Läroplansteori och didaktik, ämneslärare
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE232
Huvudgrupp 1
- Akker, J.V.D., A European Perspective on Curriculum Development and Innovation, Ingår i: Curriculum Innovations in Changing Societies: Chinese Perspectives from Hong Kong, Taiwan and Mainland China, Rotterdam, SensePublishers, 2013Obligatorisk (Valda delar. Se bibliotekets söktjänst.)
- Ammert, Niklas, Att spegla världen: läromedelsstudier i teori och praktik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk (c:a 60 sidor enligt lärares anvisningar.)
- Biesta, Giert, What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism, European Journal of Education, 2015Obligatorisk (13 s.)
- Douglas, Roberts, Analyzing school science courses: the concept of companion meaning, Ingår i: Problems of meaning in science curriculum, New York ; a London, Teachers College Press, cop. 1998, s. 5–12Obligatorisk (7 s. Se bibliotekets söktjänst.)
- Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, Tredje upplagan, Stockholm, Liber, [2019]Obligatorisk (s. 52–70, 186–198 (30 s.). Se bibliotekets söktjänst.)
- Lundgren, Ulf P., Att organisera omvärlden: en introduktion till läroplansteori, 2. [dvs. 4.] uppl., Stockholm, Utbildningsförl. på uppdrag av Gymnasieutredningen, 1989Obligatorisk (S. 15–19, 231–239 (14 s). Se bibliotekets söktjänst.)
- Molin, Lena, Rum, frirum och moral: en studie av skolgeografins innehållsval, Uppsala, Department of Social and Economic Geography, Geography, Uppsala University, c 2006Obligatorisk (s. 52–70, 186–198 (30 s.). Se bibliotekets söktjänst.)
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, Tredje upplagan, Malmö, Gleerups Utbildning AB, [2023]Obligatorisk (200 s.)
Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 350 s. enligt lärarens anvisningar.
Kurslitteraturen omfattar ca 1000 sidor för en kurs på 7,5 hp respektive ca 2000 sidor för en kurs på 15 hp.
* Obligatorisk