Flerspråkighetsforskning
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 5NS216
Huvudgrupp 1
- Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth, Age of onset and nativelikeness in a second language: Listener perception versus linguistic scrutiny, Ingår i: Language learning: a journal of research in language studies, vol. 59, nr. 2, 2009, s. 249–306Obligatorisk
- Bhatia, Tej K.; Ritchie, William C., The handbook of bilingualism and multilingualism , Second edition., Chichester, West Sussex, UK, Wiley-Blackwell, 2013Obligatorisk (Ca 50 s. enligt anvisning)
- Bialystok, Ellen; Barac, Raluca, Cognitive effects, Ingår i: The psycholinguistics of bilingualism, Chichester, U.K., Wiley-Blackwell, 2013, s. 192–213Obligatorisk
- Blommaert, Jan; Rampron, Ben, Language and superdiversity, Ingår i: Diversities, vol. 13, nr. 2, 2011, s. 1–21Obligatorisk
- Bohnacker, U.; Lindgren, J.; Öztekin, B., Storytelling in bilingual Turkish-Swedish children: Effects of language, age and exposure on narrative macrostructure, Ingår i: Linguistic approaches to bilingualism, vol. 12, nr. 4, 2022, s. 413–445Obligatorisk
- Cavanaugh, Jill, Language ideology revisited, Ingår i: International journal of the sociology of language., vol. 263, 2020, s. 51–57, PdfObligatorisk (S. 51–57.)
- Cenoz, Jasone, Defining multilingualism, Ingår i: Annual review of applied linguistics, vol. 33, 2013, s. 3–18Obligatorisk
- Curdt-Christiansen, Xiao Lan, Conflicting language ideologies and contradictory language practices in Singaporean multilingual families, Ingår i: Journal of multilingual and multicultural development, vol. 37, nr. 7, 2016, s. 694–709Obligatorisk
- de Groot, Annette, Bilingual memory, Ingår i: The psycholinguistics of bilingualism, Chichester, U.K., Wiley-Blackwell, 2013, s. 171–191Obligatorisk
- Dörnyei, Zoltán; Alastair, Henry, Accounting for long-term motivation and sustained motivated learning: Motivational currents, self-concordant vision, and persistence in language learning, Ingår i: Advances in Motivation Science, vol. 9, 2022, s. 89–134Obligatorisk
- Karrebæk, Martha Sif, 'Don't speak like that to her'!: Linguistic minority childrens's socialization into an ideology of monolinguialism, Ingår i: Journal of sociolinguistics, vol. 17, nr. 3, 2013, s. 355–375Obligatorisk
- Kirilova, Marta; Lønsmann, Dorte, Dansk - nøglen til arbejde?: Ideologier om sprogbrug og sproglæring i to arbejdskontekster i Danmark, Ingår i: Nordand, vol. 15, nr. 1, 2020, s. 37–57Obligatorisk
- Lindgren, J.; Reichardt, V.; Bohnacker, U., Character introductions in oral narratives of Swedish-German bilingual preschoolers, Ingår i: First language., vol. 42, nr. 2, 2022, s. 234–262, Länk till artikelnObligatorisk (Ingår i: First Language (Special issue: Children's Acquisition of Referentiality in Narratives))
- Lindgren, J.; Tselekidou, F.; Gagarina, N., Narrative skills in children: how are they affected by age, language, elicitation mode and other factors? Results from the Multilingual Assessment Instrument for Narratives, Ingår i: ZAS papers in linguistics, vol. 65, 2023, s. 111–132, Länk till artikelnObligatorisk
- Montrul, Silvina., The acquisition of heritage languages, Cambridge, Cambridge University Press, 2016Obligatorisk (Ca 50 sidor enlig anvisning.)
- Cox, Jessica m.fl., On Bilingual Aptitude for Learning New Languages: The Roles of Linguistic and Nonlinguistic Individual Differences, Ingår i: Language learning: a journal of research in language studies, vol. 69, nr. 2, 2019, s. 478–514Obligatorisk
- Schmid, Monika, Languages at play: The relevance of LI attrition to the study of bilingualism, Ingår i: Bilingualism: language and cognition, vol. 13, nr. 1, 2010, s. 1–7Obligatorisk
- Aktürk Drake, Memet m.fl., Språk och stil: tidskrift för svensk språkforskning: Tema Flerspråkighet, Uppsala, Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, 2021Obligatorisk (Ca 150 sidor enligt anvisning.)
- Martin-Jones, Marilyn; Blackledge, Adrian; Creese, Angela, The Routledge handbook of multilingualism, London, Routledge, 2012Obligatorisk (Ca 50 s. enligt anvisning)
Därutöver tillkommer en aktuell nordisk avhandling inom forskningsfältet flerspråkighet som väljs i samråd med examinator.
* Obligatorisk