Marknadsföring och organisation II
Kursplan, Grundnivå, 2FE251
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 2FE251
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Företagsekonomi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 21 januari 2015
- Ansvarig institution
- Företagsekonomiska institutionen
Allmänt
Kursen ges inom ekonomprogrammet samt som fristående kurs.
Kursplanen är fastställd av styrelsen vid Företagsekonomiska institutionen på delegation av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Kursplanen träder i kraft 2009-08-31.
Behörighetskrav
Behörig är den som följt kurser om 30 hp inom företagsekonomi A-nivå och har 15 hp avklarade från A-nivån.
Mål
Det övergripande syftet med kursen är att skapa förståelse kring hur individ, grupp och organisation påverkas av och påverkar organisationers möjlighet att verka internt och externt.
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
• redogöra för hur vi fungerar som konsumenter
• beskriva och analysera hur olika aspekter hos individ, grupp och organisation påverkar möjligheter att uppnå verksamhetens mål
• tillämpa grundläggande kunskaper om vad som styr människors beteende för att analysera skeenden och situationer i den företagsekonomiska praktiken
• reflektera och förhålla sig kritisk till de olika modellerna som förmedlas av kurslitteraturen
• problematisera ett ämnesområde genom en tillämpning av relevant forskning
• operationalisera identifierade variabler ur problematiseringen för en egen undersökning
• relatera den kunskap som tillägnats på kursen till kunskap om organisering och marknadsföring som hämtats på A-nivån samt parallellt hämtad kunskap om verksamhetens styrning
• sammanfatta komplex information och göra kvalificerade muntliga presentationer
• värdera andra studenters analyser och lösningar på organisatoriska och marknadsproblem
• leda och delta i grupparbeten
Innehåll
Kursen är organiserad kring ett antal frågeställningar med praktisk anknytning. Den övergripande frågeställningen handlar om hur olika individ, grupp och organisationskarakteristika påverkar en organisations förmåga att kommunicera internt och externt och få människor att arbeta mot gemensamma mål. Kursen ger en fördjupad bild av hur företag arbetar praktiskt i marknadsfrågor. Kursen syftar också till att skapa medvetenhet och förståelse för de krafter och den dynamik som gör sig gällande i mänskliga processer i arbetslivet. De områden som behandlas under kursen är konsumentbeteende, organisationsbeteende och kommunikation.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, obligatoriska case- och litteraturseminarier, skriftliga uppgifter i grupp och enskilt, webbprov samt muntliga presentationer.
Examination
Examination sker genom skriftliga prov, samt genom muntliga och skriftliga redovisningar. Kursen innehåller obligatoriska moment. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Slutbetyget på kursen sätts efter sammanvägning av de olika examinationsmomenten. Betygskriterier redovisas i studiehandledningen som erhålles vid kursstart. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Hemskrivningar och arbetsuppgifter som lämnas in efter utsatt tid betygssätts inte, om inte särskilda skäl föreligger. Dessutom gäller att eventuella restuppgifter och kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker erhålles betyget Underkänd på provet i fråga. Hela kursen (med alla tillhörande examinationsmoment) måste då göras om, vilket endast kan göras på kommande kurser i mån av plats.
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.
OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.
Övergångsbestämmelser
Kursen ersätter/överlappar bland annat Marknadsföring, konsumenter och företag 2FE201, Marknadsföring, konsumenter och företag, distans 2FE205, Marknadsföring B, distans 2FE954, Marknadsföring B 2FE282, Organisationsbeteende B 2FE956, Organisationsbeteende 2FE615 samt Organisationsbeteende 2FE203, 2FE207.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2020
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2016
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2015
- Litteraturlista giltig från och med vårterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009