Entreprenörskap, affärsutveckling och projektekonomi

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE948

Kod
2FE948
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 7 september 2016
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Fristående kurs. Ingår både i huvudområdet företagsekonomi och i biområdet Liberal Arts; kursen har dubbel klassificering. Kursen ges som campuskurs och är valbar för samtliga utbildningsprogram vid Uppsala universitet Campus Gotland.

Behörighetskrav

Behörig är den som följt kurser om 30 hp på A-nivån inom ett ämne och som har 15 hp avklarade från A-nivån.

Mål

Kursen syftar till att utveckla kunskaper och förmågor om villkor för entreprenörskap. Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • återge viktiga beståndsdelar i ett entreprenörskap
  • återge hur digitalisering kan påverka entreprenörens arbete med att utveckla idéer
  • tillämpa grundläggande principer och för att identifiera, formulera och lösa problem
  • i ett grupparbete tillämpa ett iterativt arbetssätt i syfte att utveckla idéer till konkreta produkter
  • identifiera hur gruppdynamiska processer påverkas av lagarbete, lagsammansättning och ledarskap

Innehåll

Kursen introducerar teorier och metoder inom området entreprenörskap. Med utgångspunkt i dessa diskuteras vad innovation är och och hur innovativt tänkande kan användas för att identifiera, formulera och förstå ett problem samt visualisera mål och finna kreativa lösningar.Vidare studeras särskilt digitaliseringens påverkan och betydelse för utveckling av affärsidéer och hur affärs- och prismodellkoncept kan bidra till strategisk analys och vidareutveckling av affärsidér.

Kursen omfattar även studier av gruppdynamik, ledarskap, beslutsfattande och särskilda utmaningar som uppstår inom dessa områden när man löser problem i multidisciplinära team. Teorier om detta tillämpas genom att man i kursen i grupp arbetar med behovsbaserade utmaningar, vilka utgörs av affärsidéer som nystartade företag har valt att vidareutveckla i en inkubatormiljö.

I slutet av kursen skall studenterna, i grupp, presentera och försvara sina idéer och/eller lösningar inför inbjudna innovatörer, behovsframställare och uppdragsgivare.

Undervisning

Genomförandet av kursen involverar lärare från flera huvudområden samt möten med olika former av inkubatorverksamhet, kultur och övrigt samhällsliv. Undervisningen ges i form av föreläsningar, grupparbeten och seminarier (workshops). Stor del av kurstiden ägnas åt grupparbete där man utarbetar och utvecklar idéer till produktprototyper. Resultatet av grupparbetet skall i slutändan av kursen presenteras vid seminarium där olika intressenter deltar.

Examination

Kursen examineras fortlöpande genom muntlig framställning, skriftliga inlämningsuppgifter samt gruppuppgifter. Som betyg på kursen används något av uttrycken Godkänd eller Underkänd. Kursen examineras genom en samlad bedömning.

Löpande examination innebär att uppgifter och prov måste fullföljas inom ramen för kurstillfällets längd. Mer detaljerad information om hur sammanvägningen går till framgår av studiehandledningen som publiceras på kursens webbplats.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

OBS. Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter/överlappar baskurser inom företagsekonomi: Entreprenörskap och affärsutveckling 2FE917, Entreprenörskap, affärsutveckling och projektekonomi 2FE987.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin