Fortbildning för rektorer - pedagogiskt ledarskap i skolan (uppdragsutbildning)

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 8RU016

Kod
8RU016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 juni 2016
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen är en uppdragsutbildning på uppdrag av Skolverket enligt regeringsbeslut U2011/1195/S. Målgruppen är rektorer som har gått den statliga befattningsutbildningen, en äldre statlig rektorsutbildning eller har fått skriftlig redovisning som visar att han eller hon genom utbildning eller yrkeserfarenhet har fått kunskaper som jämställts med befattningsutbildningen. Rektorn ska efter avslutad utbildning ha arbetat minst ett år i yrket.

Behörighetskrav

Statlig befattningsutbildning, en äldre statlig rektorsutbildning eller skriftlig redovisning som visar att den studerande genom utbildning, eller yrkeserfarenhet har kunskaper som jämställs med befattningsutbildningen. Detta motsvarar i normalfallet en grundexamen om minst 120 hp eller motsvarande utländsk examen. Ska därefter ha arbetat minst ett år som rektor med ansvar för läroplansstyrd verksamhet.

Mål

Efter genomgången utbildning ska kursdeltagaren

o ha god kunskap om styrdokumentens krav på rektor som pedagogisk ledare samt kritiskt granska vad som kan känneteckna ett pedagogiskt ledarskap och god skolutveckling enligt forskning och beprövad erfarenhet.

o uppvisa ett kritiskt förhållningssätt granska sin egen praktik och genom ett systematiskt kvalitetsarbete, långsiktigt och hållbart utveckla elevernas resultat med utgångspunkt i styrdokumentens mål.

o synliggöra sin förmåga att styra och leda utifrån förtrogenhet med verksamhetens lärandemiljöer, lärarkompetens och elevernas kunskapsutveckling.

o kunna analysera förutsättningar och syften för samverkansformer och kunskapsutbyte mellan lärarna samt aktivt bedöma och stödja lärarens förmåga att leda, motivera, undervisa och skapa relationer för att bidra till elevernas utveckling och lärande.

Innehåll

Fortbildningen inriktas mot styrnings- och ledningsfrågor så att rektorerna ges förutsättningar att utveckla sitt pedagogiska ledarskap och sin ledning av pedagogisk verksamhet. Teoretiska kunskaper knyter an till rektorernas ledarroll i praktiken och bygger vidare på relevanta delar av befattningsutbildningen.

Undervisning

Undervisningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för erfarenhetsbaserat och problemorienterat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt med problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till olika slags teorier och modeller.

Undervisningen består bland annat av arbete med case och tillämpningsövningar och föreläsningar samt genom egna litteraturstudier.

Examination

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar. Aktivt deltagande krävs vid samtliga kursmoment.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin