Ekonomiskt värdeskapande från digitala tekniker i organisationer

15 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 2IS075

Kod
2IS075
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Informationssystem A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 9 december 2021
Ansvarig institution
Institutionen för informatik och media

Behörighetskrav

Kandidatexamen om 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6 (med en svensk kandidatexamen uppfyller du kravet på engelska).

Mål

Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • beskriva vad en organisation är samt hur den kan skapa ekonomiskt värde,
  • redogöra för de centrala egenskaperna hos digitala tekniker,
  • beskriva hur användningen av digital teknik kan aktivera ekonomiska mekanismer i organisationer,
  • beskriva möjliga tillvägagångssätt för introduktion av digital tekniker för ekonomiskt värdeskapande i organisationssammanhang,
  • beskriva hur relationen mellan digitala tekniker och dess organisationssammanhang kan styras.

Vad gäller färdigheter och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • identifiera källorna till ekonomiskt värdeskapande utifrån användning av digital teknik i organisationer,
  • utforma förslag för användning av digital teknik som kan skapa ekonomiskt värde i organisationer,
  • formulera forskningsidéer och projektplaner för uppsatsprojekt.

Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:

  • kritiskt värdera existerande och planerad användning av digital teknik för ekonomiskt värdeskapande i organisationer,
  • kritiskt värdera teorier avseende hur de behandlar ekonomiskt värdeskapande från användningen av digitala tekniker i organisationer,
  • kritiskt värdera forskningsidéer och projektplaner för uppsatsprojekt.

Innehåll

Kursen fördjupar studentens kunskaper i hur digital teknik kan bidra med affärsvärde i en organisation. Kursen inleder genom att introducera studenten till ekonomiskt värdeskapande i olika typer av digitala praktiker. Grundläggande ekonomi och strategi, samt organisering och ekonomisk värdering av verksamhet täcks i denna del. Kursen fortsätter genom att introducera hur digital teknik inverkar på verksamheten och vilket affärsvärde användningen av digital teknik kan ge upphov till. Värdeskapande kommer att diskuteras och värderas utifrån olika aspekter, inklusive produktivitet, Schumpeters innovationsteori, industriell organisationsteori, resursbaserad teori, transaktionskostnadsekonomi, kontingensteori, samt affärsmodellteori. Vidare kommer kursen att behandla utveckling av ekonomiskt värde från användningen av digitala tekniker i termer av bl a införande enligt designskolan vs emergensskolan, institutionsförändringar och entreprenörskap vid användningen av digitala tekniker, samt synkronisering av verksamhet och dess användning av digitala tekniker. Utifrån detta ska studenten kritiskt kunna ta ställning till olika planer för affärsutveckling genom användning av digital teknik och värdera effekterna på organisationen. Studenten kommer också under kursens lopp att öva på att formulera en preliminär plan för en mastersuppsats inom området.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier, fallstudier och laborationer.

Examination

Inlämningsuppgifter, laborationer och seminarier.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin