Utbildningssociologi, klassiska och moderna traditioner
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4UK058
Utbildningssociologi, klassiska och moderna traditioner 7,5 hp
- Becker, Gary S., Nobel lecture: The economic way of looking at behavior, Ingår i: Journal of political economy., vol. 101, nr. 3, 1993, s. 385–409Obligatorisk
- Bourdieu, Pierre, Kan man handla oegennyttigt?, Ingår i: Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori., Göteborg, Daidalos, 1999Obligatorisk
- Class, codes and control.: Towards a theory of educational transmissions, London, Routledge, 1975Obligatorisk (Svensk övers. i Broady, Donald, Läsestycken för samhällsvetare, s. 10–11 (2 s.) Tillgänglig på länken http:/
/ www.skeptron.uu.se/ broady/ sec/ sec-6.pdf) - Conell, R.W, Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 291–303Obligatorisk
- Davies, Bronwyn, The discursive Production of the Male/Female Dualism in School Settings, Ingår i: Oxford review of education, 1989, s. 229–241Obligatorisk
- Durkheim, Émile, Education: Its Nature and Role, Ingår i: Education and sociology, 2. pr, New York, [1956] 1968, s. 61–90Obligatorisk
- Foucault, Michel, Surveiller et punir: naissance de la prison, Paris, Gallimard, 2004Obligatorisk (Del III: Discipline, s. 137–229. Sv. Övers.: Övervakning och straff. Fängelsets födelse. Lund: Arkiv, 1987, del III, &
quot;Disciplinen& quot;, s. 157–269 (112 s)) - Foucault, Michel, Övervakning och straff: fängelsets födelse, Lund, Arkiv, 1987Obligatorisk (Del III, "Disciplinen", s. 157–269.)
- Goffman, Erving, Jaget och maskerna: en studie i vardagslivets dramatik, 4. uppl., 4. tr., Stockholm, Norstedts akademiska förlag, 2004Obligatorisk (238 s.)
- Hultqvist, Elisabeth, Segregerande integrering: en studie av gymnasieskolans individuella program, Stockholm, HLS förl., 2001Obligatorisk (s.24–37)
- Klassisk och modern samhällsteori, Lund, Studentlitteratur, 1999Obligatorisk
- Marx, Karl; Engels, Friedrich; Linderborg, Åsa, Kommunistiska manifestet, 1. uppl., Linköping, Nixon, 2004Obligatorisk (Kap 1. Borgare och proletärer)
- Morgan, Mary, Economic man as model man. Ideal types, idealizations and caricatures, Ingår i: Journal of the history of economic thought., 2006, s. 1–28Obligatorisk
- Parsons, Talcott, The School Class as a Social System: Some of its functions in American society, 1959Obligatorisk
- Walkerdine, Valerie, Femininity as Performance, Ingår i: Oxford review of education, vol. 15, nr. 3, 1989, s. 267–279Obligatorisk
- Ziehe, Thomas, Adieu till halvfjerdserna. De unge og skolen under den anden modernisering, Ingår i: Paedagogik: en grundbog til et fag, Köbenhavn, Hans Reitzel, 1998Obligatorisk (Svensk. övers.: Bjerg, Jens (red.): Pedagogik. En grundbok. Stockholm: Liber, 2000. ISBN: 91–47-04954–5)
- Österlind, Eva, Disciplinering via frihet: elevers planering av sitt eget arbete = [Disciplining via freedom]: [independent work and student planning], Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 1998Obligatorisk (s. 17–31, 129–138)
* Obligatorisk