Visualisering med 3D-datorgrafik
Kursplan, Grundnivå, 5SD505
- Kod
- 5SD505
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 4 november 2015
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ges inom biområdet Gestaltning i konvergerande medier
Behörighetskrav
30 hp
Mål
Kursens övergripande syfte är att ge grundläggande kunskaper och färdigheter i visualisering av vetenskapliga data med hjälp av 3D-datorgrafik och att tillföra studenter från olika ämnen perspektiv över ämnesgränserna genom att arbeta tillsammans utifrån olika vetenskaps- och kunskapstraditioner.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- självständigt urskilja, formulera och problematisera en frågeställning med anknytning till vetenskaplig analys, dokumentation och 3D-visualisering,
- förstå och tillämpa grundläggande teorier och metoder inom 3D-datorgrafik såsom modellering, texturering och rendering,
- söka, välja och värdera information samt samla, bearbeta och tolka data,
- formulera en projektbeskrivning för ett mindre eget arbete samt planera, driva och genomföra detta arbete genom att prioritera och planera sin tid, samt
- kommunicera skriftligt och muntligt kring sitt visualiseringsarbete och dess tekniska och teoretiska bakgrund.
Innehåll
Kursen omfattar ett visualiseringsarbete som genomförs under handledning. Visualiseringsarbetet utgörs av ett projektarbete som består av en visualisering av vetenskapliga data med hjälp av 3D-datorgrafik. Projektet kombineras med dokumentation av projektet i form av en projektrapport eller uppsats.
Kursen inleds med en serie föreläsningar i vetenskapsteori, konstnärlig kunskapsbildning och kommunikationsteori. Därefter följer undervisning i 3D-dotorgrafik och visualisering med laborationer samt handledning.
Kursen är indelad i två moment:
Moment 1: Teori och metod, 4,5 hp (Theory and methodology, 4.5 ECTS credits)
Momentet behandlar visualisering av vetenskapliga data och 3D-datorgrafik som visualiseringsverktyg.
Moment 2: Projektarbete, 3 hp (Project work, 3 ECTS credits)
Momentet utgörs av en enskild uppgift bestående i att visualisera vetenskapliga data med hjälp av 3D-datorgrafik. Uppgiften redovisas muntligt och skriftligt och arbetsprocessen dokumenteras genom en reflekterande rapport.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier, laborationer och projektarbete med aktiv studentmedverkan. Mot slutet av kursen arbetar studenten med en reflekterande rapport eller uppsats som skrivs antingen på svenska eller engelska.
Delar av undervisningen kan komma att bedrivas på engelska.
Examination
Moment 1: Teori och metod, examineras genom individuella inlämningsuppgifter. Som betyg på detta moment används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Moment 2: Projektarbete, redovisas genom en skriftlig reflekterande rapport och en muntlig presentation. Som betyg på detta moment används något av uttrycken Godkänd eller Underkänd.
För betyget Godkänd krävs att samtliga moment är godkända samt aktivt deltagande i seminarier, laborationer och projekt. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på moment 1.
Övriga föreskrifter
Kursen överlappar/ersätter kursen Visualisering med 3D-datorgrafik(5SD010) vid Uppsala universitet.