Applied Linguistics, 19(3), 212-246., 2009Obligatorisk
- Erickson, G.; Sebestyén, Å., Hur kan bedömning främja språklärande och språkutveckling?, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M1_GRGYVX_07A_01_spr%C3%A5kl%C3%A4rande.docxObligatorisk
- Erlam, R., "I', not sure what a task is": Teachers designing language tasks, Language Learning Research, 20(3), 279-299., 2016Obligatorisk
- Europarådet, Cadre Européen Commun de Référence pour les Langues: Apprendre, Enseigner, Evaluer. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs, Europarådet, 2018, https://rm.coe.int/cecr-volume-complementaire-avec-de-nouveaux-descripteurs/16807875d5Obligatorisk
- Europarådet, Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume with new descriptors, Europarådet, 2020, https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989Obligatorisk
- Europarådet, Europeisk språkportfolio 16+, Europarådet, 2010, https://www.edu.uu.se/fba/sprakgemensamt/europeisk-sprakportfolio/portfolior-for-nedladdning/Obligatorisk
- Fischer, L.; Samuelsson, Ch., Läromedlens roll i undervisningen. Grundskollärares val, användning och bedömning av läromedel i bild, engelska och samhällskunskap. Rapport., Skolverket, 2006Obligatorisk (På Studium)
- Fredholm; Fredriksson, K., C., Att skriva i en digital miljö, Skolverket, 2019, https:/
/ Obligatorisklarportalen.skolverket.se/ LarportalenAPI/ api-v2/ document/ path/ larportalen/ material/ inriktningar/ 1a-moderna-sprak/ Grundskola/ 911-skriftlig-produktion-och-interaktion/ del_04/ Material/ Flik/ Del_04_MomentA/ Artiklar/ MS2_GRGYVX_04A_01_digital.docx - Fredriksson, C.; Rosén, C., Språk- och skrivutveckling, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_01/Material/Flik/Del_01_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_01A_01_skrivutveckling.docxObligatorisk
- Giroux, L., La place et le(s) rôle(s) de la langue maternelle des apprenants en cours de langue étrangère, Ingår i: Synergies France, vol. Nr 10, s. 55–68Obligatorisk (På Studium)
- Granfeldt, J.; Morehed, S., Att utveckla hörförståelse, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_04/Material/Flik/Del_04_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_04A_01_utveckla.docxObligatorisk
- Hattie, J.; Timperley, H., The power of feedback., Ingår i: Review of educational research, vol. 77(1), s. 1–112Obligatorisk
- Hellqvist, Birgitta; Manuguerra, Nicolas, Målspråket i klassrummet: en handbok för lärare i moderna språk, Första upplagans första tryckning, Stockholm, Natur & Kultur, [2021]Obligatorisk
- Håkansson Ramberg, M.; Pålsson Gröndahl, K., Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Vuxenutbildning/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_07A_01_elevanpassad.docxObligatorisk
- Im, N.; Tricerri, E., "Analyse de méthodes de FLE: Techniques et utilité - Exemples de Campus 1 et Taxi 1". Rencontres Pédagogiques du Kansaï, ., 2004Obligatorisk (På Studium)
- Lindgren, C., Föreläsningen om språkinlärning (film på Studium)., ., 2021Obligatorisk
- Lindgren, Charlotte, La littérature francophone en classe de langue: chiche!, 2021Obligatorisk (på Studium)
- Lindqvist, Tredjespråkets ordförråd, Ingår i: Tredjespråksinlärning, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2016, s. sid 59–75Obligatorisk (På Studium)
- Linge, O., Att utveckla talat språk, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_03/Material/Flik/Del_03_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_03A_01_forsta.pdfObligatorisk
- Mattlar, Jörgen, Skolbokspropaganda?: en ideologianalys av läroböcker i svenska som andraspråk (1995-2005), Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis (AUU, 2008Obligatorisk
- Newby, David; et al., European Portfolio for Student Teachers of Languages (EPOSTL), (Finns på franska, spanska och tyska)., 2007, archive.ecml.at/mtp2/fte/pdf/C3_Epostl_E.pdfObligatorisk
- Nilsson, T., Det språkliga inflödets betydelse för muntlig språkutveckling, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/910-muntlig-sprakutveckling/del_05/Material/Flik/Del_05_MomentA/Artiklar/MS1_GRGYVX_05A_inflode.docxObligatorisk
- Ramnäs, M.; Smidfelt, L., Reception av text, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_06A_01_text.docxObligatorisk
- Ramnäs, M.; Smidfelt, L.; Rottenberg, D., Läsförståelse, ordförståelse och strategier, ., 2021, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/913-reception/del_07/Material/Flik/Del_07_MomentA/Artiklar/M4_GRGYVX_07A_01_strategier.docxObligatorisk
- Rosén, C.; Marx Åberg, A., Processkrivning, ., 2019, https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1a-moderna-sprak/Grundskola/911-skriftlig-produktion-och-interaktion/del_06/Material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M2_GRGYVX_06A_01_processkrivning.docxObligatorisk
- Skolforskningsinstitutet, Feedback i skrivundervisningen. Sammanfattning., Skolforskningsinstitutet, 2018, https://www.skolfi.se/wp-content/uploads/2020/05/Sammanfattning_feedback.pdfObligatorisk
- Skolverket, Att stötta elevgruppers muntliga samspel på målspråket, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_01/Obligatorisk
- Skolverket, Digitaliseringen i skolan - möjligheter och utmaningar, ., 2018, https://www.skolverket.se/publikationsserier/forskning-for-skolan/2018/digitaliseringen-i-skolan---mojligheter-och-utmaningarObligatorisk
- Skolverket, Kommentarmaterial till ämnesplanerna i moderna språk och engelska. Gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå, Skolverket, 2011, https://www.skolverket.se/getFile?file=7842Obligatorisk
- Skolverket, Muntlig interaktion i språkklassrummet, ., 2018, https://larportalen.skolverket.se/#/modul/1a-moderna-sprak/Gymnasieskola/910a-muntlig-sprakutveckling/del_02/Obligatorisk
- Skolverket, Ämne Moderna språk. Ämnesplan och kursplaner, Skolverket, 2011, https://www.skolverket.se/download/18.528cfa7817820d8e8a538e/1615815377603/Ämnesplan%20moderna%20språk.pdfObligatorisk
- Tornberg, Ulrika, Språkdidaktik, 6 uppl., Gleerups Utbildning AB, 2020Obligatorisk
Ytterligare titlar kan tillkomma.
Rekommenderad läsning:
- Betyg och betygsättning, Skolverket, 2018, https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5c2/1553968119879/pdf 4000.pdf
- Erickson, Gudrun, Handle with care. Om referensramen och bedömning av språklig kompetens., I: Språklärarens stora blå.
- Wiliam, Dylan; Leahy, Siobhán, Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker, 1. utg., Stockholm, Natur & kultur, 2015
Delkurs 4. Skola och lärande i ett målspråksland (7,5 hp)
Litteratur fastställs i samråd med den utländska utbildningsanordnaren.
Ordböcker:
- Dubois, Jean; Mével, Jean-Pierre, Larousse de la langue française: lexis, Dernière éd. (rev. et corr.), Paris, Larousse, 1979
- Marklund Sharapova, Elisabeth; Micaux, Wandrille, NE:s stora franska ordbok: fransk-svensk, svensk-fransk, Första upplagan, [Malmö], NE, [2018]Obligatorisk (ne.se, även tillgänglig med inloggning via https:/
/ www.ub.uu.se/ databaser) - Le Robert illustré 2023 et son dictionnaire en ligne 2023, Le Robert, ISBN: 978-2321017653, 2022
- Le petit Larousse illustré 2023, Larousse, ISBN: 978-2035938688, 2022
* Obligatorisk