Kulturarv och historiebruk: begrepp, perspektiv och etnografi
Kursplan, Grundnivå, 5EE121
- Kod
- 5EE121
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Etnologi G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för kulturantropologi och etnologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- översiktligt redogöra för och reflexivt förhålla sig till begreppen kulturarv och historiebruk, deras historia, betydelser och användningar,
- ge konkreta exempel på hur och inom vilka områden det förflutna brukats i historia och nutid,
- på ett kritiskt sätt redogöra för vilka värden kulturarv och historiebruk kan tillskrivas, uttrycka och upprätthålla, och hur det påverkar processer i kultur och samhälle i en allt mer globaliserad värld, samt
- kunna samla in och kritiskt diskutera ett eget empiriskt material utifrån kritiska perspektiv på kulturarv och historiebruk.
Innehåll
Med utgångspunkt i en mångvetenskaplig begreppsapparat med tyngdpunkt i etnologi och folkloristik, behandlar kursen kulturarvsproduktion och historiebruk ur ett kritiskt, reflexivt perspektiv. Kulturarvsbegreppets framväxt och institutionalisering i vår samtid diskuteras, liksom historiebruk såväl i vår egen tid som i det förgångna. Begreppens politiska, etiska och moraliska dimensioner diskuteras genom konkreta exempel, dels hämtade ur forskningslitteraturen, dels från studentens egen närmiljö. Teman som romerskt historiebruk, traditioner, minne, museilandskapets förändringar och en ökad konfliktnivå kring kulturarv i vår tid, kan behandlas.
Undervisning
Undervisningen omfattar föreläsningar, obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter och gruppövningar.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar samt genom inlämningsuppgifter och en skriftlig hemtentamen.