Industriell marknadsföring
Kursplan, Grundnivå, 1TE756
- Kod
- 1TE756
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
60 hp inom teknik/naturvetenskap. Genomgången kurs Industriell ekonomi.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- använda modeller för strategisk och taktisk marknadsföring,
- redogöra för köpprocesser inom industrin,
- segmentera industriella marknader,
- positionera teknologiska produkter och lösningar på industriella marknader,
- upprätta en marknadsplan för industriella marknader.
Innehåll
Kursen omfattar i huvudsak strategisk och taktisk marknadsföring för industriella verksamheter. Inom strategisk marknadsföring behandlas främst segmentering och positionering. Inom taktiska marknadsföring behandlas såväl nätverkssynsätt som konkurrensmedel.
Undervisning
Föreläsningar, projektarbete och seminarier.
Examination
Skriftlig tentamen (3 hp). Skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande på seminarium (2 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.