Sociala medier och digitala metoder, 7,5 hp

Läsåret 2020/2021

  • VT 2021, 100 %, Campus

    Startdatum: 4 maj 2021

    Slutdatum: 6 juni 2021

    Sista anmälningsdatum: 15 oktober 2020

    Anmälningskod: UU-76020 Anmälan

    Undervisningsspråk: Svenska

    Studieort: Uppsala

    Urval: Betyg (60 %) - Högskoleprov (40 %)

    Registrering: 21 december 2020 – 10 januari 2021

Behörighet: Grundläggande behörighet

Avgifter: Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.

Läs mer om avgifter och stipendier.

Anmälningsavgift: 900 kr

Studieavgift, första inbetalningen: 13750 kr

Studieavgift, totalt: 13750 kr

Anmärkning: Kursen ger inte behörighet till fortsättningskurser inom informationssystem.

Om kursen

Dagens Web 2.0, det vill säga internet, bloggar, mikrobloggar och sociala media, genererar dagligen omfattande mängder rika data relaterande till samhällsutveckling och debatt. Dessa data är en intressant källa för bland annat forskare, journalister, samhällsvetare, politiker och företagskommunikatörer. Denna kurs introducerar dig till grundläggande digitala metoder för analys av data från sociala medier och nätverk, inklusive metoder från datautvinning, visualisering, nätverksanalys och innehållsanalys.

Mer information

Kursplan med litteraturlista

Kursplan med litteraturlista

För varje kurs finns en formell kursplan. Den innehåller kursens benämning, omfattning och syfte. I kursplanen får man också upplysningar om huvudsakligt innehåll, kurslitteratur och hur examination går till.

Kontakt

Institutionen för informatik och media

Ekonomikum (plan 3) Kyrkogårdsgatan 10

Box 513, 751 20 UPPSALA

Telefon: 018-471 1011 018-471 1010

E-post: info@im.uu.se

Tina Kekkonen

E-post: studievagledare@im.uu.se

Telefon: 018-471 10 70