Industriell marknadsföring

5 hp

Kursplan, Grundnivå, 1TE756

Kod
1TE756
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik G2F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 5 oktober 2021
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

60 hp inom teknik/naturvetenskap. Genomgången kurs Industriell ekonomi.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • använda modeller för strategisk och taktisk marknadsföring,
  • redogöra för köpprocesser inom industrin,
  • segmentera industriella marknader,
  • positionera teknologiska produkter och lösningar på industriella marknader,
  • upprätta en marknadsplan för industriella marknader.

Innehåll

Kursen omfattar i huvudsak strategisk och taktisk marknadsföring för industriella verksamheter. Inom strategisk marknadsföring behandlas främst segmentering och positionering. Inom taktiska marknadsföring behandlas såväl nätverkssynsätt som konkurrensmedel.

Undervisning

Föreläsningar, projektarbete och seminarier.

Examination

Skriftlig tentamen (3 hp). Skriftliga inlämningsuppgifter och aktivt deltagande på seminarium (2 hp).

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin