Antik grekisk och bysantinsk poesi
Kursplan, Avancerad nivå, 5GR705
- Kod
- 5GR705
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Grekiska och bysantinologi A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 5 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som fristående kurs.
Behörighetskrav
Uppfyllda krav för kandidatexamen med grekiska som huvudområde.
Mål
Kursens syfte är att ge fördjupade kunskaper i grekisk poesi, dess litterära, sociala och språkliga aspekter under olika perioder av grekiskans historia (t.ex. klassisk, senantik eller bysantinsk tid). Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- översätta originaltexterna med en god förståelse av deras innehåll och grammatik,
- analysera originaltexterna ur stilistisk synvinkel och diskutera dem ur ett genreperspektiv,
- analysera originaltexterna i sin historiska, sociokulturella kontext och diskutera frågor som rör genusperspektiv,
- reflektera kring intertextualitet samt andra litterära perspektiv,
- redogöra för huvuddragen i de lästa originaltexternas tradering och forskningstradition, och
- känna igen och analysera de versmått som förekommer i texterna.
Innehåll
Kursen omfattar läsning av ca 3000 vers antik grekisk eller bysantinsk poesi (inkl. drama) i original samt minst ett verk i översättning och minst en vetenskaplig artikel. Syntax, stilistik och förhållandet mellan innehåll och form analyseras och diskuteras kontinuerligt, vilket innebär att originaltexterna studeras ur både språkhistorisk och litteraturvetenskaplig synvinkel. Kunskapskontroll sker genom kontinuerlig kunskapsredovisning i samband med undervisningen kombinerad med muntligt eller skriftligt slutprov.
Undervisning
Undervisningen består av seminarieövningar.
Examination
Examination sker i form av fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.