Att driva och leda besöksnäringsföretag

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TG425

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1TG425
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Hållbar destinationsutveckling A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 8 mars 2018
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

Introduktion till entreprenörskap inom besöksnäringen.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • redogöra för och problematisera vad som kännetecknar företagande ur ett hållbarhetsperspektiv i besöksnäringen samt vilka möjligheter detta innebär för affärsutveckling, ledning och marknadsföring i sådana företag,
  • analysera omvärldsförutsättningar för hållbart nyföretagande och entreprenörskap i besöksnäringen ur ett hållbarhetsperspektiv, samt föreslå strategier för att identifiera, realisera och vidareutveckla sådana affärsidéer,
  • redogöra för och problematisera behovet av grundläggande juridiska förutsättningar (avtal och institutioner) för företagande inom besöksnäringen, såväl nationellt som internationellt,
  • redogöra för och kritiskt resonera kring olika sätt att förhålla sig till värde och värdeskapande ur särskilt etiska perspektiv och hållbarhetsperspektiv.

Innehåll

Kursen behandlar följande moment:

  • hållbarhet i besöksnäringen
  • att bidra till hållbar destinationsutveckling
  • att välja och engagera kunder och medarbetare för affärsutveckling
  • att sälja genom ledtrådar. Marknadskommunikation.
  • om produktion och konsumtion av tjänster (”prosumtion”). Att hantera ”unpredictables”.
  • prissättning och uthållig lönsamhet. Att våga ta betalt.
  • olika perspektiv på värde och värdeskapande för hållbart företagande
  • plika perspektiv på ledarskap och hållbarhet.
  • etiska perspektiv på hållbar tjänsteproduktion.
  • affärsjuridik för tjänsteverksamheter i besöksnäringen. Försäkringsfrågor.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och självstudier. Ett större projektarbete som genomförs i grupp. Ett viktigt inslag är gästföreläsningar och case hämtade från lokala företag samt företrädare för besöksnäringen såväl nationellt som globalt.

Examination

Skriftlig tentamen (5 hp) samt muntliga och skriftliga gruppuppgifter (2,5 hp).

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin