Accelerering av system med programmerbara logikenheter
10 hp
Kursplan, Avancerad nivå, 1DT109
- Kod
- 1DT109
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Datavetenskap A1N, Inbyggda system A1N, Teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för informationsteknologi
Behörighetskrav
120 hp inklusive Datorarkitektur, grundläggande kurs i digitalteknik (speciellt tillståndsmaskiner) samt grundläggande kurs i programmering. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- definiera komplexa digitala kretsar med hjälp av maskinvarubeskrivande språk såsom VHDL eller Verilog
- testa, korrigera, och verifiera digitala konstruktioner med hjälp av test- och simuleringsverktyg
- integrera skräddarsydda logikkomponenter med system som är baserade på vanliga processorer
- analysera energiförbrukningen och prestanda som resulterar av accelerering av systemkomponenter
- demonstrera hur en processor interagerar med acceleratorer genom mjukvarukomponenter.
Innehåll
- Syntax och semantik av maskinvarubeskrivande språk, och tillämpningen att definera digitala system.
- Design och implementering av testmiljöer, och användning av simulering och felsökningsmetoder för att verifiera system.
- Parallelisering av algorithmer för att förbättra genomströmning och latenstid.
- Integrering av acceleratorer på system- och mjukvarunivå.
- En överblick av olika konstruktionsstrategier och abstraktionsmetoder för digitala system.
- Ett omfattande projekt inom simulering och syntes av hårdvaruacceleratorer, i samband med systemkonstruktion på kisel.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner, inlämningsuppgifter, laborationer och projekt
Examination
Inlämningsuppgifter, projekt med skriftlig och muntlig redovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.