Gestaltning, 3D-modellering och texturering för spel

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SD515

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SD515
Utbildningsnivå
Grundnivå
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 22 februari 2017
Ansvarig institution
Institutionen för speldesign

Allmänt

Kursen ges inom biområdet Gestaltning i konvergerade medier.

Behörighetskrav

Gestaltning och 2D-datorgrafik för spel 2, 7,5 hp

Mål

Kursen introducerar studenten till 3D-grafik för spel med fokus på 3D-modellering och texturering som kan implementeras i spelmotorer. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Producera enkla 3D-artefakter för spel i form av föremål av hårda material samt enkla, texturerade karaktärer genom att följa en produktionspipeline
  • Tillämpa kunskaper från kurser inom 2D-grafik såsom linje, form, rymd, färg, valör och textur på 3D-grafik för spel
  • Uppvisa kunskaper och färdigheter i att skapa nya unika artefakter med optimalt edge-flow i 3D-grafik för spel
  • Skapa UVs och texturer som är kompatibla med Physically-based rendering (PBR) samt realtidsrendering
  • Kunna effektivt kommunicera visuella och narrativa aspekter i ett spel genom att använda 3D-grafik med hänsyn till kulturella och konstnärliga perspektiv, samt
  • Skapa ett förarbetes-paket för andra grafiker som ger tydlig art direction för verk som ska produceras.

Innehåll

Kursen ligger på introduktionsnivå och ger studenten en grund i 3D-grafik, modellering och texturering för spel. Kursen består av individuella uppgifter som fokuserar på teoretiskt, tekniskt och konstnärligt innehåll samt tillämpning av både praktiska och teoretiska kunskaper och färdigheter.

Kursen innehåller:

  • Principles of art tillämpat på 3D-grafik för spel
  • Vertriser, kanter, ytor och edge flow
  • Grafiska stilar inom spel
  • Uvs, texturer och PBR-material
  • Färgteori applicerad på spel
  • Visuell world-building i spel
  • Skapa ett förarbetes-paket
  • Grundläggande anatomi för grafiker
  • Texturering och berättande
  • Skapa minst ett föremål med hårda material och en enkel karaktär som 3D-spelsartefakter, inklusive UV och texturering

Undervisning

Kursen kombinerar undervisning med självstudier. Undervisningen sker i form av seminarier och workshops som är fokuserade på de teoretiska, konstnärliga och tekniska delarna av kursen.

Examination

Examination sker i form av praktiska uppgifter under kursens gång samt genom en avslutande skriftlig rapport. Betygssättning sker efter hur väl inlämnade uppgifter demonstrerar förståelse och tillämpning av kursens teoretiska, tekniska och konstnärliga innehåll så som det beskrivs i kursens mål samt i kriterierna för varje enskild uppgift.

För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att detta betyg erhållits på majoriteten av inlämnade uppgifter samt den avslutande uppgiften.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det

angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.

OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övriga föreskrifter

Kursen motsvarar tidigare kurs 3D1

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin