Speldesign 1 - introduktion

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD065

Kod
5SD065
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Speldesign G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 9 februari 2022
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och grafik, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och projektledning, 180 hp samt Kandidatprogram i speldesign, 180 hp.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  • Uppvisa en grundläggande praktisk och teoretisk förståelse för narrativa strukturer i spel, spelmekanismer, spelare och olika spelartyper.
  • Beskriva och tillämpa metoder för att observera och utvärdera kopplingar mellan spelmekanismer och spelupplevelser i enklare spelsystem.
  • Kunna uttrycka sig på engelska i tal och skrift i olika sammanhang och akademiska kontexter.
  • Kunna utföra och dokumentera en studie genom användning av design och teori.
  • Uppvisa en förmåga att arbeta i grupp vid design och planering av agila spelprojekt.

Innehåll

I kursen undersöker studenterna de grundläggande principerna för speldesign, spelforskning och spelproduktion. Dessa tre områden utgör grunden för färdigheter som sedan används genom hela utbildningen. Kursen inleds med en serie korta designövningar för att undersöka olika speldesignkoncept inom ramen för teoretiska och kulturella kontexter. Studenterna lär sig tillämpa grundläggande verktyg för systemanalys i syfte att bryta ned och analysera spel som system. Kursen introducerar också intentionalitet inom design och abstrakta designverktyg som används för att analysera och korrelera sambanden mellan mekanismer och spelupplevelser.

Kursen är indelad i två moduler. Studenterna reflekterar över sitt arbete, det egna lärandet, de arbetsprocesser som används och på vilket sätt teorin omsätts i praktiken.

Modul 1: Prototyping, speltestning och studie, 7.5 hp

I det första projektet utvecklar studenterna, genom grupparbete, fysiska prototyper och får till uppgift att formulera en forskningsfråga. Genom att använda speltestning ska de sedan presentera en mindre studie. Studien dokumenteras som en kort forskningsrapport.

Modul 2: Digitala spel, 7.5 hp

I det andra projektet ska studenterna, genom grupparbete, designa ett antal digitala spel, som sedan utvecklas individuellt med hjälp av en spelmotor. Studenterna använder agila produktionsmetoder för att genomföra sina projekt.

Undervisning

Undervisning sker genom lektioner, workshops och seminarier, samt handledning i projektarbeten.

Examination

Examination sker i slutet av varje modul. Den första modulen examineras genom en skriftlig rapport och journaler. Den andra modulen examineras genom en bedömning av ett digitalt spel och skriftliga journaler.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin